פעילי "פורום דיור ציבורי" וראשי שדולת הדיור בכנסת חשפו היום (שלישי) נתונים לפיהם, בניגוד למידע שנמסר ממשרד הבינוי ערב הבחירות, קיים ביישובי הפריפריה תור ארוך של ממתינים לדיור ציבורי.



פעילי הפורום מסרו, בהמשך לתחקיר חדשות ערוץ 2 בנושא לפני מספר חודשים: "סמוך לבחירות האחרונות משרד הבינוי עשה מאמצים גדולים למכור דיור ציבורי לעמותות ולישיבות במחירים נמוכים במיוחד (כ- 50 אלף ש"ח), בטענה שמדובר בדירות שאין להן ביקוש. בעקבות שאילתה שהגיש ח"כ דב חנין, יו"ר שדולת הדיור, נחשפים נתונים של משרד קליטת העלייה שמגלים כי קיימים אלפי זכאי משרד הקליטה לדיור ציבורי בפריפריה. את הנתונים האלו משרד הבינוי לא חשף". 

מתוך נתוני משרד הקליטה שנמסרו לח"כ חנין מדגישים אנשי פורום דיור ציבורי כמה מהבולטים שבהם: בנפת צפת, ובתוכה קרית שמונה, ישנם למעלה מ-200 זכאים עולים, בכרמיאל יש 597 ממתינים. בדימונה, שם נמסר ע"י משרד הבינוי שאין ביקוש לדירות, ישנם 162 ממתינים, ובבאר שבע ממתינים כמעט 1,500 זכאי דיור ציבורי עולים חדשים הממתינים לדיור. כל זאת בכלל מבלי להזכיר כלל את זכאי הדיור הציבורי הוותיקים.

ממסמך נוסף, שנחשף במסגרת שאילתה שהגיש ח"כ דב חנין לשר הבינוי היוצא, אורי אריאל (הבית היהודי), עולה כי לוועדת החריגים במשרד הבינוי הגיעו במחצית השנייה של 2014 לא פחות מ-2,597 פניות של משפחות עניות אשר ביקשו להצטרף למעגל הזכאות אבל 91% מהן קיבלו תשובה שלילית וזאת בהמשך ישיר למדיניות משרד הבינוי המקשיח את הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי בטענה שאין מלאי של דירות.

פורום דיור ציבורי פנה במכתב דחוף לשר הבינוי המיועד ,ח"כ יואב גלנט (כולנו), בדרישה לאמץ מדיניות שרואה את כלל צרכי הזכאות ובתוכה הגמשה דחופה של הקריטריונים בפריפריה. עידן אבידני, מהקשת הדמוקרטית המזרחית, טוען: "רשימת הזכאים אינה מבטאת את הצורך האמיתי במציאות, ראוי ששר השיכון החדש יקח על עצמו לשקם את הנזק הגדול שנעשה לדיור הציבורי, וזאת רק על ידי הגמשת הקריטריונים והגדלת מלאי הדיור הציבורי."

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר: "כשמצרפים את הרשימות של כל משרדי הממשלה עולה תמונה קשה ביותר של עשרות אלפי אנשים הממתינים שנים ארוכות בתור לדיור הציבורי אף שנמצאו זכאים לקבלת דירה גם לפי הקריטריונים ההולכים ומחמירים הנהוגים כיום. זאת עקב מכירת הדירות ומבלי שנרכשות במקומן מספיק דירות חדשות". על טענת שר הבינוי היוצא אריאל לפיה משרדו פועל להגדלת מלאי הדירות אומר חנין: "ההוספה המתוכננת של כמה מאות דירות לא יכולה אפילו לאזן את המשך צמצום המלאי הנגרם ממכירת הדירות".