חברת פסיפיק הולדינגס (Pacific Holdings) היא חברת נדל"ן עם משרדים בארצות הברית וישראל, שמתמחה בשוק הנדל"ן של ארה'"ב. עכשיו הם החליטו להקים קרן חדשה, BNF, שתמשיך ותשקיע בנכסים בארה"ב, אך בנכסים ספציפיים מאוד – כאלו שנלקחו בעקבות פשיטות רגל.  

עוד" יובל זיו, מנכ"ל החברה, מסביר: "בארה"ב, כמו במדינות אחרות בעולם, יש בעלי נכסי נדל"ן שלא מצליחים לעמוד בתשלומי משכנתא, שלא משלמים מסים וכו'. נכסים אלו מוצעים למכירה באמצעות מכרזים, לפעמים בחצר בית המשפט. מטבע הדברים, הנכסים האלו נמכרים במחירים זולים יחסית. הרוכשים הפוטנציאלים, שיודעים מה יוצע למכירה, יכולים לראות את הנכס מבחוץ אך לא מבפנים. ברוב רובם של המקרים הנכסים האלו זקוקים לשיפוץ כדי לשדרג אותם ואחר כך למכור אותו ברווח ניכר".
זיו מסביר כי "הקרן, שמנוהלת בדומה לקרן הון סיכון, תגיע לכעשרה מיליון דולר ותשקיע בנכסים מהסוג זה. היא תחוסל כעבור שנה וחצי כשהנכסים שלה ימכרו, ונחלק את ההכנסות בקרב בעלי הקרן".


אני מבין שאתנה מציע לישראלים להשקיע בקרן הלא כן. הרי להשקעות בנדל"ן בארה"ב יש שם בעייתי, למה שישקיעו במכשיר פיננסי כזה?
"צריך קודם כל להבין שמדובר במשהו אחר. אלה לא השקעות בנכסים אישיים, במסגרתם רוכשים נכס בארה"ב, הוא נרשם על שם הרוכש ואז הוא מושכר לשוכרים מקומיים. זה בעצמו לדעתי עסק מצוין ואנחנו עוסקים גם בזה. הקרן משקיעה בנכסי נדל"ן שהיא רוכשת בזול יחסית, משפצת ומשדרגת אותם ולאחר מכן מוכרת אותם בשוק החופשי. הרווח לבעלי הקרן בא ממכירת הנכסים המשודרגים, רמת הרווח באה מהמיומנות של מנהלי הקרן, במקרה הזה מנהלי פסיפיק הולדינגס שלהם ניסיון מוכח ברכישת נכסים בארה"ב".

עו"ד יובל זיו, מנכ"ל פסיפיק הולדינגס. "אין פה פגם מוסרי". צילום: יח"צ
האם אין כאן איזה פגם מוסרי בכך שאתה עושים כסף על גבם של אנשים מסכנים?  
"אנחנו מחפשים נכסים זולים ונכסים שעוקלו בגלל סיבות שונות. הם המקור העיקרי של נכסים זולים. אין כאן שום בעיה מוסרית. אנחנו לא אלו שהביאו לעיקול הנכס. זה אותו הדבר כמו לומר שחברה מסוימת שרוכשת עסק שפשט רגל כדי לשקם אותו ולהציל מקמות עבודה מנצלת את מסכנותם של הבעלים הקודמים. היחידים שיצרו את מצב פשיטת הרגיל של העסק או במקרה שלנו אצת עיקול הנכסים הוא העדר התנהלות נכונה מצעד בעלי העסק או בעלי הנכס.
הקרן מאפשרת למשקיעים להיכנס איתנו ביד ראשונה בקניית נכסים מעוקלים מבנקים. נכסים שנקנים במחירים נמוכים. הקרן מאפשרת למשקיעים להצטרף להצלחה עם סכום מינימלי של 100,000 ש״ח.  זאת ועוד, שים לב שבניגוד למשקיע שרוכש נכס בארה"ב למטרות השקעה כאן ההשקעה מתפזרת על פני כמה נכסים כך שרמת הסיכון נמוכה יחסית".
האם אין כאן ממד של סיכון? 
"ברור שיש ממד של סיכון, בכל עסק קיים ממד של סיכון אך בקרן כמו שלנו הסיכון נמוך מאוד.
"עסק כזה נכשל במידה ומחירי הנדל"ן פתאום יירדו. דבר זה כבר קרה בארה"ב, אולם  מדובר בעסק עם מחזוריות קצרה מאוד. הזמן שעובר מהרגע שרוכשים נכס, משפצים אותו ומוכרים אותו - נמוך מאוד. אין כאן הסיכון שנובע מהשקעה שתמומש בעוד כמה שנים כשתנאי השוק יכולים להשתנות לרעה. לפי כך מימד הסיכון נמוך".