לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן, הפכה היום (ראשון) אחת המטרות הגדולות של ההסתדרות למציאות. שבוע העבודה של עובדי ישראל יתקצר ויעמוד החל מהחודש הבא על 42 שעות שבועיות בלבד. מדובר על הסכמות אליהן הגיעו שר הרווחה חיים כץ ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן. השניים, אשר בנו את ההסכם מול יו"ר הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, שקיבל את הסכמתו של שר האוצר, משה כחלון.



החל מה-1 באפריל, יצטרכו העובדים בישראל לעבוד כ-42 שעות שבועיות, כשהשינוי צפוי להיכנס, כאשר קיצור שבוע העבודה יבוצע ללא הפחתה בשכר והשכר השעתי יחושב מעתה על בסיס של 182 שעות עבודה לחודש, במקום 186 כפי שזה היה עד כה. משמעות המהלך היא העלאת התעריף השעתי והגדלת ערך השעה לעובדים המשתכרים משכר המינימום. בזכות השינוי הנוכחי, הישראלים יעבדו 50 שעות פחות בכל שנה קלנדרית, וזאת כאמור ללא הפחתה בשכרם. יום העבודה המקוצר בשבוע ייקבע על ידי כל מעסיק, בהתחשב בבקשות ובצרכי העובדים.



המהלך החל בעקבות מאבק עיקש שניהלה ההסתדרות כנגד המציאות שבה עובדים שכירים בישראל עובדים מספר רב יותר של שעות שבועיות מעובדים ברוב מדינות ה-OECD. לצד ההנחה שקיבלה ביסוס מחקרי על כך ששעות עבודה מרובות פוגעות בעובדים ומהוות גורם מרכזי להשפעות שליליות על בריאותם ועל היעילות בעבודה, ההסכמות בין ההסתדרות לבין המעסיקים גובשו גם על רקע הרצון המשותף לקדם מדיניות נאורה שעוזרת להגביר את פריון העבודה במשק.



שר העבודה והרווחה חיים כץ, אשר חתם על צו ההרחבה, מסר כי: "מדובר במהלך מבורך של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לטובת העובדים במשק. יש להמשיך את המגמה לקיצור נוסף".



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, הוסיף כי "השינוי שממנו ייהנה כל ציבור העובדים, מהווה עדות נוספת לכך שעבודה מאורגנת מצמצמת פערים חברתיים. ההתעקשות שלי ושל ההסתדרות על צעדים מקדמי שוויון והדבקות במעשים ולא בדיבורים, מביאות לתוצאות ועוזרות לאחות את הפערים בחברה הישראלית. המהלך מקדם את האיזון הראוי בין עבודה לפנאי וזהו צעד חשוב ראשון בדרך ליעד: להביא לכך ששבוע העבודה בישראל יעמוד על 40 שעות בלבד".