נתוני הכלכלן הראשי באוצר, יואל נווה, מצביעים לראשונה על ציפיות להורדת מחירי הדיור. הנתונים נסמכים על היקפי העסקות בפועל כפי שדווחו לרשויות המס בחודשים האחרונים. הנתון העיקרי הוא שמשקיעים ואלה המעוניינים לשדרג את הדירה שבבעלותם - ממהרים כיום למכור את הדירה שבבעלותם מחשש שהמחירים אכן יירדו.
 
תופעה זו מורגשת בעיקר בפריפריה, באזורים כמו נצרת ועפולה, שם מיושם פרויקט מחיר למשתכן. החשש הוא שמחירי העסקאות הנמוכים שם יגררו כלפי מטה את השוק כולו.
 
לפי הנתונים שנחשפו אתמול, במהלך מרץ האחרון נרכשו 11 אלף דירות - גידול של 15% בהשוואה לפברואר, אך ירידה של 2% בהשוואה למרץ 2015. אחת הסיבות לגידול במכירות היה פרויקט מחיר למשתכן שבוצע בראש העין.
 

עוד מתברר כי מלאי הדירות להשקעה ירד מ־2,900 ל־2,100 והדירות להשקעה מהוות כיום 20% מסך העסקות בשוק הנדל”ן. עוד מתברר כי מספר הדירות שמכרו משדרגי הדיור גדל מ־1,200 ל־2,000.
 

השר כחלון עדיין שותק


מלאי הדירות הנמצאות בעמדת המתנה (המוחזקות על ידי לקוחות המעוניינים בהחלפתם אך ממתינים לעיתוי מתאים) ירד ב־13% לעומת סוף דצמבר והסתכם ב־13.8 אלף דירות. 
 
כל הנתונים הללו מעידים על כך שהציבור מאמין פחות באפשרות שמחירי הדיור יעלו ללא סוף. נתונים דומים בנוגע לחודש אפריל אמורים להתפרסם בקרוב.
הכלכלן הראשי באוצר יואל נווה סירב לומר אם בעקבות כך הוא צופה תפנית במחירי הדיור ואם הם צפויים לרדת. עם זאת, הוא הדגיש שבעלי הדירות אכן מצפים לירידת מחירים וזו הסיבה שהם מגדילים את היקפי היצע הדירות.
 
שר האוצר משה כחלון עדין לא הגיב לנתונים. באוצר מקווים כי עד סוף השנה תירשם התמתנות במגמת עליית המחירים, וכי בסופו של דבר הם ייעצרו ובהמשך יתחילו לרדת.