האיחוד האירופי הכריז היום (חמישי) על ההשקעה הראשונה אי פעם בהיי טק הישראלי דרך קרן ההשקעות של האיחוד, ה-EIF. ההשקעה מגיעה כחלק ממימוש תכנית ה InnovFin ותוכנית המסגרת של האיחוד האירופי Horizon 2020. ישראל שותפה בתוכנית המסגרת האירופית על ידי השקעה בסך כולל של 1.1 מיליארד יורו המבוצעת על ידי רשות החדשנות באמצעות המינהלת הישראלית למו"פ האירופי - ISERD. ההשקעה בסך 20 מיליון דולר, תהיה השקעת העוגן בקרן ICV III שכבר החלה בבחינת השקעות חדשות.



קרן ICV III תשקיע בחברות סיד ובחברות מתחילות שתחום עיסוקן נע סביב עולמות התכנה, החומרה, התשתיות והחדשנות ותכליתן העצמת יעילות ועמידות של משאבים מסוגים שונים. החברות אשר תיבחרנה יעסקו בקידום טכנולוגיות ומודלים עסקיים על מנת לגרום למודרניזציה של תעשיות שונות ובעיקר אלה אשר מאמצות טכנולוגיות לקיימות וחדשנות.



ICV היא קרן אשר משקיעה בחברות בשלבים מוקדמים ובשלבי סיד כבר מ 2006 וביחד עם תמיכת Horizon 2020, תכנית המחקר והחדשנות של האיחוד (2014-2020), גלגולה השלישי של ICV, הלוא היא ICV III תגייס 75 מ' דולר אשר מתוכם 20 מ' דולר מוענקים ע"י האיחוד. עד היום, ICV השקיעה סך של מעל ל 150 מיליון דולר ביותר מ 25 חברות בשני גלגוליה הקודמים של הקרן. קרנות ICV מגובות על ידי משקיעים מוסדיים מובילים, תאגידים רב לאומיים ומשרדים באירופה, ארה"ב וישראל. ההשקעה הנוכחית תביא את ICV להשקעה כוללת של מעל ל – 200 מיליון דולר.



השתתפות ישראל בתוכנית המסגרת האירופית למו"פ – Horizon 2020 (2014 – 2020) מבוצעת על ידי רשות החדשנות באמצעות המינהלת הישראלית למו"פ האירופי ISERD. במרוצת שנים אלו ישראל תשקיע סך של 1.1 מיליארד יורו בפרוייקטי מו"פ תעשייתי. אחד מהיתרונות החשובים של השתתפות ישראל בתוכנית זו היא כניסתם ומעורבותם של מוסדות פיננסים אירופים בישראל, מעורבות הכוללת השקעות בקרנות הון סיכון ושימוש בכלים פיננסיים למימוש חזון החדשנות כגון מתן ערבויות לבנקים מקומיים אשר יעניקו לחברות ישראליות את האפשרות להתפתח ולגדול. כבר בביקורה הנוכחי, מתכוונת המשלחת לקיים מפגש עם כמה חברות פוטנציאליות שמתאימות לפורטפוליו הנדרש.



קרן ההשקעות האירופית (EIF) היא כאמור, חלק מקבוצת הבנק האירופי להשקעות. משימתה המרכזית היא לתמוך בעסקים הקטנים והבינוניים באירופה (SME) על ידי סיוע במימון. EIF מעצבת ומפתחת קרנות הון סיכון וגידול, ערבויות ועוד, אשר ממוקדים במיוחד לפלחי שוק אלה. EIF מטפחת את מטרות האיחוד האירופי לתמיכה בחדשנות, מחקר ופיתוח, יזמות, צמיחה ותעסוקה ברחבי מקומות רבים בעולם.



"אנו גאים שקרן ההשקעות של האיחוד האירופי, ה – EIF, מבצעת את השקעתה הראשונה אי פעם בישראל בקרן ICV", אומר מאיר יוקלס, ממייסדי קרן ICV, "מאז 2006, הקרן שלנו חברה לשותפויות עם יזמים שמחפשים לערבל, לערבב ולהמציא מחדש תחומים שונים ושווקים בסדר גודל עולמי. בהינתן שלקרן ההשקעות של האיחוד, רקורד של מעל ל 300 קרנות שהם השקיעו בהן, אנו יותר משמחים לקבלם כמשקיעים ומתרגשים מעצם ההזדמנות שניתנה לנו. בנוגע ליעד הקרן, אני מאמין שנשלים את ההשקעה שלנו בקרוב".



פייר לואיג'י ג'ילברט, מנכ"ל קרן ההשקעות האירופי אמר, "אנו שמחים להשיק את קרן ההון סיכון הראשונה שלנו בישראל בתמיכת תכנית InnovFin.מדינת ישראל מציעה הזדמנויות עסקיות מצוינות בחברות אשר נמצאות בשלביהן המוקדמים, כאשר קרן ICV III היא דוגמה להשקעה אטרקטיבית בשל מודל הקיימות החזק שלה לצד ניסיונה ויעילותה. השתתפותה של EIF ב ICV III מהווה הזדמנות יוצאת דופן ליצירת חדשנות באמצעות קרן בעלת נוכחות מבוססת בישראל וגישה ייחודית לזרימת עסקאות איכותית לאורך זמן".



קרלוס מואדס, הנציב למחקר, מדע וחדשנות באיחוד, אמר כי "עסקה זו תפתח דרכים חדשות למימון מחקר, חדשנות ותמיכה טכנולוגית בישראל והיא מהווה דוגמה נוספת לאופן שבו חדשנות נפתחת לעולם תחת Horizon 2020 ויוצרת רווח עצום לאיחוד האירופי כמו לשותפיו".





שגריר האיחוד האירופי בישראל, עמנואל ג'יאופרה, אמר, "תחומי ההשקעה החדשים, נוספים לפעילות המוצלחת המתרחשת עד כה, ע"י מוסדות האיחוד האירופי בפיתוח תשתיות ישראליות, בטכנולוגיה וחדשנות. מזה למעלה מ -20 שנה, ישראל שותפה לתוכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי שיוצרת את הסביבה המתאימה להשקעה משמעותית זאת ואחרות. השקעות כאלה, במיוחד בתחום הקיימות, לא רק מעודדות את הכלכלה המקומית, אלא גם מכינות את ישראל לניהול האתגרים הסביבתיים העתידיים שלה".



מנכ"ל רשות החדשנות הישראלית, אהרון אהרון, אמר כי "כגורם הממשלתי האחראי למדיניות החדשנות של ישראל ומעורבותנו בתוכנית המסגרת האירופית Horizon 2020 באמצעות ISERD, אנו גאים בהשקעה התקדימית של קרן האיחוד בישראל. הסינרגיה עמוקה בין ישראל לאירופה לצד שלל הכלים המוצעים על ידי תכנית Horizon 2020, מהווים הזדמנות להשקעות מצוינות ולתמיכה ביוזמות חדשנות ושיתוף פעולה. השקעות כאלה מנגישות לחברות סטארט-אפ ישראליות, נתיב צמיחה משמעותי ואמצעי חדירה לשוק האירופי".



ICV תהנה מהיתרון החדשני של InnovFin Equity לצד תמיכה כספית של Horizon 2020, תכנית המחקר והחדשנות של האיחוד האירופי. בשיתוף עם קרן המטבע האירופית ובמסגרת תוכנית InnovFin, הקרן תציע לחברות את הידע והקשרים לשוק האירופי תוך שיתוף המומחיות והחדשנות האירופית טל תוך השוק הישראלי.