רשות ההגבלים העסקיים מסרבת לחשוף את הנתונים שהיא מסתמכת עליהם בנוגע לבקשת המיזוג של בנק אגוד עם בנק מזרחי טפחות. ל”מעריב־השבוע” נודע כי במכתב ששיגרו לבאי הכוח של הבנקים, הבהירו נציגי הרשות שלנוכח לוח הזמנים הקצר לא יהיה זמן להעביר אליהם את הנתונים ולהמתין לתגובה.


ברשות מבהירים שבאי הכוח של הבנקים הם שביקשו להשהות את ההחלטה הסופית לסוף החודש, אף שמקור ההחלטה הסופית בעניין המיזוג אמורה הייתה להתקבל מחר. עם זאת, בבנק אגוד חוששים שהנתונים שעליהם תתבסס ההחלטה אינה מדויקים. כך למשל, מספר הלקוחות שגייס בנק אגוד בתוכנית עו”ש הפוך המשופרת נמוך בהרבה מ־6,000 כיוון שבפועל, לאחר סיום המבצע, חלק מהלקוחות חזרו לבנק המקורי שלהם.



סוגיה נוספת נוגעת לעלויות המחשוב. בפגישה ברשות ההגבלים שקיים בשבוע שעבר מנכ”ל בנק מזרחי טפחות אלדד פרשר, הוא הבהיר שעלות הטמעת מערכת המחשוב החדישה בחברת הבת בנק יהב (שנרכשה מספק הודי) הוערכה במקור בפחות ממיליארד שקל. אולם בבנק יהב, המורכב פחות מבחינה עסקית בהשוואה לבנק אגוד, ההוצאה על הטמעת מערכת המחשוב הייתה בסופו של דבר כמעט 1.5 מיליארד שקל. לאחר פגישת המנכ”ל נועדו צוותים מטעם מזרחי טפחות לפגישה נוספת עם נציגי רשות ההגבלים כדי לספק הבהרות נוספות בנוגע לעלויות המיזוג ולתרומת הבנק הממוזג לתחרות במערכת הבנקאית.



מאמין שהבנק תורם לתחרות במשק. השר אלי כהן, צילום: אבשלום ששוני
מאמין שהבנק תורם לתחרות במשק. השר אלי כהן, צילום: אבשלום ששוני



המפקחת תומכת, כחלון ואלי כהן מתנגדים



המפקחת על הבנקים חדוה בר תומכת במיזוג משיקולים מקצועיים, אולם על רשות ההגבלים מופעלים לחצים פוליטיים מצד שר האוצר משה כחלון (הנסמך על עמדות יועציו), בעיקר מכיוון חברו למפלגת כולנו, שר הכלכלה אלי כהן (שהרשות כפופה אליו). כהן מתנגד נחרצות למיזוג בטענה שהמהלך יפגע בתחרות במערכת הבנקאית, ולדעתו, בניגוד לכל הטענות, בנק אגוד תורם לתחרות. שר הכלכלה סבור כי הבנקים מפעילים במישרין ובעקיפין את כל הלחצים לאישור המיזוג. את ההחלטה בנושא אמור לקבל המשנה לממונה על ההגבלים, עו”ד אורי שוורץ. עם קבלת ההחלטה הסופית בעניין המיזוג אמור עו”ד שוורץ לסיים את תפקידו ולשמש בתפקיד היועץ המשפטי של משרד הבריאות.



ברשות ההגבלים דחו את הטענות שלפיהן ההחלטה השוללת את המיזוג כבר נקבעה והבהירו שזו תתקבל עד סוף החודש. הדיונים בנושא מתנהלים ממש עד לרגע האחרון. עוד נמסר מטעם הרשות כי ההחלטה אמורה הייתה להתקבל עד סוף השבוע, וכי נציגי הבנקים עצמם ביקשו את הדחייה כדי לתת להם הזדמנות נוספת להגיב על הנתונים. נציגי הבנקים העוסקים בעניין המיזוג סירבו להגיב לידיעה.