בשורות רעות לכחלון: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסרה היום (רביעי) כי לראשונה מאז ספטמבר 2017, מחירי הדיור עלו בחודשים מאי-יוני בשיעור של 0.9% לעומת החודשים אפריל-מאי. בלמ"ס ציינו בנוסף כי לעומת התקופה המקבילה אשתקד, לא חל כל שינוי במחירים. למעשה, העלייה במאי-יוני מחקה את הירידות המתונות במחירי הדיור שהיו במהלך השנה האחרונה.



הירידות החדות ביותר במחירי הדירות נרשמו במחוז תל אביב – 2.2%. במחוז ירושלים עלו הדירות בשיעור של 0.85%, במחוז צפון 0.2%, במחוז דרום 0.7% ובמחוז מרכז – 0.6%. רק במחוז חיפה נרשמה ירידה במחירי הדיור, בגובה של 0.6%. עיקר העלייה הייתה במחירה הדרישות החדשות, פער של 0.8%. בלמ"ס מסרו גם כי המחיר הממוצע לדירה עמד על כ-1.53 מיליון שקל.



יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, פרסם פוסט חריף בפייסבוק בתגובה לעליית המחירים: "משהו דפוק כאן. מחירי הדירות כל כך גבוהים ולא פרופורציונליים לשכר הממוצע, שרק דרך ירושה של ההורים, יוכל צעיר ישראלי כיום להגיע לדבר הבסיסי ביותר אליו שואף כל אדם להגיע - בית משלו. זהו המצב הנוראי כיום איתו צריכים הצעירים של ימינו להתמודד. זו המדינה שהורשנו להם אחרי עשור של הזנחה מזעזעת וחסרת גבולות של שוק הנדל״ן שהפך למפלצת פראית ואכזרית שמונעת מכל אותם צעירות וצעירים טובים, מיטב בנינו ובנותינו להגיע לבית משלהם מבלי לעבור קודם אצל עו"ד של ירושות".



לדבריו, "אם בזמני הספיקו 70-80 משכורות לרכישת דירה, כיום אנחנו מדברים על 150 -200 משכורות לפחות. והנתון הזה הוא הרבה מעבר למספר, הנתון הזה הוא מכת מחץ לתקווה של דור שלם של צעירים שלא רואים עתיד אמיתי. משהו דפוק כאן במדינה הזו, שהפקירה את הדור הצעיר ושלחה אותו לחפש את האופק שלו בירושות. ראש הממשלה ושרי האוצר והשיכון בעשור האחרון שותפים לפשע הנוראי הזה ואני מסתכל על המצב הנוראי הזה אליו הגענו ואני כולי תקווה שזה לא מאוחר מדי לתקן את הנעשה".





ממטה הדיור הלאומי במשרד האוצר, בראשותו של זאב ביילסקי, נמסר בתגובה: "לפני כשלוש וחצי שנים הוקם מטה הדיור הלאומי במשרד האוצר. ברקע, מחירי הדיור מאמירים ומשתוללים בקצב שהגיע עד ל-20% בשנה. היום אפשר לומר בביטחון שזו כבר שנה שנייה שהשתוללות המחירים בשוק הנדל"ן שפקדה את ישראל בעשור האחרון פסקה".



"בשנה החולפת, לראשונה זה למעלה מעשור, מחירי הדירות שינו את כיוונם ועליית המחירים נעצרה" נטען. "כל הנתונים מצביעים על השינוי החד שמתחולל בשוק הנדל"ן בחודשים האחרונים, המשקיעים נוטשים בהמוניהם את השוק בעקבות פעילות משרד האוצר וכמובן בגלל הציפיות להמשך ירידות המחירים. עשרות אלפי הזוגות הצעירים, הזכאים למחיר למשתכן, מצביעים ברגליים ומביעים את תמיכתם בתכנית".



עוד נמסר, כי "נתוני הלמ"ס שפורסמו רק שלשום הצביעו על ירידה חדה במכירות הקבלנים בשוק החופשי. המלחמה הזאת היא מלחמה ארוכה וסיזיפית, יש בה חודשים טובים יותר ופחות, אבל אנחנו נלחמים בה באומץ ובנחישות עבור הזוגות הצעירים והדורות הבאים. אנחנו נמשיך בפעילות שלנו במלוא הכוח ונאפשר לזוגות צעירים חסרי דיור לקבל דירה במחיר שפוי והוגן".