מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, אורן הוד, העריך אתמול בתשובה לשאלת "מעריב־ השבוע" כי לו היו מקדימים את הבחירות, הקונים הפוטנציאלים הנמצאים כעת על הגדר היו חוזרים לשוק הדיור. 

לדבריו, "אנשים נמצאים בעמדת המתנה ויש ביקושים כבושים. תופעות דומות התרחשו לאחר המחאה החברתית ב־2011, ביטול חוק מע"מ אפס ב־2014 ומבצע צוק איתן. יש התכווצות לא טבעית בביקוש, בין השאר, בגלל מחיר למשתכן", אמר. "אנשים מסתכלים על הציפיות. אם יהיה שינוי פוליטי קיימת סבירות שמהלכים כמו מחיר למשתכן לא יבשילו וכל אלה שהמתינו עד היום בתקווה לזכות יאבדו את הסבלנות. אני שומע את הדברים הללו מקונים פוטנציאלים שאני פוגש".
 
אפריקה ישראל מגורים היא מחברות הבנייה למגורים הגדולות בישראל. בשנה האחרונה היא מכרה 823 דירות בשווי 1.55 מיליארד שקל לעומת 558 אשתקד. החברה בונה מגוון של פרויקטים ובכלל זה במסגרת סביונים, דיור להשכרה, התחדשות עירונית וגם מחיר למשתכן.


הוד ציין כי החברה כמו חברות בנייה אחרות ובהן אזורים, שיכון ובינוי ודמרי סבלו מירידה של 20%־25% במכירת דירות חדשות בשנה האחרונה, מגמה שנמשכה גם בחודשיים הראשונים של 2018. למרות זאת המחירים לא יורדים במרבית אזורי הארץ כי הביקוש הכבוש לדירות נמשך, עלויות הקבלנים אינן יורדות ויש ירידה בהיקף התחלות הבנייה.

למנכ"ל החברה יש תובנות מעניינות ביחס למחיר למשתכן והשפעותיו על השוק. לדבריו, מדובר בתוכנית חברתית המופעלת משיקולים פוליטיים ולא כלכליים. לכן ההשפעות שלה על מחירי הדיור מוגבלות לאזורים גיאוגרפיים מסוימים. "באזורי הפריפריה שבהם היקף הבנייה בפרויקטים אלה הוא גבוה יחסית קיימת השפעה מסוימת על המחיר. מאידך, במרבית אזורי הארץ אין שום השפעה לפרויקטים של מחיר למשתכן והמחירים ממשיכים לעלות. זה קיים במקומות שאנחנו בונים כמו כפר יונה, מודיעין, רמת גן, גבעתיים, ראשון לציון או חריש", ציין הוד.

הוא הדגיש שבשלב זה אין השפעה למבנה הבעלות העתידית על המתרחש באפריקה מגורים על אף שתהליך מכירת החברה ארוך ומסורבל. לדבריו, שום דייר לא ביטל עסקת קנייה רק מכיוון שחברת האם נמצאת בהסדר חוב.

חברת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל היא קבלן הביצוע עבור 50% מהפרויקטים של חברת המגורים. בתשובה לשאלה ציין הוד כי יש מספר תקלות ופיגורים בלוח הזמנים, אך לדבריו "החברה פועלת לתקן זאת ומפעילה מפקחים מיוחדים למנוע את הישנותם". מנתוני הדוחות הכספיים מתברר שהחברה סיימה את 2017 ברווח שיא של 141 מיליון שקל לעומת 137 מיליון שקל ב־2016. הונה העצמי מסתכם ב־986 מיליון שקל והיקף מאזנה ב־3.7 מיליארד שקל.

לחברה יתרת מזומנים או נכסים נזילים בהיקף של 518 מיליון שקל. החברה חילקה ביוני השנה דיווידנד של 80 מיליון שקל והיא תחלק גם השנה סכום דומה. לחברה צבר פרויקטים של 2,558 דירות בביצוע ובשיווק, שמתוכן נמכרו 1,413 דירות בשווי מוערך של 2.5 מיליארד שקל. המכירות השתקפו בדוחות בהתאם לשיעור ההשלמה. צבר הקרקעות מתאים ל־7,030 דירות, מתוכן 5,270 דירות עם תב"ע מאושרת.