לרגל חופשת הקיץ, השיק הערב (ראשון) משרד העבודה והרווחה קמפיין רשת חדש, המעודד את בני הנוער העובדים בחופשה לעמוד על זכויותיהם ולהכיר אותן. עוד לפני החופשה יצא משרד העבודה בתכנית ראשונה שבמסגרתה הרצו מפקחי ומנהלי הסברה ואכיפה של המשרד בבתי הספר התיכונים ברחבי הארץ בנושא זכויות בני נוער עובדים ומפרסם גם מדריך זכויות מעודכן לבני הנוער העובדים וגרסה חדשה ליישומון (אפליקציה סלולרית) חינמי בשם "בני נוער עובדים".



האפליקציה כוללת יישומים כגון: שעון נוכחות דיגיטלי ומחשבון שכר המאפשרים לחשב את השכר הצפוי בהתאם לתעריף השעתי ולמספר שעות העבודה, מטרת חיסכון שבאמצעותה ניתן לחשב כמה שעות עבודה נותרו להשגת היעד הנכסף, פרטי קשר להתקשרות עם מינהל הסדרה ואכיפה במשרד העבודה והרווחה במקרה של חשש להפרת זכויות עובדים ועוד.


 


להלן מספר כללים לבני הנוער העובדים לקראת הקיץ:



באיזה גיל אפשר להתחיל?
חל איסור על העסקת בני נוער מתחת לגיל 14 ולכן אם טרם מלאו לכם 14 לא ניתן להעסיק אתכם. אם מלאו לכם 14 וטרם מלאו לכם 16 מותר להעסיק אתכם רק במהלך חופשות רשמיות מהלימודים.



האם עלי לדרוש מסמכים כלשהם מהמעסיק עם תחילת העסקתי?
אם התחלת לעבוד וצפי משך ההעסקה הוא 30 ימים או יותר, המעסיק נדרש למסור לך טופס הנקרא הודעה לעובד שמטרתו להבהיר לך את מהות העבודה שעליך לבצע וכן את הזכויות שלך. את ההודעה לעובד נדרש המעסיק למסור לך תוך 7 ימים מיום תחילת העבודה.



מה הוא שכר המינימום שמגיע לי?
בטבלה הבאה ניתן למצוא את התעריף השעתי המינימלי שמחויב המעסיק לשלם לך. באפשרות המעסיק כמובן להציע שכר הגבוה מהתעריף המינימלי.





אם המעסיק מציע לי שכר כולל גבוה משכר המינימום לגילי שאינו תלוי במספר שעות עבודה?


כאשר העובד משתכר בשכר חודשי, יש לוודא כי היקף התשלום שהעובד מקבל בהתאם להיקף משרתו אינו נמוך משכר המינימום.



האם רשאי המעסיק לבסס את שכרי רק על טיפים שקיבלתי עבור שרות מלקוחות?


כן, בתנאי שהכסף נספר בספרי החשבונות של המעסיק. במידה וסכום הטיפים לא יגיע לתעריף שכר המינימום – שהמעסיק ישלים סכום זה.



האם מגיע לי החזר הוצאות על נסיעות לעבודה?


בנוסף לשכר עבור עבודתך, מגיעים לך דמי נסיעה ממקום המגורים אל מקום העבודה ובחזרה- כאשר מדובר במרחק של יותר משתי תחנות אוטובוס. זאת, בסכום כולל של עד 22.60 ₪ ליום עבודה. כלומר, אם הוצאות הנסיעה שלך עולות על 22.60 ₪ (הלוך וחזור), המעסיק אינו מחויב לשלם לך הוצאות נסיעה העולות על סכום זה. אם הוצאות הנסיעות נמוכות מהסכום, המעסיק מחויב לשלם רק את הסכום המינימלי הדרוש לך בכדי להגיע לעבודה ולחזור למקום המגורים.



האם המעסיק חייב לתת לי הפסקה?


ביום עבודה הנמשך 6 שעות ומעלה חובה לתת לכם לפחות 45 דקות הפסקה, מתוכן 30 דקות רצופות.



כמה שעות מותר לי לעבוד ביום?


בני 14 ומעלה מותר להעסיק לכל היותר 40 שעות בשבוע ועד 8 שעות ביום בין השעות 08:00-20:00. לבני ובנות 16 ומעלה בלבד, במקום בו עובדים חמישה ימים בשבוע, מותר עד 9 שעות ביום, בין השעות 06:00-24:00. אסור להעסיק אתכם בשעות נוספות. במידה והועסקתם בשעות נוספות, המעסיק למעשה עבר על החוק ואולם הוא מחויב לשלם לכם על העבודה בשעות אלו.



המעסיק מבקש שאעבוד ביום שבת. האם מותר לי?


אסור להעסיק אתכם ביום המנוחה השבועי.



האם המעסיק חייב לשלם לי בעבור תקופת היתלמדות במקום?


המעסיק מחויב לשלם לעבוד בעבור הזמן שהוא נמצא לרשותו, לרבות תקופת היתלמדות או תקופת ניסיון.