בעוד שתוכניתו של שר האוצר משה כחלון, שהתראיין אתמול במספר כלי תקשורת ואמר כי ימשיך להיאבק על הורדת מחירי הדיור, עדיין לא מיושמת, נתוני השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים מציג היום (שלישי) עליה של 2.5% במחירי הדירות ברבעון השני של השנה. הסקירה הרבעונית של השמאי, טל אלדרוטי, מציגה נתונים לפיהם בשנה החולפת, ביחס לרבעון המקביל בשנה שעברה, נצפתה עליית מחירים של 8%.



במדגם נותחו כ-5.300 דירות ב-16 ערים: אילת, אשדוד, אשקלון, באר שבע, הרצליה, חולון, חיפה, ירושלים, כפר סבא, מודיעין, נתניה, פתח תקווה, ראשון לציון, רחובות, רמלה ותל אביב. הדירות שנבדקו היו דירות חדשות ויד שנייה שבהן ארבעה חדרים, כיוון שלפי השמאי הן "המוצר השכיח בשוק הדירות העירוני הכללי, לגביו קיימת שונות נמוכה יחסית, וסקירת מאות עסקאות מאפשרת זיהוי מספק של ההשתנות במחיר".



עליה מופרזת במחיר דירה בת"א

לפי הנתונים, מחירי דירות מסוג זה בתל אביב עלו ב-4%, והן חצו את רף השלושה מיליון שקלים. העליות הגדולות נרשמו בערים רמלה, אשדוד וכפר סבא, והן עומדות על 5%. עוד נכתב בדוח כי השפעות תכנית מחיר למשתכן טרם באו לידי ביטוי ברבעון הנסקר בערים שנצפו. בין היתר משום העובדה שכמות קטנה יחסית של דירות הגיעה עד כה אל הצרכן הסופי וכן בשל מיעוט פרויקטים מסוג זה בערים הנסקרות. 



רשימת הנתונים המלאה:


נתוני השמאי הראשי




"הנתונים שונים מהלמ"ס, מישהו טעה בהערכות"

בעקבות פרסום הדוח, התייחס השמאי הראשי אלדרוטי בראיון לגל"צ להבדלים בין הנתונים של דוח הלמ"ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) האחרון, בו הוצגה אתמול ירידה של 0.3% במחירי דירות, לאחר תשעה חודשים רצופים של עלייה. 
איך אתה מפרש את הבדלי הגרסאות?
"זה לא ממש הבדלי גרסאות, אנו בודקים מדד מאוד ברור של דירת ארבעה חדרים ב-16 ערים בישראל בלבד. הלמ"ס בדק דירות אחרות שהן המדד ההומוגני שקל לנו לשמאים לבדוק, וזה ההבדל בין שמאות לסטטיסטיקה".
דירת ארבעה חדרים זו דירה שמייצגת משפחה ישראלית?
"זו הדירה ההומוגנית בארץ. בדירת חמישה חדרים למשל יש גינה, או גג, תוספות של שטחים שוליים וזו בדיקה אחרת. זו השכיחה ביותר ויש לה אלמנט של שיקוף".
אבל ההפרשים הם אדירים, מישהו כאן טעה בהערכות.
"אין פה טעות, אנו בודקים דברים שהם שונים במהותם. ההפרשים לא כאלה אדירים. 2.5% זו לא עליה גבוהה".
בשלושה חודשים זה יותר מ-10% בשנה
"נכון, בשנה האחרונה זה עלה ב-8%, זה יכול להשתנות וזו עליה שראינו אותה ב-2015. נשארנו עדיין על אותו פער". 

עליה של 2.5% במחירים. צילום ארכיון: ליאור מזרחי, פלאש 90