להראל ויזל, 52, הבעלים של קבוצת פוקס, אין שום בעיה לשלוף במהירות את ההחלטה הפיננסית המשמעותית בחייו. אחרי הכל, זו הייתה גם ההחלטה הפיננסית הראשונה שקיבל עוד בתחילת דרכו העסקית. גם היום, כשהוא חולש על קבוצת האופנה, ההנעלה והמוצרים לבית הגדולה בישראל, עם מחזור שנתי של 2.3 מיליארד שקל, הוא דבק באותה החלטה גורלית ומוצלחת שקיבל אז.
 
"נכנסתי לעסקים בשנת 1990 כשהייתי רק בן 24", מסביר ויזל, "וההחלטה שקיבלתי אז, ושמלווה אותי עד היום, היא למשוך רק 50% מרווחי החברה לטובת דיבידנדים. בשום פנים ואופן לא למשוך את כל הרווח. את 50% האחרים אני משאיר בעסק, ומשקיע אותם באופן מאוד סולידי ושמרני. ככה אני בונה עסק מאוד חזק עם הרבה שקט לעשות את הדברים הנכונים בלי לחצים".
 
למה?

"כי בעסקים שלנו יש 'סייקלים', עליות ומורדות. ראיתי עסקים מעולים שנפלו בגלל שנה אחת לא טובה. עסק יכול להיסגר בשל תקופה רעה, למרות שהוא יכול היה להיות מצוין לטווח הארוך".

ולכם זה לא יקרה?
"היום אני יושב על הלוואות ארוכות טווח, ומשקיע אותן בצורה הכי סולידית. השילוב של שני הדברים האלה הפך את הקבוצה שלנו למאוד חזקה פיננסית, ש'מרכיב הסיכון' שלה נמוך יותר".
 
וזה היה נכון גם כשהקמת את העסק הראשון שלך בגיל 24?
"זה היה נכון גם לשנת 1990, אם כי לא בהיקפים האלה כמובן. אז, כשהעסק היה קטן וטוב, לקחתי הלוואה של 5 מיליון שקל למשך שבע שנים ושמתי את הכסף בקופה. לקחתי אז בחשבון שהדלתא, כלומר הפער בין הריבית שאני משלם לבין הריבית שאני מצליח להשיג בהשקעות סולידיות, עומדת על 2% בשנה. כלומר בין 50 ל־100 אלף שקל שאני אפסיד. אבל ידעתי שבסופו של דבר ההפסד הזה ישתלם לי, כי זה נתן לי אפשרות לנהל את העסק עם חשיבה לטווח ארוך ובלי לחץ".
 
מה נותן לך השקט הזה?
"המון עסקים נאלצים לקבל החלטות שאולי הן טובות לטווח קצר, אבל לטווח הארוך הן לא נכונות. כשאין לחץ, אתה לא מסתכל על תוצאות של עוד שלושה חודשים אלא על עוד שנה, שנתיים ואף יותר".

מה היית מייעץ ליזמים בתחילת דרכם לעשות במקרים כאלה?
"לתכנן מראש כמה חודשים קדימה, ובמקביל - גם שלוש שנים קדימה".

ואיך מתמודדים עם תקופות רעות?
"כשחס וחלילה מגיעה לך תקופה רעה, היא בדרך כלל גם תקופה רעה לכל המשק. פה אני רוצה להדגיש, שלנו בפוקס מעולם לא הייתה תקופה ממש רעה. היו תקופות טובות וטובות פחות, אבל תמיד הרווחנו כסף, ובמשך כל שנות פעילותנו הרווחנו מאות מיליוני שקלים. עם זאת, צריך לזכור שכאשר יש תקופה רעה למשק, מי שיש לו מזומנים בקופה מצבו תמיד יהיה טוב יותר".

לכולם זכור המשבר העולמי בסוף העשור הקודם. איך אתם התמודדתם איתו?
"המשכנו לנהל את העסק ולקבל החלטות  בלי לחצים, כשתמיד שמרנו על הכלל - חצי מהרווח מושכים וחצי משקיעים בחברה".
 
וההחלטה הזו, שאתה הולך איתה כאמור מתחילת הדרך, היא רעיון שלך או של מישהו אחר?
"ההחלטה הזו מלכתחילה הייתה שלי. אני הובלתי מההתחלה את הקו העסקי הזה וגם כשהפכנו לחברה ציבורית, אנחנו ממשיכים לדבוק בה. היא החוזק של קבוצת פוקס והיא זו שנותנת לנו את האפשרות להסתכל קדימה בלי לחצים, כמו שנכון לנהל כל עסק".

מהי ההחלטה העסקית האישית הכי חשובה שקיבלת?
"ההחלטה להכיר במה שאתה פחות טוב בעניינים שקשורים לניהול - ולהקים צוות שטוב ממך בעניינים האלה".
 
שני אחיך, אסי ויפתח, שותפים בבעלות על קבוצת פוקס. מניסיונך, האם החלטות משפחתיות יכולות להשתלב בעסקים המשותפים?
"יכולות להשתלב היטב, אבל בתנאי שבכל דיון שמים את הצלחת העסק מעל הכל, ואת האגו שמים בצד!".