נשיא לשכת המסחר, אוריאל לין, ממשיך במאמציו לתקוף את הממסד בנושא עודף הנטל הרגולטורי, אך נזהר שלא לתקוף אישית את שר הכלכלה אלי כהן או את שר האוצר משה כחלון. אתמול הוביל לין שלב נוסף במאבק וגייס לצורך העניין את מנהלי רשתות השיווק.



החדשה המעניינת בתחום זה היא שעל המכתב שנשלח לשר הכלכלה, עם העתק לשר האוצר, חתום לראשונה גם מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן. לזכותו ייאמר כי הוא המנהל הבולט בתחומו שהפנים את השינויים בטעמי הציבור ואת הרגישות ליוקר המחיה, כשיזם כמה מהלכים שהובילו לירידת מחירים. לכן, לחתימתו על המכתב יש משמעות.



על המכתב חתומים גם מנכ"ל שיווק השקמה רמי לוי, מנכ"ל טיב טעם עדי כהן, מנכ"ל יינות ביתן נחום ביטן ואחרים. אלה כבר אמרו את דברם רק לפני שבועיים בכנס מחאה שאורגן על ידי איגוד לשכות המסחר.



במכתב המנכ"לים נכתב כי החקיקה וההתערבות הרגולטורית "חצו את מתחם המידתיות ועלולים לפעול בסופו של דבר נגד הצרכן. ענף רשתות המזון פועל בסביבה עמוסה בחובות רגולטורים, שבחלקו כרוך בענישה ברובד הפלילי ובחלקו בהטלת עיצומים כספיים". מנהלי רשתות המסחר מסבירים כי החובות הם חלק בלתי נפרד מניהול סניפי הרשתות באופן שוטף. אלה כוללים עמידה בדיני הגנת הצרכן, פקודות בריאות הציבור, דיני הגנת הסביבה, צווי פיקוח, דיני עבודה החלים על כל המעסיקים ועוד.



מנהלי הרשתות מונים עשרות חובות רגולטוריים, שמרביתם הוכנסו בשנתיים האחרונות - חובת הצגת מחיר כולל על גבי כל מוצר, תקנות ביטול עסקה, תקנות מחיר ליחידת מידה, תקנות שקיפות מחירים, חוק הפיקדון, חוק האריזות, חוק בריאות מזון הציבור ועוד. בקרוב ייכנסו לתוקף הוראות חדשות הכוללות את חוק הגנת הצרכן (מכירה מיוחדת), התערבות רגולטורית להסדרת פערי כוח בשיווק פירות וירקות טריים, שינוי מערך הכשרות בארץ, פיקוח על תרכובות מזון לתינוקות, פיצוי על אי־אמת בפרסום ועוד.



"מיותר לציין כי כל נטל על הרשתות מתגלגל בסופו של דבר לפתחם של הצרכנים ומשפיע על מחירי המוצרים ועל יוקר המחיה באופן ישיר. חלק מהרגולציה מגיע ממשרדי ממשלה כדוגמת משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה", כתבו המנכ"לים, שמודים במכתב כי חלק מההוראות נכנסו לתוקף עוד לפני כניסת כהן לתפקיד, אבל למרות זאת הם דורשים ממנו לפעול לביטולן או לטייב את הרגולציה הקיימת.



שר הכלכלה מסר בתגובה כי הרגולציה הצרכנית שעודכנה בשנתיים האחרונות כללה בעיקר הסרת חסמים והפחתת הנטל הרגולטורי. המדובר בחוק המזון, בביטול המכסים, בפתיחת מכון התקנים לתחרות, בהורדת מס ההכנסה ב־3.5%, בהורדת המע"מ באחוז ובתקנות התמרוקים שצפויות לעבור בקרוב. כהן: "עדכונים אלה כבר מסייעים למטרות שלשמן נועדו - הורדת חסמים וקידום התחרות, הגדלת מגוון המוצרים, שקיפות צרכנית והוזלת המחירים. רשתות המזון שותפות למאבק ביוקר המחיה, וכפי שהיה בעבר, ניפגש ונמשיך להסיר חסמים".