באחד מפרקי הסדרה “שני גברים וחצי”, דמותו הקמצנית של אלן (ג’ון קראייר) מספרת לוולדן (אשטון קוצ’ר) על רעיון לסטארט־אפ: אפליקציה שמוצאת לך שירותים ציבוריים נקיים בקרבת מקום. אם אלן היה יודע שמישהו הצליח להפיח חיים ברעיון הזה ואפילו לשדרג אותו, הוא כנראה היה זועם. מזל שהוא בכלל דמות טלוויזיונית בדיונית.

בימים אלה הושקה בניו יורק הבשורה הבאה של עולם האפליקציות הסביבתיות - אלה שמסייעות למשתמשים למצוא שירותים מסוגים שונים בהסתמך על טכנולוגיית זיהוי מקום. קוראים לה Airpnp . כן, כמו Airbnb להשכרת דירות, אבל אחרת לגמרי.
 
את Airbnb כולם כבר מכירים – אתר השכרת הדירות לתקופות קצרות, שמאפשר לגולשים לאתר דירה לפי הצרכים שלהם, באזור הנחוץ להם, ולסבלט אותה לתקופה קצרה, מכמה ימים ועד כמה חודשים, מבעלי הדירה או מהדיירים שלה, שבעצמם יוצאים לנופש. Airpnp עובדת על עיקרון זהה של צורך, או צרכים, ליתר דיוק. היא מסתמכת על העובדה שכשאנשים נמצאים רחוק מהבית, הם זקוקים לפסיליטיז שונים שאינם זמינים להם. מיטה, גג וכמובן, שירותים.

אז ב-Airpnp לא תשכרו דירות או חדרים בבית של אנשים זרים ללילה אחד או יותר. כאן תוכלו לשכור חדרי שירותים, לשימוש חד־פעמי, ובעלות של דולרים ספורים (ועכשיו נחשו לבד מה היא משמעות האותיות PNP).

מקימי האפליקציה זיהו צורך שנותר ללא מענה: נניח שאתם משוטטים בעיר זרה, או אפילו בעיר מגוריכם, אבל הרחק מהבית, ופתאום הטבע קורא לכם. אין שירותים ציבוריים בטווח הנראה לעין, או לפחות לא כאלה שראויים לביקור אדם, ולא נעים לכם להתפרץ לאיזו מסעדה או בית קפה כדי להשתמש בבית השימוש שלהם. אז מה תעשו? תבדקו ב-Airpnp מי יסכים להשכיר לכם את השירותים שלו. “כשאין מספיק שירותים באזור בשביל כמות האנשים בכל לוקיישן נתון, Airpnp נמצאת שם כדי להציל לכם את היום”, נכתב באתר האפליקציה.
 
Airpnp נותנת לדיירים ולעסקים את ההזדמנות להשכיר את השירותים שלהם לאנשים במיקום המיידי שלהם”. מייסדי האפליקציה הזו הם טרוויס לורנדין ומקס גודווין, שני יזמי הייטק צעירים, ילידי ניו אורלינס. הרעיון הכה בהם במהלך המרדי גרא, הפסטיבל המסורתי של העיר, שמושך אליו מדי שנה עשרות אלפי אנשים  מכל רחבי ארה"ב, שמגיעים לבלות ימים שלמים בשתייה ובריקודים.

הפועל היוצא של המרדי גרא הוא הרבה מאוד אנשים שאין להם איפה להטיל את מימיהם, ולכן הם עושים את מה שמכונה שם rogue pees . במילים פשוטות: הם משתינים ברחובות, והצחנה בהתאם. התופעה הזו מטרידה את רשויות ניו אורלינס כבר שנים, אבל עדיין לא נמצא לה פתרון ממשי. אף על פי שהמתפנים ברחוב עלולים למצוא את עצמם במאסר על העבירה הזו, האכיפה לא ממש עוזרת.

"כשאת חייבת, את חייבת"

Airpnp הושקה לראשונה במרץ 2014 , במהלך המרדי גרא, וזכתה להצלחה רבה. חלק מבעלי הבתים והעסקים שהציעו את בתי השימוש שלהם להשכרה במחירים של 1־ 3 דולר הוסיפו לחבילה גם כוס בירה כדי לוודא שהלקוחות המרוצים ימשיכו להגיע. ההצלחה הייתה מרשימה מאוד.

אחת המשתמשות סיפרה ל"ניו יורק פוסט" שהאפליקציה ממש הצילה אותה: “הייתי חייבת ללכת לשירותים, הטבע קרא לי, ובשום מקום לא היו שירותים שיכולתי להשתמש בהם. כל המסעדות והברים היו עמוסים ודחוסים. חברה שלי קראה על האפליקציה הזו ואמרה לי שאולי שווה לנסות. זה היה קצת מלחיץ, המחשבה ללכת לבית של מישהו זר ולהשתמש לו באסלה, אבל כשאת חייבת, את חייבת. אז הורדתי את האפליקציה וגיליתי שיש אישה נחמדה שמשכירה את השירותים שלה בערך 200 מטר מאיפה שהייתי. הזמנתי את חדר השירותים שלה, הכל היה מאוד סוריאליסטי. היא הייתה מאוד נחמדה ודרשה שני דולרים. השירותים שלה היו לשמחתי מאוד נקיים ומפנקים. היא אפילו הציעה לי לשתות משהו אחר כך וישבנו לדבר קצת. זה היה מוזר ומשעשע כאחד”.

 
החודש האפליקציה הגיעה גם למקום הכי צפוף באמריקה – ניו יורק סיטי, העיר שבה תיירים מכתתים את רגליהם שעות על גבי שעות, ולא תמיד מוצאים מקום ראוי להתפנות בו. “אם אתה נמצא ברחוב סואן בניו יורק, אתה מוקף, תרתי משמע, במאות בתי שימוש, אבל אתה לא יכול להשתמש בהם כי הם נמצאים בדירות של אנשים”, אמר מייסד האפליקציה לורנדין. “ Airpnp עוזרת לפתור את הבעיה הזו. כשמשתמש לוחץ על הכפתור כדי לבדוק אם השירותים פנויים, הבעלים מקבל טלפון מהאפליקציה ומחליט אם מתאים לו להשכיר אותם עכשיו. אם הוא פותח את השירותים שלו בפני אנשים, הם מספקים ביקורת על חוויית השימוש באפליקציה כדי שגם משתמשים אחרים יידעו אם כדאי להשתמש בשירותים שלו”.
מידה של נימוס
יש הרבה סייגים במחשבה על חלוקת השירותים הפרטיים שלך, או של המשרד, עם אנשים זרים לגמרי, אבל הווייב הכללי של רשת חברתית ופרופילי משתמשים, מלווים בתמונות ומידע, ממש כמו ב־ Airbnb שגורמת לאנשים להרגיש מספיק בנוח בשביל לגור בבית של אחרים, מצליח איכשהו לחפות על התחושה המוזרה. יש גם חוקיות שאומרת שהמשתמש חייב להשאיר את השירותים נקיים אחריו, ואם לא יעשה זאת, הבעלים יכול לתת לו ביקורת שלילית באפליקציה, ואז הוא לא יוכל לשכור שוב. כך שיש איזו מידה מסוימת של נימוס והתנהגות מכובדת שמצליחים להישמר.
 
ואם אתם שואלים איזה רווח כבר יכול לצאת מהשכרת השירותים שלך, אז כדאי לדעת שבניו יורק המחירים יקרים יותר ויכולים להגיע גם לחמישה דולרים, ועם מספיק נכונות, אפשר להרוויח כסף לא רע בכלל. כך למשל, אחד ממשכירי האסלות בברוקלין הרוויח  100 דולר החודש רק בזכות האפליקציה.

“אני גר באזור של מועדונים וברים”, הסביר לפוסט, “יש כאן הרבה בליינים ובלייניות שיוצאים לבלות, שותים המון ואז קולטים שהם חייבים להשתין לפני שהם חוזרים הביתה, לניו ג’רזי או לונג איילנד או אפילו למנהטן, ויש להם נסיעה לא קצרה, אבל מי רוצה להשתין בשירותים של מועדון? וגם לא לכל המועדונים יש שירותים. אני מוזיקאי שעובד וער בלילות, ואנשים יכולים לראות באפליקציה שאני זמין. הבית שלי פתוח גם בשעות הקטנות של הלילה. אז הגיעו לכאן כל מיני אנשים בכל מיני שעות כדי להשתמש בשירותים. אף על פי שהם היו קצת שיכורים, הם תמיד היו ממש נקיים ובסדר גמור. הייתה אפילו בחורה אחת, חמודה מאוד, שנשארה כאן קצת אחרי, התחלנו לדבר ודבר הוביל לדבר. על השימוש בשירותים בבוקר למחרת כבר לא חייבתי אותה”.