ועדת השרים לחקיקה תדון היום בהצעת חברת כנסת אורלי לוי אבקסיס (ישראל ביתנו) להגדלת המינוף האפשרי לזוגות צעירים המעוניינים בקניית דירה ראשונה. לוי מציעה להקטין את ההון העצמי שהזוג הצעיר יידרש לגייס לצורך קבלת המשכנתא לדירה.



לפי ההצעה, הזוגות הצעירים יוכלו לקבל משכנתא עד גובה של 90% משווי הדירה. ההון העצמי שהם יצטרכו לגייס לדירה בשווי מיליון שקל יעמוד על 100 אלף שקל לבד. האחראיות ל־15% מהמשכנתא שהם יקבלו בבנק תהיה של המדינה (באמצעות ערבות).



הצעת החוק להקטנת ההון העצמי הנדרש ברכישת משכנתא לדירה ראשונה קודמה עוד בכנסת הקודמת וכבר הועלתה לוועדת שרים לחקיקה. אולם לבקשת נציגי האוצר, הוסכם על דחיית ההצבעה.



בחודשים האחרונים סוכם על עבודה משותפת של ח”כ לוי אבקסיס ופקידי האוצר. אולם למרות תמיכת שר האוצר משה כחלון בהצעה, המגעים מול פקידי האוצר לא צלחו. כחלון כבר הודה שללא המשכנתא הגדולה הוא היה נותר עד היום ללא דירה.



ח”כ לוי אבקסיס מסרה ל"מעריב־השבוע": “מאז הגשת הצעת החוק בכנסת הקודמת אני מקבלת תמיכה עצומה מהציבור ומחברי הכנסת, שמבינים שהמצב הקיים בלתי נסבל. אוכלוסיות שלמות לא יכולות להתחיל הליך של רכישת דירה משום שאין להם הון עצמי מהבית.



“אותם צעירים נאלצים לקחת הלוואות מחברים ומבני־משפחה או הלוואות משניים־שלושה בנקים שונים, כי אף אחד אחר לא היה מאשר להם לאור יכולת השתכרותם. צריך לשים לזה סוף”.