מומחי שוק הנדל"ן מדווחים על מגמה חדשה שהולכת ותופסת תאוצה בחודשים האחרונים: חברות ענק בתחומי ההייטק, הטכנולוגיה והתרופות, שמרכזי פעילותן מפוזרים בכמה אתרים, בוחרות לרכז את הפעילות בקומפלקס מרכזי תחת קורת גג אחת. עלות הקמת קומפלקס אחד שכזה, המשתרע על פני שטח הנע בין 30 ל־40 אלף מ"ר, נאמדת ב־250־300 מיליון שקל, אולם לאורך השנים המהלך מביא לחיסכון בעלויות.



עם החברות שכבר הקימו קומפלקסים מרכזיים דומים נמנות אמדוקס, שפועלת ברעננה; אינטל, שפועלת באזור התעשייה בפתח תקווה; מיקרוסופט בהרצליה; וגוגל, פייסבוק ואמזון, שפועלות מבנייני משרדים רבי־קומות בתל אביב.



המעבר של החברות לקומפלקס אחד גדול עשוי לחסוך להן סכומים חודשיים הנעים בין 10% ל־15% מהוצאות התפעול, שנאמדות במיליוני שקלים מדי חודש.


בין היתר חברות אלו חוסכות הוצאות שינוע ודלק וכפילויות במוקדי מכירות בכוח אדם, ומצביעות על יעילות רבה באופן ניכר בתהליכים ניהוליים, דיאלוג ישיר בין העובדים ושיפור שירותי הרווחה.



אחת הסיבות לכך היא העובדה כי בקומפלקסים אלו מסופקים לעובדים שירותי רווחה כמו מסעדות, חדרי אוכל, חדרי כושר, חנויות נוחות, חדרי רחצה וחדרי שמירה על חפצים שכוללים אופניים וקורקינטים, כלי תחבורה שבאמצעותם מגיעים רבים מהעובדים לעבודה מדי יום.



הקומפלקסים כוללים בדרך כלל גם אודיטוריום לוועידות, הרצאות וכנסים, כאשר בחלק מחברות ההייטק מתכננים להוסיף גם בניית חדרי אירוח עבור אורחים מחו"ל.



אחת החברות המובילות את הטרנד הנוכחי היא מאן נכסים, נציגת חברת CBRE בישראל. מנכ"ל החברה ג'קי מוקמל הסביר אתמול ל"מעריב־השבוע" כי "מגמת מיקוד הפעילות בקומפלקסים כבר קיימת בחו"ל, בעיקר בארה"ב, במערב אירופה ובמזרח הרחוק. כעת היא מגיעה לישראל ומיושמת בהצלחה ולשביעות רצונם של בעלי השליטה. "ישראל הפכה למוקד פעילות של חברות רב־לאומיות, בייחוד בתחומי הטכנולוגיה, ואין סיבה שמה שעובד בחו"ל לא יצליח גם כאן".