הבורסה לניירות ערך השלימה אתמול, במהלך המכונה “קלוזינג”, את העברת השליטה לקבוצת משקיעים זרים בראשות קרן מניקיי. במסגרת העסקה מכרו 20 בנקים ובתי השקעות 71.7% מהמניות לחמישה קונים תמורת 368.8 מיליון שקל. העסקה משקפת לבורסה שווי של 551 מיליון שקל (5 שקלים למניה), שנקבע עוד בחודש אפריל. את המהלך הוביל המנכ”ל איתי בן זאב, שהוסמך על ידי חברי הבורסה למכור את המניות.



קרן מניקיי האוסטרלית־אמריקאית, המחזיקה ב־19.99% מהמניות, תצרף בימים הקרובים נציג מטעמה לדירקטוריון. בעלים חדשים נוספים הם גוף הביטוח והפנסיה האוסטרלי סאן סופר, המנהל נכסים בהיקף של 40 מיליארד דולר, וכן קרן ההשקעות האוסטרלית מואליס, העוסקת בשירותי ייעוץ ורשומה למסחר בבורסה האוסטרלית. נוסף לכך, הצטרפה קרן ההשקעות האמריקאית דלתון, העוסקת בייעוץ והמנהלת נכסים בהיקף של 4 מיליארד דולר.



המשקיע החדש החמישי הוא קרן ההשקעות הדנית נובו נורדיסק, שחברת האם שלה מתמקדת בתעשיית התרופות. כל אחד מארבעת הגורמים הללו קנה 4.7% מהמניות ובסך הכל 18.8%. כאמור, מניקיי תחזיק ב־19.99%. בעקבות המכירה דולל חלקם של הבנקים וחברות הברוקרים ל־22.3%. במסגרת ההפרטה קיבלו עובדי הבורסה 6% מהמניות.



עם השלמת העסקה התפטרו נציגי הבנקים והברוקרים מדירקטוריון הבורסה. השלב הבא בהפרטה יהיה הנפקת 32.9% מהמניות לציבור. בשלב זה מניות אלה יוחזקו על ידי הנאמן משה טרי. ההנפקה תצא לדרך בקרוב מאוד (בחודשים נובמבר־דצמבר).



בן זאב. צילום: קובי קנטור
בן זאב. צילום: קובי קנטור



ל”מעריב־השבוע” נודע כי ההנפקה תיעשה ללא המבנה המקובל של חתמים, מפיצים, יועצים או בנק השקעות. המניות יימכרו לציבור באופן דיגיטלי באמצעות רכישה ישירה. הממשק נבנה באופן עצמאי על ידי גורמי המקצוע הפנימיים בבורסה והוא כבר עובד.



סכום המינימום בהנפקה יעמוד על 5,000 שקל וסכום המקסימום על 10 עד 20 אלף שקל. הדבר נועד להשיג פיזור מרבי ולאפשר לציבור להשתתף ברווחיות העתידית. מחיר ההנפקה יהיה גבוה ב־5%־10% בהשוואה לשווי (551 מיליון שקל) שבו בוצעה העסקה מול הבנקים.



את ההזמנות ניתן לבצע באמצעות אתר האינטרנט של הבורסה, תוך כדי יצירת ממשק עם הבנק שבו מתנהל החשבון. הבנק היחיד שהתחבר בשלב זה לצורך קידום המהלך הוא בנק לאומי. חשבון לקוחות שיזמין את ההנפקה יחויב במישרין בבנק.



הבורסה מעוניינת לגייס בהמשך הדרך חברים נוספים. הלקוחות יוכל בעתיד הקרוב לקבל לטלפון הנייד מידע רלוונטי לגבי המסחר בבורסה תמורת ארבעה שקלים לחודש.



הפרטת הבורסה נועדה להגדיל את התחרות, להביא להפחתת עמלות ולהגדיל את השקיפות בנוגע לציבור המשקיעים. תהליך ההפרטה של הבורסה יצא לדרך בתחילת השנה. הנהלת הבורסה פנתה לבנקים בסוף דצמבר והציעה למכור את מניותיהם עם אופציה לשלושה חודשים. באמצע אפריל נסגרה עסקה והבורסה הייתה מעוניינת לסגור ההפרטה בתוך חודשיים. הרשות לניירות ערך התערבה וביקשה חודשיים נוספים לבחינתה.