שרי אריסון בעלת הבית של בנק הפועלים, הבנק הגדול במדינה, נחקרה אתמול באזהרה ביחידת להב 433 על רקע פרשות השוחד בחברת שיכון ובינוי, חברה שהייתה עד לפני שבוע בבעלותה. החקירה האיצה את מכירת שיכון לאיש העסקים נתי סיידוף. מדובר בחקירה מסועפת, שהחלה בעקבות תלונה שהוגשה על ידי אחד ממנהלי הקבוצה באפריקה בעקבות סכסוך. היא נוגעת לחשדות למתן שוחד (באמצעות חברת הבת סולל בונה עבודות חוץ) לבכירים בקניה ובמדינות אפריקה ודרום אמריקה תמורת זכייה במכרזים.



בחקירה דרשו החוקרים לדעת עד כמה אריסון ויד ימינה אפרת פלד ידעו על השוחד ופרטיו, ובעצם נתנו יד להסתרת התופעה תוך עצימת עיניים. בחקירה שנמשכה מספר שעות, הן אומנם לא נעצרו, אבל המשטרה לא ניקתה אותן לחלוטין מהחשדות. השתיים שוחררו לביתן תחת תנאים מגבילים, נאסר עליהן ליצור קשר עם המעורבים והוטל צו לאיסור יציאתן מהארץ למשך שבוע.



אלא ששיכון ובינוי היא הצרה הקטנה של אריסון. הבעיה הגדולה שלה היא עתיד השליטה בבנק הפועלים, הבנק הגדול במדינה, שמשפחת אריסון היא בעלת השליטה בו זה 21 שנה. לאחר מות אביה תד אריסון, האחריות לניהול הבנק הועברה לשרי אריסון. בעבר היא שימשה כחברת דירקטוריון ובהמשך פרשה. בשש השנים האחרונות היא מנהלת את העסקים מאחורי הקלעים.



אריסון נחשבת לישראלית העשירה ביותר, עם הון הנאמד בכ־6 מיליארד דולר. לאחר שפרשה מהעסקים, היא התמקדה בעניינים רוחניים (“השלום מתחיל מבפנים”) וצמצמה משמעותית את מעורבותה בעסקים שוטפים. את האחריות לעסקים בכלל ולבנק הפועלים בפרט, היא הפקידה בידי אפרת פלד, יד ימינה, שהחלה את הקריירה כיועצת כלכלית שלה ובהמשך כמנהלת עסקיה בחו”ל. אם יתברר שנפל דופי בהתנהגותה של אריסון עד כדי פגיעה בשמה הטוב (גם ללא הרשעה), היא עלולה לאבד את רישיון הבנק.



פלד. צילום: יח"צ
פלד. צילום: יח"צ



ייתכן מאוד שהפיקוח על הבנקים ייאלץ אותה בהמשך למכור את אחזקותיה. בבנק ישראל מגלים אפס סובלנות למקרים מעין אלה, שכן אחד התנאים לקבלת רישיון בבנק, הוא שמם הטוב של הבעלים. מי שמעוניין ברישיון, נאלץ לחשוף את כל פעילויותיו במסגרת תהליך המכונה FIT AND PROPER.



בשנים האחרונות היו מספר אנשי עסקים ששקלו את האפשרות לרכוש בנק, אבל נפסלו על ידי בנק ישראל על רקע הסתבכות כזאת או אחרת באפריקה או בפרשיות מפוקפקות בישראל. יש לקוות למען אריסון והבנק, שהיא תצא נקייה מהחקירה ושתיקה ייסגר ללא כוכבית. אם הסגירה לא תהיה חד־משמעית, היא עלולה לאבד שלא מרצונה את הבנק. אגב, אריסון בחנה כבר לפני חצי שנה את האפשרות למכירת הבנק לקבוצת משקיעים מצפון אמריקה וקנדה, אך העסקה לא יצאה אל הפועל.



מי שנחשבת ליד ימינה של אריסון, אפרת פלד, נמצאת בבעיה חמורה יותר. היא מכהנת כחברת דירקטוריון בנק הפועלים ועומדת בראש מספר ועדות משנה חשובות. החקירה, שעלולה להימשך עוד חודשים, תרחף מעליה כעננה. האם על רקע החקירה יתיר לה הפיקוח על הבנקים להמשיך על תקן חשודה לכהן בדירקטוריון, או שהיא תיאלץ להשעות את עצמה? עמדת הפיקוח לא ברורה בסוגיה, אבל לטובתה של פלד ולטובת ציבור בעלי המניות בבנק, עדיף שתיזום את מהלך ההשעיה בעצמה.



חקירתן של אריסון ופלד אינה החקירה היחידה בפרשה. בשבועות האחרונים נחקרו גם יו”ר שיכון ובינוי משה לחמני, המנכ”ל לשעבר עופר קוטלר והיו”ר לשעבר רווית ברניב. פרשת השוחד בשיכון ובינוי רחוקה אם כן מסיום.