שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, הקים צוות לבחינת השפעת הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי על התעשייה המקומית, זאת משום שההסכם, שנחתם בשלהי כהונתו של הנשיא ברק אובמה, שונה במהותו מההסכמים הקודמים שהיו לישראל עם ארה"ב ביחס לסיוע הביטחוני שאנחנו מקבלים מהם. בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד הכלכלה, שי רינסקי. 



הצוות יהוה בין משרדי וייבחן לא רק את ההשפעות ההסכם על התעשייה, אלא במידת הצורך גם כיווני פעולה. בצוות חברים גורמים בכירים ממשרד הכלכלה והתעשייה, בהם המשנה למנכ"ל המשרד, סמנכ"ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות, מנהל הרשות להשקעות, מנהלת הרשות להשקעות זרות, מנהל מינהל תעשיות, נציג הרשות הלאומית לחדשנות. בנוסף, חברים בצוות שורה של בכירים מכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים; הכלכלן הראשי במשרד הביטחון, מנהל אגף מקרו-כלכלה בבנק ישראל, סגן בכיר לכלכלן הראשי באוצר, נציג אגף החשב הכללי באוצר, נציגי אגף התקציבים באוצר, נציג המועצה הלאומית לכלכלה ונציג המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה.



כזכור, בחודש ספטמבר 2016 חתמו ממשלות ארה"ב וישראל על הסכם על סיוע ביטחוני חדש לתקופה שבין 2019 לבין 2028, שיעמוד על סכום של 38 מיליארד דולרים - 3.8 מיליארד דולרים לכל שנה, לעומת 3.1 מיליארד דולר כיום. לצד זאת, ישראל התחייבה להפסיק באופן הדרגתי את הרכש מהתעשיות הביטחוניות הישראליות באמצעות כספי הסיוע עד לשנת 2028 ולהפסיק באופן מיידי את רכש הדלקים מכספי הסיוע. המשמעות של השינוי היא שמדינת ישראל לא תוכל עוד להשתמש בכספי הסיוע לטובת רכש בישראל אלא מהתעשייה האמריקאית.



נוכח זאת, מטרתו של הצוות הינה לגבש תמונת מצב תוך מיפוי התעשיות הרלוונטיות להסכם ובחינת סיוע וחלופות עבור התעשייה הישראלית. הצוות יגבש המלצותיו תוך קיום שיח עם גורמים רלוונטיים לרבות התעשייה והמגזר העיסקי, וכן צוותי הפעולה העובדים במשרד הביטחון על הנושא לטובת גיבוש מענה לאתגרים.


 


בחודש מאי קיימה ועדת הכספים דיון על השפעות הסכם הסיוע. אנשי משרד הביטחון טענו כי טענו כי התעשייה הישראלית תאבד 1.3 מיליארד דולר מדי שנה וכי ללא הערכות החשש הוא מפיטורין של עד 22 אלף עובדים. מהדיון עלה כי אין כרגע לממשלה תוכניות לפתרון המצב, והוועדה קראה לפתוח את ההסכם נוכח התמונה העולה. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר: "תעסוקה של אנשים בפריפריה לא פחות חשוב מהנושא הביטחוני, משמעותו שהחברה תתפורר אם יפוטרו עשרת אלפי איש ומדברים פה על 20 אלף, אנחנו לא יכולים לעמוד מנגד במצב כזה. צריך לקיים דיון עם ארה"ב, היא ידידה שלנו, מעניין אותם מה שקורה כאן, צריך לתת מענה לאנשים האלה".