עכשיו זה סופי: ארבעה חודשים אחרי שמינה את עו"ד איתן ארז כמפרק זמני לקבוצת החברות "אור סיטי נדל"ן" שבבעלותה של ענבל אור, החליט היום (שני) נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב השופט איתן אורנשטיין, על פירוק סופי של החברות בבעלותה של אור ובכך סיים את הסאגה המתישה והמייגעת. החלטתו של השופט אורנשטיין סתמה את הגולל על ניסיון האחרון של אור, להשיג ארכה בת 14 ימים כדי להגיע להסדר לטענתה עם הנושים. לאחר מכן הודיעה אור כי תערער לבית המשפט העליון. 



אתמול בלילה כינסה אור את הנושים של חברותיה וציינה בפניהם כי היא מעמידה לטובתם לא רק את נכסי החברות אלא גם את נכסיה הפרטיים וזאת כדי שכל אחד מהם יקבל את מלוא כספו בחזרה. "יש לי ילדים ותינוק בן ארבעה חודשים ואני לא רואה אותם כדי לדאוג עבורכם", אמרה אור בקול תחנונים ומיד הוסיפה: "אני רוצה להגיע אתכם להסדר".



אחד הנושים שיצא מהכנס נשמע כלא מאמין. "אני רוצה לשכוח מהאישה הזאת. שתחזיר את הכסף ותעזוב אותנו. אני לא מבין מצד אחד היא מבטיחה להשיב את מלוא כספינו ומצד שני היא מדברת על הסדר. אם מחזירים את מלוא הכסף למה צריך הסדר?".



בנק מזרחי, לעומת דבריה של אור, טען בעניין ההסדר המוצע כי אור הציגה צ'ק של חברה שהיתה אמורה להיות המשקיעה הפוטנציאלית ברכישת אור סיטי נדל"ן, אולם צ'ק זה בוטל קודם המצאתו.



עוד בטרם הדיון טענה אור, כי 100 מנושיה חתמו על תצהירים לפיהם הם מבקשים להגיע להסדר נושים עם אור ולא למהר לפירוק. עו"ד אוריאל זעירא בא כוחה של אור ביקש מהשופט אורנשטיין להמתין 14 ימים. "החייבת נפגשה עם נושיה וקיבלה מהם תמיכה גורפת בהידברות של 14 יום בניסיון להגעה להסדר נושים. נכון שהדברים האלה נעשו עכשיו, אולי מעט מאוחר מדי, אך המפרק תמיד אמר לנו שמתוך אותם מאות נושים אין אחד שלא חושב שלא צריך לתת צו פירוק – אז לא מדובר באחד, אלא ב-150, שיש לנו את אישורם בכתב כי הם סבורים שאין לפרק את החברות".



ענבל אור פונה לנושים. צילום: אבשלום ששוני
ענבל אור פונה לנושים. צילום: אבשלום ששוני



"בודקים את הנוחות של הנושים ולא של החייבת"


מנגד ביקש עו"ד ארז שלא לקבל את בקשתה של אור. "חברי אמר כי 'אין לחייבת מקור לשלם 5,000 שקל בחודש'. רק הערבויות האישיות הן בסך 10 מיליון. הכל ביחד יוצא מעל 50-40 מיליון שקל. אם אין לה מקור ל-5,000 שקל בחודש, איך חברי יכול לטעון שהיא בעלת פירעון".

"מה שבודקים זו לא הנוחות של החייבת אלא הנוחות של הנושים", אמר ארז והוסיף: "הכל 'תקוע', מימוש הדירות שמשועבדות לבנק, מימוש התכשיטים. יש דירות שמשועבדות לבנק והמימוש מעכב השלמת פרויקט של 100 דירות שאי אפשר יהיה להוציא טופס 4 עד שהן לא ייבנו ויימכרו".

השופט אורנשטיין שמע כאמור את הצדדים, דחה את הטענה לפיה צו פירוק יביא לחיסולה של אור ויכולותיה להשיב את חובותיה וקבע על מתן צו פירוק קבוע לקבוצת החברות בבעלות ענבל אור. "באשר לטענה שמדובר בצווים בלתי הפיכים, נזכיר שעסקינן בצו כינוס נכסים ולא בהכרזת פשיטת רגל, לא כל שכן קיים כבר צו זמני ולכן אינני רואה את הנזק הניכר כתוצאה מכניסת המשיבה להליך של צו כינוס נכסים, כל עוד לא מדובר בהכרזתה כפושטת רגל, אשר יתברר בהמשך ההליך. הדבר נכון גם לגבי צווי הפירוק, שכן כפי שאמרתי ניתן יהיה להגיע להסדרי נושים גם אם החברה נמצאת בהליך של פירוק, תוך שאני ער שהדבר מצריך מאמצים ניכרים. במכלול האיזונים ובהינתן שעסקינן בנזקים כבדים ההולכים ונמשכים, אזי לא ראיתי מקום לעכב את ביצוע פסק הדין ולו באופן זמני".

עו"ד חיות גרינברג, המייצגת את עובדי אור סיטי נדל"ן מסרה בתגובה: "לאחר המתנה ממושכת וקשיים לא מעטים מצד ענבל אור, היום הגיע הליך הפירוק לסיומו ובכך מתאפשר לעובדי קבוצת החברות לממש את זכויותיהם. ביהמ"ש היה ער למצוקת עובדי החברות ונושיהן ולא נעתר לניסיון העיכוב הנוסף שנעשה היום מצד ענבל אור ויש בכך להעיד על היקף הנזקים והחשיבות שבמתן הצווים המבוקשים היום".