ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה היום (שני) לקריאה ראשונה את הצעת החוק אותה הגיש יו"ר סיעת 'כולנו' ח"כ רועי פולקמן, ונכתבה בעזרת עמותת "ידיד", ולפיה יחויבו הבנקיםלמשכנתאות להציע מסלולי גרייס ללקוחות נוטלי משכנתה, וזאת במקרה והלקוחות אינם מסוגלים לעמוד בתשלום החודשי עקב מצב של אבטלה, מחלה או חופשת לידה. בפרקטיקה הנהוגה היום חלק מהבנקים פועלים כך, אך לא בכל המקרים הצעת החוק מבקשת לקבוע כי הדבר יהיה כחלק בלתי נפרד מזכויות נוטלי המשכנתאות.



בהסדר הסופי הוחלט כי הבנק יציע ללקוח שני מסלולים, עם ובלי גרייס, ללקוח מובטל לאחר סיום קבלת דמי אבטלה ולקוח חולה לאחר סיום קבלת דמי מחלה או פגיעה.



בנוסף, במקרה של לקוחה בחופשת לידה שסיימה לקבל דמי לידה, הגרייס יהיה לתקופה שלא תפחת משלושה חודשים (למעט לבקשת הלקוח). המסלול לא יינתן יותר מפעם בשנה ולא יותר משלוש פעמים במהלך תקופת ההלוואה.



יו"ר סיעת 'כולנו', ח"כ רועי פולקמן אמר בעקבות החלטת וועדת הכלכלה כי "משכנתה היא התחייבות לטווח ארוך עם קשיחות בתנאי הפירעון, בעוד החיים הם דינמיים ומלאי תהפוכות בלתי צפויות. ברמה האנושית לאפשר למובטלים, כאלה שבחופשת מחלה או לנשים בחופשת לידה 'גרייס' בתשלומי משכנתה, זה הוגן וערכי. החוק ייתן אוויר לנשימה למי שהכי זקוק לו".



סמנכ"ל "ידיד", רן מלמד, ברך על החלטה והוסיף: "מדובר בעוד צעד הבא להגן על נוטלי המשכנתאות המתחייבים לסכומים גדולים ואשר במקרים לא מעטים זקוקים לעזרה במקרים לא צפויים כמו אבטלה ומחלה וכן בתקופה בה מוארכת חופשת הלידה".