למה זוגות צעירים ממשיכים במרוץ לדירה, למרות ההבטחות של שר האוצר להוזלות משמעותיות?



אחת הסיבות להמשך הריצה הוא שיש פחות מידי פרויקטים חדשים, וזוגות צעירים שמוגבלים בסכום של עד מיליון שקלים למשל, יעדיפו לקנות דירה ביד שניה, כי זה מה שמוצע עכשיו בקלות יחסית.




קחו למשל זוג צעיר, מתגורר בדירה שכורה במרכז הארץ, לשם דוגמא נניח ברעננה, בשכר דירה של כמה אלפי שקלים, שזה נתח כבד ומשמעותי מהשכר החודשי, בני הזוג משתוקקים לרכוש דירת שלושה חדרים באחד הפרויקטים במסגרת "דיור למשתכן", והתקציב שלהם כמו שאמרנו מיליון שקלים. כדי לקנות דירה במחיר זול יותר מהתקציב שלהם, יצטרכו בני הזוג לנדוד צפונה או דרומה לפריפריה, כי במחיר הזה באזור המרכז, הממשלה לא מציעה כלום.



המסקנה: הזוג הצעיר שלנו, יצטרך להעתיק את כל חייו לאזור חדש לגמרי, כלומר לחפש מקום עבודה חדש, אולי אפילו אוניברסיטה, אם מדובר נניח בסטודנטים עובדים, להתנתק מהמשפחה הקרובה, לגמרי לא פשוט, ולגמרי הזוי.



ונניח שההחלטה נפלה על מעבר דרמטי שכזה - הרי הדירה קיימת רק על הנייר, את המיליון שהיה כבר הפקידו בפרוייקט הנכסף, אז בינתיים ממשיכים לשכור דירה, בנוסף על המשכנתא, והנה לכם בלאגן אחד גדול: גם שכר דירה, גם משכנתא, ועוד לא דיברנו על ילד.



אז מה עושה בינתיים הזוג הצעיר שלנו? זורק את התכניות המצוינות של שר האוצר וציוותו, ורץ לחפש דירה צנועה בלי הטובות של המדינה, כי כמה זמן אפשר לחכות למחיר למשתכן, לדירה להשכיר? הרי במע"מ אפס כבר ישבנו על הגדר.



אז שר האוצר משה כחלון, עם כל כוונותיך הטובות, אל תתפלא על נתוני השיא שנרשמו ב-2015, ולפיהם ישראלים רכשו 120 אלף דירות. תקשיב לעדינה חכם מנכל"ית אנגלו סקסון: לצעירים מגיע לחיות כאן כמו בני אדם, להתראות דירה, שלום לחלום!