בשיחה עם "מעריב אונליין", שטחה ריקי לוי, מנכ"לית "ריקאלו", חברת נדל"ן שעוסקת בסחר קרקעות, את דעותיה על תוכנית "מחיר מטרה", שיטת שיווק חדשה של קרקעות ביוזמת משרד הבינוי והשיכון.
ח"כ אלי כהן, יו"ר וועדת הרפורמה של הכנסת, אמר כי במסגרת תוכנית 'מחיר מטרה' ישווקו קרקעות לבניית 40 אלף יחידות דיור בשנה. מאחר ואמצעי הייצור בארץ מספיקים ל-45 עד 50 אלף יחידות, מה תוכנית זו תעשה לשוק הנדל"ן בישראל?
"אני סבורה ש'תוכנית מטרה' תביא לעליית מחירים. במידה והמנהל ישווק קרקע ל-40 אלף יחידות דיור לשנה, ובגלל אמצעי הייצור שקיימים בארץ, ייבנו עוד עשרת אלפים יחידות דיור וזה בהחלט לא מספיק. על פי ההערכות, יש בארץ מחסור של כ-100 אלף יחידות דיור בגלל שבעשר השנים האחרונות התחלות הבנייה לא הדביקו את הביקוש הטבעי של יצירת משקי בית חדשים. משמעות העניין היא שבקרב הזכאים למחיר מטרה יש יותר מ-40 אלף. התוכנית תמשיך עוד כמה שנים טובות, ובתקופה זו ההיצע לאותם משקי בית יהיה הרבה מתחת לביקוש. משמעות הדבר היא, כמובן, עליית מחירים".

האם התוכנית תאפשר לזוגות צעירים לרכוש דירה במחיר יותר נמוך?
"גם בזה יש הטעיה מסוימת, מאחר ותוכנית 'מחיר מטרה' תערך על פי הגרלה, כי יש יותר מ-40 אלף משקי בית לשנה שזכאים להשתתף בה. יהיו זוגות צעירים שיצטרכו להמתין זמן רב. מתוך הזכאים שירצו או יצרכו לרכוש קורת גג, הם ייאלצו לשלם יותר. העלייה במחירי הדירות גם תשפיע לרעה על תעריפי השכירות. תוכנית 'מחיר מטרה', במידה ותיושם, עשויה להביא לירידת מחירי הדירות בטווח הארוך, אך בטוח הקצר מחיר הדירות לא ירדויעלו".
איך תשפיע התוכנית על הסחר בקרקעות לבנייה? 
"ההשפעה לא תהיה רבה. המסחר בקרקעות בישראל מתבסס על קרקע פרטית. ואילו התוכנית מבוססת על קרקעות פרטיות בתוך אזורים אורבניים, או על קרקעות חקלאיות שישנו את ייעודן. זאת ועוד, רוב הקרקעות המשווקות במסגרת 'מחיר מטרה' הן באזורים פריפריאליים בו בזמן שסחר בקרקעות פרטיות נעשה בעיקר באזורי הביקוש במרכז הארץ".
דיברת על הפשרת קרקע חקלאית, אך זה יכול לקחת שנים או לא להתבצע כלל.
"לא הייתי מציעה לאיש לרכוש קרקע באמצע עמק יזרעאל, הרחק מאזורים אורבניים. אך יש הרבה ערים בישראל עם תוכניות פיתוח להגדלת אוכלוסייתן ובלי רזרבות קרקעיות. הקרקעות החקלאיות מסביבן, בסופו של דבר, יעברו שינוי ייעוד. אנחנו עכשיו משווקים קרקע חקלאית ברחובות, סמוך למכון וויצמן, ב-200 אלף שקלים. באזור זה קרקע לבנייה עולה פי חמש ויותר. גם עם המתנה של חמש או שש שנים התשואה תהיה כדאית".