למרות האופטימיות הזהירה שנרשמה בבורסה לאחר הפרסום לפיו המיליארדר וורן באפט, האיש השלישי העשיר ביותר בעולם, צפוי לרכוש כ-1.8 אחוזים ממניות חברת טבע, מסתמן כי הנהלת טבע צפויה להודיע היום (חמישי) ל-220 עובדי מפעל הכימיה "פלנטקס" בנתניה, כי המפעל ייסגר במהלך השנתיים הקרובות. סגירת המפעל היא חלק מהעברת הייצור של טבע מישראל להודו וסין. מדובר באחד המפעלים הותיקים ביותר של החברה בו יוצר הקופקסון. 



מטבע נמסר בתגובה כי  "בהתאם להודעתה של טבע מדצמבר בנוגע לתהליך הרה-ארגון הגלובאלי והשלכותיו האפשריות על חלק מאתרי הייצור של טבע בישראל – החליטה החברה לסגור את אתר הייצור הכימי 'פלנטקס' שבנתניה. האתר ייסגר בתחילת שנת 2020 ומרבית עובדיו ימשיכו להיות מועסקים בחברה עד אמצע 2019. אתר זה הוא הקטן מבין שני אתרי ייצור כימי הפועלים בישראל. אתר טבע טק שבנגב ימשיך להיות האתר המרכזי של טבע בישראל לייצור חומרים פעילים לתרופות".
"טבע קבלה החלטה קשה זו בכובד ראש, ולאחר בחינה מתמשכת ויסודית, בשל הצורך המיידי שלה בצמצום בסיס עלויותיה נוכח החוב הגדול שעליה לשרת, ובשל חוסר הכדאיות הכלכלית שבהמשך הפעלת האתר לאור השינויים הדרמטיים המתחוללים בענף התרופות בשנים האחרונות. טבע תנהג בכבוד, בהגינות וברגישות ותעניק לעובדי פלנטקס תנאי פרישה מיטיבים – מעל ומעבר לחוק – כמו גם שירותי השמה, הכשרה וייעוץ מקצועי שיאפשרו לעובדים מעבר מהיר ופשוט, ככל הניתן, למקום עבודה חלופי עם סגירת המפעל. טבע מקיימת דיאלוג פתוח עם נציגות העובדים וההסתדרות ומקווה שכמו בשאר האתרים גם דיאלוג זה יסתיים בהבנות והסכמות".


בתחילת החודש דווח כי חברת טבע סיימה את 2017 בהפסד של 16.3 מיליארד דולר בהשוואה לרווח של 311 מיליון דולר ב-2016 (על הבסיס החשבונאי המכונה "גאפ"). מדובר בירידה בערך של 17 מיליארד דולר, סכום חסר תקדים במונחי חברה ישראלית. את הרבעון הרביעי של 2017 סיימה בהפסד של 11.4 מיליארד דולר, בעיקר בגלל הפרשות חד פעמיות לירידת ערך מוניטין בשוק הגנרי.
 
ההכנסות ברבעון הרביעי הפתיעו לטובה והסתכמו ב-5.46 מיליארד דולר. עם זאת מדובר בירידה של 16% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. ההכנסות ב-2017 גדלו ב-2% ל-22.4 מיליארד דולר. טבע צופה ל-2018 הכנסות של  18.8 – 18.3 מיליארד דולר ורווח למניה על בסיס non-GAAP של 2.50 - 2.25 דולר.

קאר שולץ מנכ"ל טבע. צילום:יח"צ
קאר שולץ מנכ"ל טבע. צילום:יח"צ

 
כזכור, בדצמבר 2017 הכריזה טבע על תכנית רה-ארגון וצעדים נוספים לשיפור הביצועים העסקיים והפיננסיים. המדובר בין השאר בפיטורי 2800 עובדים שלוו בסערה ציבורית גדולה שבמסגרתם הושמעו איומים על ביטול הטבות המס לטבע. עוד הוחלט על הפסקת תשלום דיבידנדים עד להודעה חדשה. דיבידנדים בגין מניות הבכורה ייבחנו על בסיס רבעוני.
 
הרבעון האחרון של 2017 (הרביעי) הוא הראשון שבו המנכ"ל החדש קאר שולץ נכנס לתפקידו. היום הוא אמר: "2017 הייתה שנה מאתגרת לטבע. ב-2018 אנו מתמקדים בעמידה בהתחייבויותינו הפיננסיות ובהבטחת מודל עסקי יציב ובר קיימא. אנו מתקדמים ביישום תכנית הרה-ארגון, ואני אופטימי לגבי המשך יישום התוכנית וביכולתנו לעמוד ביעדים שהצבנו".