שר האוצר, משה כחלון, אמר היום (רביעי) כי ישנה בועת נדל"ן בישראל שסופה להתפוצץ. בראיון לחדשות 10 הבהיר כחלון כי ישנו היצע מספיק של דירות בשוק הנדל"ן, אולם בעלי אינטרסים ממשיכים לנפח בועת ענק, ללא כל הצדקה כלכלית. "יש כאן בועה, וככל שאני מתעמק יותר ואנחנו עובדים יותר, אנחנו מזהים אותה", אמר כחלון. לדברי שר האוצר מדובר בבועה שנופחה על ידי קבלנים, יזמים ובנקים. "בועה סופה להתפוצץ", הדגיש כחלון. 



מהנתונים שהוצגו בערוץ 10 עולה כי בשנת 2008 המשכנתאות שנלקחו הסתכמו ב-82 מיליון שקל בעוד שבשנת 2014 האמיר הסכום ל-140 מיליון שקלים.  לדברי כחלון בסופו של דבר מחיר הדירות ירד. "לפני כמה שנים, שבבורסה כל אחד מאיתנו רץ לקנות מניה וידע שבעוד חצי שנה היא עולה", אמר כחלון והוסיף שהמגמה המשיכה עד שיום אחד אנשים הבינו שמדובר בבועה וקפצו מהגגות. "זה מה שיהיה בשוק הנדל"ן", הזהיר כחלון.



"הבועה הזאת תתפוצץ" אמר כחלון והדגיש "אני לא יודע להגיד בדיוק כמה זה ירד, אבל אין סיבה בעולם, אין מחסור בדירות". לדברי כחלון ישנן 30 אלף דירות במלאים של הקבלנים שעדיין לא מוכרים אותן. "המשקיעים הפסיקו לרכוש, אנחנו רואים את הנתונים יחד. גם הזוגות הצעירים לפי הנתונים של החודש האחרון לא רצים לקנות. מנסים באופן מלאכותי לנפח את הבועה הזאת".



נדל"ן בתל אביב. צילום: מתיו הכטר
נדל"ן בתל אביב. צילום: מתיו הכטר



 
"העברת גלנט ממשרד השיכון סוכמה כבר בין נתניהו לכחלון"


לצד העיסוק של כחלון במשבר הדיור, בשבוע שעבר דווח כי בכנסת גוברות השמועות על כוונתו להעביר את שר הבינוי והשיכון יואב גלנט מתפקידו, ולמנות במקומו ח"כ אחר ממפלגת כולנו. בהקשר זה מוזכר ח"כ אלי כהן, אך גורמים בכנסת טוענים כי השר כחלון בוחן את האפשרות למנות לתפקיד אדם מקצועי מחוץ למערכת הפוליטית, כששמו של הח"כ לשעבר אביגדור יצחקי, עלה על הפרק, אך מינוי זה כנראה לא ייצא אל הפועל. במהלך דיון של ועדת הכלכלה בנושא הדיור הציבורי בשבוע שעבר, הפנתה חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס שאלה ישירה לשר גלנט ושאלה אותו האם השמועות נכונות. "שמעתי את השמועות. את השאלה הזאת תפני לאלה שמקבלים את ההחלטות, לא אלי", אמר גלנט.