מחירי הדירות בישראל יורדים זה החודש הרביעי ברציפות, ובשנה האחרונה עלו ב־1.2% בלבד. האנליסטים חלוקים בשאלה אם המחירים באמת יורדים, ואם כן, מה ההשפעה שיש לכך על המשק. אורי גרינפלד, הכלכלן והאסטרטג הראשי בבית ההשקעות פסגות: “בועת הנדל”ן לא התפוצצה, פשוט כי אין דבר כזה שנקרא בועת נדל”ן. מחירי הדירות בישראל יקרים מאוד, כיוון שכבר שנים הביקוש גבוה יותר מההיצע. הריבית הנמוכה הפכה את ההשקעה בנדל”ן לאלטרנטיבה להשקעה בבורסה”.



לדבריו, “זו לא בועה, בדיוק כמו שקילו עגבניות ב־20 שקל זו לא בועה. המחיר נגרם כי היצע העגבניות נחתך, בשל קשיי מזג האוויר. חייבים לשאול אם ירידות המחירים בארבעת החודשים האחרונים הן תוצאה של שינוי באחד מתנאי הבסיס - והתשובה היא לא”.



לפי הערכתו של גרינפלד, הביקוש לדירות ירד בשל “ישיבה על הגדר” של קונים פוטנציאליים רבים, על רקע הציפייה להגרלות של תוכנית “מחיר למשתכן”. לטענתו, “הביקוש למגורים נקבע לפי תוספת משקי הבית, העומדת על 52 אלף בשנה. התחלות הבנייה עמדו על 49.7 אלף - ולכן אין שום סיבה שהירידה במחירי הדירות בארבעת החודשים האחרונים תהפוך למגמה. אנו מעריכים שהמחירים יחזרו לעלות ברגע שאנשים יפסיקו לשבת על הגדר”.



הכלכלן הראשי במיטב דש, אלכס זבז’ינסקי, מזהה בירידת המחירים איתות אפשרי להאטה במשק ולדחיית התוכניות של בנק ישראל להעלות את הריבית.


עד כה נמנע שר האוצר משה כחלון מלחגוג את הירידה המסתמנת במחירי הדיור, מחשש שאין מדובר במגמה. נזכיר כי גם כשדובר על הנהגת מע”מ אפס נרשם קיפאון זמני בביקוש, ולאחר מכן עלו המחירים מחדש. הקבלנים בשלב זה מחזיקים מעמד ואינם מורידים את מחירי הדירות החדשות.