התאחדות בוני הארץ יוצאת בקריאה למשרד האוצר לגנוז תוכנית הנבחנת כיום במשרד לפיה תועבר הבנייה בישראל לידי חברות קבלניות זרות.



על פי הערכת כלכלני ההתאחדות, היות וענף הבנייה הישראלי מבוסס על חברות מתמחות קטנות רבות - קבלניות משנה של קבלנים גדולים, התוכנית עלולה הביא לחיסולן של חברות אלה.



לפי הערכה זו, קבלנים זרים יעדיפו "לייבא" עובדים מארצות מוצאם בכל תחומי הבנייה בשל העלות הגבוהה היחסית של עובדים בענף הבנייה הישראלי. מדובר ב-5,364 חברות מענף הבנייה בישראל, המהוות 94% מהענף שעלולות להימחק מענף זה. לאור זאת, מעריכים בהתאחדות בוני הארץ כי רוב העובדים בחברות הללו יאבדו את מקום עבודתם יחד עם עובדים במקצועות ספציפיים בחברות בנייה גדולות יותר.



מדובר במעל ל-106 אלף ישראלים. במקביל, מהווה התוכנית איום כולל על מקומות העבודה של כל 37 אלף תושבי הרשות הפלשתינית שעובדים כיום בענף הבנייה הישראלי. מעבר לחיסול ממוקד לרוב עובדי הבנייה בישראל, לפי הערכה זו, צפוי המשק להפסד הכנסות ענק מוויתור על מיסים לטובת מדינות זרות ופגיעה אנושה בתעשיות הנלוות לענף הבנייה שאת היקפה קשה להעריך בשלב זה. 


מנכ"ל ההתאחדות בוני הארץ, אליאב בן שמעון: "המשמעות של הבאת חברות קבלניות זרות למשק היא גזר דין מוות על מעמד הביניים בענף הבנייה, עובדים ומעסיקים. נראה כי גורמים מסוימים במשרד האוצר איבדו את המצפן. במקום לסמן רשימת חיסול של 143 אלף עובדים שעל כתפיהם מונח כיום רוב עומס הבנייה במשק, על הממשלה לבצע את ההחלטות שכבר קיבלה מזמן ולאשר הבאת אלפי עובדים זרים המתמחים בעבודות הבסיס של הבנייה. רק הבאת עובדים מקצועיים אלה יאפשרו להציע תוספת מקומות עבודה לעשרות אלפי ישראלים בענף הבנייה, ואת תחילתו של הפתרון אמיתי למצוקת הדיור".