שכונת נווה שאנן, שבשנים האחרונות הפכה ל"חצר האחורית" של תל אביב, צפויה לשנות את פניה. במתחם ייבנו 1,160 יחידות דיור חדשות במגדלים בגובה של עד 35 קומות, יוקמו מוקדי תעסוקה ומסחר ואף ייפתח שוק אוכל בינלאומי. זאת לאחר שהוועדה המקומית לתכנון ובנייה אישרה היום (רביעי) הפקת תכנית מתאר מפורטת (תב"ע) לאזור התחנה המרכזית הישנה.



התכנית מתפרשת על פני כ-78 דונם, בין הרחובות מנחם בגין, הגדוד העברי, י.מ. סלומון, השומרון והנגב והיא כוללת בתוכה את שטח רציפי התחנה המרכזית הישנה. מדובר באחת מעתודות הקרקע הפנויות הגדולות והחשובות במרכזה של העיר. אזור רציפי התחנה המרכזית הישנה נמצא בחלקו בבעלות העירייה, ייעודו ציבורי. על פי התכנית החדשה, במתחם תוקם כיכר ציבורית עירונית, שתהווה מוקד תרבות ובו גם ביתה החדש של להקת בת שבע. יתר שטחי התכנית, רובם בבעלות פרטית ישמשו למגורים. באזור צפוי להיפתח בקרוב מרכז קהילתי חדש ובניסיון לחזק את האזור שזכה לכינוי "בירת המסתננים" ניתנות מלגות לסטודנטים במטרה לעודדם לעבור להתגורר באזור התחנה המרכזית הישנה.



מתחם השומרון באזור התחנה המרכזית הישנה סבל בעשורים האחרונים מהיעדר פיתוח ומהידרדרות פיזית, אורבנית וחברתית. התכנית החדשה יוצרת מרחב תכנוני המשלב מגורים, תעסוקה ומוסדות תרבות, המהווים חיבור משדרות רוטשילד שבליבת מרכז העסקים ההיסטורי של העיר עם שכונות המגורים שממזרח ולאורך שדרות הר ציון בואכה פארק החורשות.



הדמיה של רחוב השומרון. קייזר אדריכלים ומתכנני ערים
הדמיה של רחוב השומרון. קייזר אדריכלים ומתכנני ערים



התכנון כולל פיתוח מתחם בעל מובהקות עירונית אינטנסיבית, באופן היוצר עירוב שימושים של תעסוקה, מגורים, מסחר בעוצמות גבוהות ומוקד תרבותי לאזור כולו. התכנית כוללת רצף מעברים להולכי רגל ורוכבי אופניים וכן הסדרת מערך התנועה לצורך חיבור של תנועת הרכבים והתחבורה הציבורית ושילובם עם מערכת הצירים הירוקים העירונית. את התכנית חוצה מתחת לפני הקרקע קו הרכבת הקלה – הקו הירוק (שבין ראשון לציון להרצליה ואשר חוצה את תל אביב מדרום לצפון). מדרום, ברחוב לוינסקי, יעבור הקו הסגול של הרכבת הקלה (המגיע ממזח עד לתחנת רכבת ארלוזורוב).



הכיכר הציבורית העירונית המתוכננת במתחם הרציפים תהווה נקודת סיום לציר הר ציון המתחדש הקושר את פארק החורשות למתחם. מערך השטחים הפתוחים הנוספים וצירים ירוקים להולכי הרגל מהווים חולייה מקשרת בין שכונת נווה שאנן עם אזור המע"ר ההיסטורי של תל-אביב-יפו, הכוללים את גן החשמל, רח' אלנבי ושד' רוטשילד בלב המתחם קיים מבנה בית באר החסום כיום בין הדוכנים והסככות שמדרום למפגש רחוב שומרון הקיים ושד' הר ציון, מבנה זה ישוקם וישומר ויהווה חלק ממרחב נופי פתוח.



שוק אוכל בינלאומי ברציפי התחנה הישנה



עוד קובעת התכנית, כי ייבנו כ-1,160 יחידות דיור בבניינים ומגדלי מגורים, רובם במסגרת פינוי-בינוי. 20% יהיו דירות קטנות ובשטח בנוי כולל של כ-130,000 מ"ר. במקביל ייבנו תעסוקה שטחי תעסוקה בהיקף של 153 אלף מ"ר. לשטחים פתוחים ומבני ציבור הוקצו 16 דונם. גובה הבניינים ינוע בין 11 קומות לצד רחוב הגדוד העברי ו-35 קומות לצד דרך מנחם בגין.



שוק האוכל, אשר יתארח במתחם הרציפים של נווה שאנן, יפעל במתכונת של שוקי אוכל בינלאומיים בערים גדולות ברחבי העולם. השוק כולל דוכני אוכל אותנטי ממדינות שונות, ומבליט את המגוון התרבותי של השכונה. פיילוט הושק בלילה הלבן של תל אביב 2017 ונמשך שני סופי שבוע רצופים, במהלכם ביקרו בשוק 23,000 איש. האירוע הצליח למשוך פעילות חיובית למתחם הרציפים, שעבר מתיחת פנים, וכעת נבחנת הפיכתו למיזם קבוע. בסוף השבוע שבין 4-2 בנובמבר יתקיים אירוע נוסף בסימן אוכל אסייתי.



שוק האוכל בנווה שאנן. צילום: גיא יחיאלי
שוק האוכל בנווה שאנן. צילום: גיא יחיאלי



בתוך כך, עיריית ת"א-יפו, בשיתוף עם התכנית החברתית של 8200, מקימה בימים אלה תכנית האצה ייחודית ליזמות אורבנית-חברתית במסגרתה תקדם מיזמים העוסקים בסביבת האורבנית, בצמצום פערים חברתיים וברווחה.



בין היתר, יושם דגש על מיזמים שישפרו את איכות החיים של תושבי דרום העיר ושכונת נווה שאנן כגון: דרי הרחוב, בדידות קשישים, ואתגרים הנוגעים לנראות הרחובות והסביבה האורבנית. העירייה והתוכנית החברתית של 8200 יציעו חלל עבודה משותף בנווה שאנן, ליזמים ויפעילו תכנית במסגרתה ייבחרו כ-12 מיזמים שייקחו חלק באקסלרטור בין חמישה חודשים אינטנסיביים לפיתוח המיזמים. הגשת המיזמים לתוכנית תתאפשר עד ה-15 בנובמבר 2017 באמצעות האתר של התכנית החברתית של 8200.