שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן (כולנו) מצפה שהמיזוג של בנק אגוד עם מזרחי טפחות לא יאושר, שכן לטענתו הוא עלול לחזק את הריכוזית במערכת הבנקאית. "בנק ישראל חייב לשקול פעם נוספת את תמיכתו במיזוג, שיקטין את מספר הבנקים ויצמצם את התחרות", הוסיף השר. הממונה על ההגבלים מיכל הלפרין, הבוחנת את המיזוג (באמצעות המשנה שלה), החליטה לדחות את ההחלטה הסופית בשבועיים לאמצע מאי בתואנה שהיא זקוקה לנתונים נוספים כדי להחליט בנושא. משרד הממונה כפוף במישרין לשר הכלכלה ורוח המפקד שורה עליו. עם זאת, כהן אינו מתערב ומותיר את ההחלטה הסופית לדרג המקצועי.



השר כהן הופיע בכנס משרד הכלכלה והתעשייה בשיתוף הבורסה בנושא "אתגרים והזדמנויות לתעשייה הישראלית". הכנס התקיים בבורסה לניירות ערך בתל אביב והשתתפו בו בין היתר מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב, היו"ר אמנון נויבך, מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי, המשנה נעמה קאופמן־פס ומנהל רשות ההשקעות נחום איצקוביץ'. במהלך דבריו בכנס הדגיש השר את חשיבות התעשייה למשק ואת העובדה שבשנים האחרונות הוקמו והורחבו 93 מפעלים בפריפריה.



לדברי כהן, לנוכח העלייה התלולה בכמות הכסף הנזיל, יש צורך ליצור בפני ציבור המשקיעים חלופות השקעה סבירות בישראל והבורסה היא אחת מהן. הוא הוסיף כי "העובדה שגופים מוסדיים משתתפים בהנפקות של חברות נדל"ן מחו"ל צריכה להדליק נורה אדומה, כי הרקע העסקי של אותן חברות נתון בסימן שאלה".



השקת מדד מניות התעשייה בבורסה בתל אביב. צילום: עומר מסינגר
השקת מדד מניות התעשייה בבורסה בתל אביב. צילום: עומר מסינגר



בתוך כך, השיקו אתמול משרד הכלכלה והבורסה את מדד מניות התעשייה, הכולל 80 חברות. לפי נתוני המשרד, לו מדד זה היה פועל לפני שלוש שנים - היקף תשואת סל המניות שבו היה מסתכם ב־130%. בהמשך דבריו דחה השר כהן על הסף את ההתקפות נגד המפקחת על הביטוח באוצר דורית סלינגר, שאותה הגדיר "רגולטורית מצוינת שפעלה רבות למען הציבור הרחב, כמו ההנפקה של קרנות ברירת מחדל".



מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב דיבר בהרחבה על התוכנית להפרטתה ועל ההחלטה שלא למכור את המניות לבורסה זרה שאולי לא היה לה עניין לעודד את הרישום של חברות ישראליות. "הבורסה לניירות ערך רחוקה ממימוש הפוטנציאל שלה", הודה בן זאב. "כל הבורסות בעולם עברו שינוי מבנה והבורסה בתל אביב הייתה אחת האחרונות שעושה זאת. השינוי המבני בבורסה יאפשר לציבור הרחב להשתתף בהנפקת המניות ולצורך כך אנו שריינו 30% מהמניות".



לדברי בן זאב, "המניות מיועדות לציבור הרחב בלבד ולא לגופים המוסדיים. בתהליך ההפרטה גילינו שגם לישראל יש מה למכור בחו"ל. ההצלחה של ההפרטה תיבחן לאורך זמן בהורדת העמלות והעלויות בבורסה".



יו"ר רשות ניירות ערך ענת גואטה הצביעה בהופעה פומבית ראשונה שלה על ריכוזיות הבורסה ועל הנתון שלפיו 85% ממחזורי המסחר נעשים במניות 50 החברות הגדולות. לדבריה, הציבור הרחב מרחיק את רגליו מהמסחר. גואטה חשפה כי סגל הרשות החליט לשנות את עמדתו ולאפשר במקרים של הנפקות ראשוניות (IPO) לבצע אנליזות בתשלום עבור אותן חברות. גם משרד הכלכלה ישתתף במהלך דומה.