אז מהי בעצם בנייה ירוקה? בנייה ירוקה נחשבת לאחת מצורות הבנייה המתקדמות ביותר בעולם והיא משלבת בין אחריות סביבתית לבין הצרכים של העולם המודרני. שיטת בנייה זו, מתמקדת בהתייעלות אנרגטית עוד משלב התכנון ודוגלת בשימוש בחומרים גלם איכותיים בכדי לחסוך בהוצאות עתידיות. כך, שכל בניין נבנה בהתאם לאקלים המקומי ותוך פגיעה מינימלית במערכת האקולוגית הקיימת.



5 סיבות שיגרמו לכם לבחור בבנייה ירוקה


מהירות ביצוע: מהירות הביצוע של מבנים ירוקים גבוהה בהרבה מכל טכניקות הבנייה המסורתיות. משום שחלק מהחיפויים מגיעים מורכבים וחלק מהתשתיות ניתנות לשינוע, אפשר לסיים כל פרויקט בזמן קצר יותר. גם העובדה שמשתמשים בשיטות הבנייה המתקדמות בעולם ומחקים מודלים שעבדו כבר בדובאי, אוסטרליה וטוקיו – תורמים לעניין.



חיסכון של ממש בהוצאות המיזוג, התאורה והמים: בחירה בבנייה ירוקה אולי תעלה לכם יותר בטווח הקצר, אך תאפשר לכם לחסוך באופן משמעותי בטווח הארוך. פתרונות התאורה והבידוד המתקדמים, יחסכו לכם בהוצאות הקבועות של חשבון החשמל כל חודש. גם הברזים החכמים והניאגרות של הדור החדש, יספקו חסכון בחשבון המים.



מעטפת מגורים בריאה לכל המשפחה: ליצירה של סביבת מגורים נעימה ושימוש בחומרי גלם איכותיים, יש משמעות בריאותית שאינה משתמעת לשתי פנים. למעשה, רק בעזרת התקנה של זכוכית חכמה ניתן להפחית בעוצמת הרעש, לשלוט בעוצמת האור ולצמצם כניסה של קרני UV מסרטנות לתוך כל דירה.



מבנה שכולו בנייה ירוקה אקולוגית. צילום: ביגסטוק
מבנה שכולו בנייה ירוקה אקולוגית. צילום: ביגסטוק



שימוש חכם בפסולת ממוחזרת: מחזור הפסולת מהווה חלק אינטגרלי מעקרונות הבנייה הירוקה ואפשרות של ממש לעשות שימוש חוזר במתכת היקרה. העבודה שנעשה שימוש נוסף במרכיבים ממוחזרים ושבוחרים בחומרי גלם שיחזיקו למשך שנים ארוכות – מפחיתה בזיהום האוויר ותורמת לבריאות של כולנו.



מאיר אלון, הבעלים של קבוצת אלון הפועלת בתחום הייצור ואספקת פתרונות מחזור שונים, מכיר מקרוב את מגמת הבנייה הירוקה ואומר: "כיום ישנה מודעות גבוה בכל הקשור למחזור ושמירה על הסביבה. מניסיוני בתחום אני יכול להעיד על כך שברוב הערים במדינה שמים דגש על הנושא, בעיקר כשמדובר בערים הדוגלות בבנייה ירוקה. היום בכל עיר שתלך אתה יכול לראות את הפח הירוק למחזור בקבוקי הפלסטיק או את הפחים הצבעוניים להפרדת הפסולת, מוצרים אלו הם כבר מזמן הפכו למוצרי חובה בערים רבות".



אפקטיביות ותו תקן מקומי: הבנייה הירוקה היא סופר אפקטיבית ואת התוצאות הנפלאות שלה ניתן לראות במגוון פרויקטים מסביב לעולם. בשנים האחרונות אנו עדים להצלחה מסחררת בפיילוט של הממשל האוסטרלי, שבמסגרתו דווח על ירידה של חמישים אחוזים בבנייני משרדים שנבנו על פי הסטנדרטים הירוקים. וגם בישראל מסתמן שינוי של ממש. מלבד לתקן 5281 המקומי, אנו עדים לבניית בניין משרדים אקולוגי בעיר רמת גן.



5 הפרמטרים שהופכים כל בנייה לירוקה


חיפויים עם בידוד תרמו אקוסטי: שימוש בחומרי הבידוד המובילים בעולם והשקעה אמתית בחיפוי קיר חיצוניים, תורמים לשמירה על הטמפרטורה שקיימת בבית בכל רגע. העובדה שהחלונות והתריסים פועלים באופן אוטומטי בכדי לווסט את הכניסה של קרני השמש, הם רק עוד דרך לאפשר לכם לתת למזגן לנוח.



תכנון יעיל וחסכוני: בבנייה ירוקה מתכננים באופן חכם כל דירה ועוזרות לצמצם באופן משמעותי בהוצאות שלכם. למעשה, כבר על שולחן השרטוטים משקיעים מחשבה רבה בגודל של כל חלון, במיקום המדויק של כל מרפסת ובהשפעת זווית השמש על הלחות שתורגש בכל קומה.



ריאה ירוקה בכל בניין: הטרנד האחרון בתחום מאפשר לכל בניין ליהנות מגינה על הגג! על ידי יצירה של גגות ירוקים, אפשר להוריד באופן משמעותי את הטמפרטורה בתוך הבניין וליהנות מאוויר נקי יותר לכל דיירי הבית. למעשה, זוהי אפשרות ליצור מיני ריאה ירוקה ולהילחם בזיהום האורבני.



חיפויים סולריים: כאשר השאיפה במשרד להגנת הסביבה היא לאפשר ייצור אנרגיה עצמאי, אין זה פלא שחיפויים סולריים הופכים להיות נפוצים כל כך. בדומה לקולטי השמש הוותיקים שנמצאים בדוד החשמל, החיפויים הסולריים מאפשרים לנצל את אור השמש ולהפוך אותה לאנרגיה חשמלית ירוקה.



תקרה שמספקת תאורה טבעית: תקרה שעשויה מזכוכית חכמה היא אפשרות לחסוך באופן קבוע בהוצאות החשמל והדרך של ארגונים בכל רחבי העולם


ליהנות מתאורה טבעית. וכשבארץ השמש זורחת בשיאה כמעט כל השנה, זוהי ללא ספק אחת הדרכים הקלות ביותר לחסוך בצריכת החשמל.



מבנה חדשני - 100% בנייה ירוקה. צילום: ביגסטוק
מבנה חדשני - 100% בנייה ירוקה. צילום: ביגסטוק



ההשקעה שתחזיר את עצמה!


למרות שפרויקטים של בנייה ירוקה נוטים לעלות מעט יותר, אין ספק שלטווח הארוך מדובר בהשקעה סופר כדאית. מעבר למספרים היבשים שאומרים שכבר אחרי כמה שנים ניתן להחזיר את ההשקעה, מדובר בעניין ששומר על הבריאות של כולנו. בנוסף, מכיוון שנהוג להשתמש בשיטות הבנייה מהתקדמות ביותר ובחומרי הגלם האיכותיים ביותר, יש פחות הוצאות על תחזוקה קבועה או על שיפוצים יקרים.



שורה תחתונה: בנייה ירוקה היא מזמן לא טרנד סביבתי אלא דרך לחסוך בהוצאות וליהנות מסביבת מגורים בריאה לכל המשפחה. העובדה שכל החברות הקבלניות הגדולות מציעות פרויקטים עם תקן 5281 מעידה על הביקוש וההבנה של חלק גדול מהציבור שמדובר בהשקעה משתלמת במיוחד.