הדעה הרווחת בישראל היא שבני 45 ומעלה שאיבדו את מקום עבודתם לא יכולים למצוא עבודה, כיוון ששוק העבודה לא מחייך לבני גילאים אלו. אולם, חברת ההייטק הישראלית סינאל, שעוסקת בפיתוח פתרונות תוכנה לניהול העובד בארגון, פרסמה את סקר SYNDEX, הבוחן מגמות תעסוקה לאומיות שגילה את ההיפך: 66 אחוזים ממנהלי החברות שהשתתפו בסקר הודיעו שהם ממשיכים להעסיק עובדים בגילאי 45 ומעלה.



בסקר, בו השתתפו 102 מנכ"לים, סמנכ"לי משאבי אנוש ומנהלי משאבי אנוש ממגוון ארגונים במשק, מגובה העמדה החיובית כלפי עובדים מבוגרים. נתון מפתיע נוסף שעלה הוא ש-67 אחוזים מהמנהלים והמנהלות ציינו כי הם ממשיכים להעסיק עובדים שעברו את גיל הפרישה לפנסיה, במידה ואלו הביעו רצון להמשיך את עבודתם ולא לפרוש.



הסקר גם מגלה שמגמת העבודה מהבית תופסת תאוצה, למרות הדיווחים על צמצום האפשרות הזו בחברות ענק דוגמת IBM ו-Yahoo. כמו כן, כ-54 אחוזים מהמנהלים בישראל מאפשרים לעובדים לעבוד מהבית, נתון מפתיע לטובה על רקע השמרנות המאפיינת מקומות עבודה רבים בישראל.



ארז בוגנים, המשנה למנכ"ל סינאל. צילום: יח"צ



עוד עולה מהסקר כי 85 אחוזים מהמנהלים בארגונים גדולים ובינוניים מעדיפים לגייס עובדים ברדיוס של עד 25 ק"מ ממקום העבודה. גישה זו נחשבת לשמרנית למדי לאור הנטייה של עובדים רבים לא להיות כבולים גאוגרפית מבחינה תעסוקתית ולחפש תעסוקה גם באזורים מרוחקים.



"סקר SYNDEX מצייר תמונת מצב מעורבת בכל הקשור לניהול המשאב האנושי בארגונים בישראל", אמר ארז בוגנים, משנה למנכ"ל סינאל. "מחד, מעט מדי ארגונים ממנפים את היתרונות הרבים הגלומים בפרקטיקות דוגמת ניהול חוויית העובדים, שמהם נהנים ארגונים כה רבים בעולם. מאידך, קיימת בישראל מסה קריטית של ארגונים המאמצים מדיניות מתקדמת בכל הנוגע לקבלה לעבודה של עובדים מבוגרים, גיוון תעסוקתי, אפשרות לעבוד מהבית ואפשרות לעבוד מעבר לגיל הפרישה. אנו גם רואים שרוב גורף של המנהלים מבין שקיצור שבוע העבודה לא יפגע בתפוקת החברה שלהם".



בוגנים סיכם: "אחת המסקנות שלנו מתמונת מצב מעורבת זו היא שיש לחשוף מנכ"לים ומנהלי משאבי אנוש באופן רחב ומעמיק יותר למיטב פרקטיקות ניהול המשאב האנושי בהם עושים שימוש הארגונים המצליחים ברחבי העולם המפותח. אני משוכנע שהיכרות מעמיקה כזו תסייע לעובדים ולמנהלים למצות את הפוטנציאל האנושי שעליו נשען השגשוג של ארגונים ושל המשק הישראלי בכלל".