"כפי שציינתי בפני ועדת שטרום, אחד הסיכונים המרכזיים בעקבות מכלול הרפורמות הוא סיכון להיצף אשראי מצד גופים פחות מפוקחים, שיפגע דווקא באוכלוסיות החלשות יותר". כך אמר אתמול אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים, בכנס הפיקוח על הבנקים.



לדבריו, על הרגולטורים והמחוקק לוודא שכל השחקנים פועלים באחריות כלפי הלקוחות. "אנו מקווים שחוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים, שנכנס לתוקף לפני כחצי שנה, והתיקון לחוק אשראי הוגן, שייכנס לתוקף לקראת סוף השנה, ישיגו את מטרותיהם", הוסיף פינטו.



מנכ"ל הפועלים אמר כי "כשמדובר באשראי צרכני, השילוב של חוסר ידע והחלטות שגויות עלול להוביל להידרדרות כלכלית ולפגיעה ממשית באיכות החיים שלנו ושל הסובבים אותנו. צריך למנוע את המצבים הללו. המפתח הוא בחינוך להתנהלות פיננסית נכונה".



יש לציין כי פינטו אינו היחיד המתריע מפני מצב האשראי הצרכני. הבנקים האחרים - לאומי, דיסקונט והבינלאומי - האטו את הקצב מבחינת היקפי האשראי לסקטור זה.



"המחוקק ומערכת המשפט הלכו רחוק מדי"


מנכ"ל הפועלים גם המליץ לבחון את ההשפעה המצטברת של הרפורמה בהליכי פשיטת רגל של חייבים ושל חוק חדלות פירעון. "אף שאני מסכים עם גישה חברתית כלפי חייבים שנקלעו לקשיים, אני חושש שבנושא הזה המחוקק ומערכת המשפט הלכו רחוק מדי. בשם הרצון להביא את הליכי פשיטת הרגל לסיום בתוך זמן קצר, נוצר מצב בלתי סביר, שהוביל לפגיעה במוסר התשלומים של חלקים בציבור".



"הקלות הבלתי נסבלת, שבה אפשר בהליך קצר של 18 חודשים להגיע למצב של הפטר, גרמה לגידול אדיר במספר החייבים הפונים להליך. על פי נתוני הכונס הרשמי, בשש השנים האחרונות מספר תיקי חדלות הפירעון שילש את עצמו וממצב של 6,300 תיקים שנפתחו ב־2010 גדלנו ל־18,600 תיקים ב־2016". בהתייחסו לוועדת החקירה הפרלמנטרית בנושא האשראי לטייקונים, פינטו ציין שסך החובות שבנק הפועלים מחק למשקי הבית גדול פי 2.5 מסך החובות שמחק לעסקים גדולים.



על פי דוח של מרכז המחקר בכנסת, בנק הפועלים אחראי ל־60% מהסדרי החוב של לקוחות פרטיים במערכת הבנקאית.



יש לציין כי כדי להתמודד עם נושא החינוך הפיננסי, הוקם בבנק הפועלים "המרכז לצמיחה פיננסית", המיועד ללקוחות כל הבנקים. הבנק גייס את פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל ובכיר במרכז הבינלאומי, כדי שילווה את המרכז בייעוץ פדגוגי ואסטרטגי שוטף.



המרכז ישתף פעולה עם גורמים מובילים בישראל, ובכלל זה החברה למתנ"סים. ההדרכות מתקיימות, בין היתר, בשיתוף מכון אדלר, המכון הישראלי לפיננסים, מכללת ספיר וגם עמותת פעמונים, המנוהלת על ידי דוד קוכמייסטר ומלווה משפחות המצויות בקשיים פיננסיים.



נוסף לכך הוקמה בבנק יחידה ייעודית, שתפקידה לטפל בלקוחות המתקשים להחזיר את חובם. יותר מ־120,000 לקוחות בחודש טופלו באמצעות התהליך החדש.