בעקבות ביקורת נגד משרד הביטחון שנחשפה בידיעה קודמת ב"מעריב־השבוע", בעיקר על   הדרתם של ספקי ציוד צבאי לחיילים, הוחלט במשרד הביטחון לפרסם מכרז חדש ולפתוח אותו למתחרים חדשים. היקף המכרז, שיפורסם השבוע על ידי מנהל הרכש ושייכנס לתוקף בשנת 2019, יעמוד על יותר מ־100 מיליון שקל.

בהתאם לכך יוצג למתגייסים ולאנשי צבא הקבע לרכוש סדרת מוצרי הלבשה והנעלה בסיסיים  הכוללים הלבשה תחתונה, גרביים, ונעליים צבאיות. סכומי ההקצבה המותרים נעו מ־215 שקלים ועד 800 שקלים, תלוי אם מדובר בלוחמים, תומכי לחימה או חיילים עורפיים.
 
עד לפני מספר שנים ציוד בסיסי כזה סופק לחיילים ישירות על ידי משרד הביטחון. בשנת 2017 יצא מנהל הרכש בפיילוט של "תוכנית הכוכבים", שלפיה ניתנה
אפשרות לחיילים טרם גיוסם לקנות את הציוד באמצעות "כוכבים" במקום קבל את הציוד בבקו"ם.


שינוי נוסף בותכנית היה מתן אפשרות לחיילים להמיר את ה"כוכבים" ברכישת ציוד מחנאות אחר שלא לפי הרשימה המומלצת. ואכן הרבה חיילים ניצלו את האפשרות הזאת לרכישת ציוד נוסף. באמצעות הכרטיס התאפשר לרכוש גם ציוד ספורט וחורף והוא ניתן היה לניצול עד למועד השחרור.

עד היום השתתפו במכרז חברות H&O והמשביר, אך חברות נוספות כמו ריקושט היו מנועות מלהשתתף, אף כי הצעות המחיר שלהם היו סבירות וכך גם מגוון הציוד שהציעו. בעקבות כך נמתחה כאמור ביקורת, וזו הביאה לשינוי הכללים.

במשרד הביטחון אומרים כי בעקבות הצלחת התוכנית והעלייה המשמעותית במספר הזכאים לרכישה באמצעות נקודות, הוחלט לצאת למכרז חדש כדי להרחיב את מספר הספקים והרשתות שיספקו שירות ויציעו מגוון רחב של ציוד אישי, ציוד ספורט, הלבשה הנעלה ושיפור הזמינות באמצעות חנויות בפריסה ארצית. בשלב השני של המרכז תוגשנה על ידי הרשתות הצעות כדי שניתן יהיה למכור את הציוד גם ברכישה מקוונת.

אל”מ (מיל’) אבי דדון, ראש מנהל הרכש במשרד הביטחון: “מדובר במכרז גדול, משמעותי וחדשני שמטרתו לתת למתגייסים, לחיילים ולקצינים את המענה המיטבי שלו הם זקוקים: זמינות, איכות, מגוון ציוד, וכן פריסה גיאוגרפית רחבה של הרשתות. בנוסף, להגדיל את מספר הספקים ולהגביר את התחרות”.
מפקדת מרכז ציוד באגף הטכנולוגיה בצה”ל, אל”ם מירב בריקמן: “המעבר לשימוש בכרטיס הכוכבים הוא אירוע משמעותי בשיפור המענה בציוד לחיילי צה"ל”.

לדבריה, “מכרז כזה המשלב את המענה בציוד אישי, ציוד חורף וציוד ספורט לאוכלוסיית החיילים ואנשי הקבע הוא גדול, משמעותי ותקדימי במתכונתו החדשה. מטרתנו היא להגיע לקשת רחבה של חברות משתתפות שייתנו מענה רחב, מגוון, זמין ואיכותי לחיילים”.