יש לכם קצת כסף בצד, הריבית בבנק על הפנים ואתם מרגישים שהגיע הזמן למנף את החסכונות אל עבר השקעה בנדל"ן שנמצא בחו"ל. זה נהדר, אבל איך תוודאו שלא תשימו את הכסף דווקא על קרן הצבי? לאחרונה עולים יותר ויותר סיפורים על אנשים שמקבלים הצעות השקעה כאלה ואחרות, או חלילה משקיעים את הכסף – ובסופו של דבר מאבדים חלק ניכר ממנו או את כולו. במקום תשואה שמשרתת נאמנה את חשבון הבנק ואת תחושת האושר והעושר, הכסף הולך לאיבוד והטעם בפה הוא מר וצורב.



אבל לא כל מי שמציע לכם להשקיע את הכסף בנדל"ן שנמצא בחו"ל בהכרח יעקוץ אתכם, וחשוב מכך – הרבה מאוד תלוי בכם. רוברט רבין, מנכ"ל מיזם "R בריבוע" ( www.r2fund.com), מספק ארבעה כללים בסיסיים:



כלל מספר 1: בדקו היטב עם מי אתם מתקשרים - מומלץ להתרחק מחברות שעושות רושם של חברות גדולות, משום שבפועל יש לאלה הוצאות תפעוליות גבוהות מאוד. מישהו משלם עבור ההוצאות האלה, והכוונה היא אליכם. כדאי גם להתרחק מהקצה השני של הסקאלה – חאפרים שמתעסקים בתחום ומחפשים לעשות סיבוב מהיר על משקיעים תמימים.



כלל מספר 2: בדקו מי המוכר הרשמי ממנו אתם רוכשים את הנכס. נורות האזהרה צריכות להידלק אם המוכר הוא היזם הישראלי או מישהו מטעמו – ולא מוכר מקומי, כונס נכסים או בנק. במקרים שהמוכר הוא היזם הישראלי או נספח שלו, סביר להניח שמכיר הרכישה מנופח וערכו האמיתי של הנכס נמוך ממחיר השוק שקיבלתם – ולעיתים אף במידה ניכרת.



כלל מספר 3: בשום פנים ואופן אל תתפתו לעסקאות עם תשואה "מובטחת". כולנו יודעים שאין ארוחות חינם ובאותה מידה גם אין עסקה כלכלית שניתן להבטיח בה תשואה גבוהה וקבועה. מי שמבטיח תשואה כזו, ככל הנראה משלם את התשואה אחרי ש"גזר" אותה מכם. ותהיו בטוחים שאתם גם שילמתם את התשואה שלו, ועוד הרבה יותר, ברווח שיצר לעצמו כשמכר לכם את הנכס.



כלל מספר 4: 
השקעה בנדל״ן בחו״ל מצריכה ידע בניהול ההשקעה, קשרים עם אנשי מקצוע מקומיים והתעסקות עם ענייני מס רבים. נכס בחו"ל, בדיוק כמו בארץ, מצריך התעסקות בבעיות שוטפות. עליכם למצוא את האנשים הנכונים שידאגו לטפל בניהול הנכס, כמו גם את אלה שידאגו להגיש דוחות שנתיים לשלטונות המס – בעיקר אלה שבארצות הברית.


רוברט רבין. צילום: יחצ
רוברט רבין. צילום: יחצ




"אנחנו פועלים על פי הכללים הללו וכך גם השותפים שמשקיעים איתנו", מסביר רבין. "אנחנו מספקים פתרונות לכל המכשולים שיכולים לעמוד בפני המשקיע הפוטנציאלי. אנחנו מיזם בוטיק ונמשיך להימנע מעלויות תפעוליות גבוהות והוצאות מיותרות. אנחנו קונים עבור הקבוצות שלנו אך ורק ממוסדות ומגורמים אמריקאים ובשום אופן לא מבצעים עסקאות שעלולות להכניס אותנו לניגודי אינטרסים, ישירים או עקיפים. כמו כן, אנחנו לא מציעים עסקאות המבטיחות תשואה. אנחנו מנתחים כל עסקה ובוחרים את העסקאות האטרקטיביות ביותר, אבל לא מוכרים דברים שלא נוכל לקיים. לתפיסתנו, אין יזם שמסוגל לקיים הבטחה לתשואה גבוהה מבלי להיגרר לקומבינה לא כשרה".



"R בריבוע" מתמקדת בהשקעות נדל"ן בחוף המזרחי של ארצות הברית, ומתמחה בעיקר בפלורידה ובאוהיו. אחד מסימני ההיכר של המיזם הוא בכך שהוא נכנסת לשותפות על הנכסים ביחד עם המשקיעים, כך שנוצר מצב בו "כולם בסירה אחת", והסיכון שהמשקיע לוקח שווה לסיכון שהחברה עצמה לוקחת. "אנחנו משקיעים מכספינו הפרטי בכל קבוצת השקעה שאנחנו מארגנים", מסביר רבין. "אנחנו אנשי מקצוע, בוחנים כל עסקה ודואגים לנהל ולפקח על ההשקעות בכל זמן בעזרת אנשי מקצוע הגונים ומהימנים. אנחנו גם דואגים לטפל בכל סוגיות המס שנוצרות למשקיעים שלנו".