מיליארד דולר - זה הסכום שמתגלגל בתחום הגיימינג בעולם. מיליוני שחקנים נהנים בכל רגע נתון מאמצעי הבידור הזמין והפופולרי ביותר כיום.



אם הזירה הזו נשלטה בעבר ללא עוררין בידי קונסולות המשחקים של סוני פלייסטיישן ו־Xbox של מיקרוסופט, אלה מתחילים לאבד את ההגמוניה לעומת הזירה הלוהטת ביותר - המובייל.



ובאמת איך אפשר להתחרות עם פלטפורמה שנמצאת אצלנו בכיס? בתערוכת E3, הגדולה ביותר בעולם לתחום הגיימינג, אשר נערכת השבוע בלוס אנג׳לס, צפויים לבקר כ-50 אלף איש. בשנים קודמות היו כוכבי התערוכה הבלתי מעורערים משחקי הקונסולות. היום כולם שם מצפים לראות את Star Wars: Uprising, הכותר המבטיח ביותר שצפוי לצאת בסתיו הקרוב ומיועד דווקא למובייל. המארגנים וגם המבקרים שיגיעו מבינים שהמשחק השתנה.



מרכיב הגיימינג בחוויית המובייל הפך משמעותי, כשאנשים רוכשים מכשירים בעלי מסכים גדולים יותר ומעבדים חזקים יותר, בין היתר כדי לאפשר חוויית משחק טובה יותר. בשנים האחרונות צמחו מתחום זה כמה הצלחות ענקיות כמו ״קנדי קראש״ ו״אנגרי בירדס״, חברות דוגמת Gameloft ,Zynga, GLU, Rovio וגם יצרני משחקים גדולים וותיקים כ-Electronic Arts כבר יודעים לעשות כסף גדול מהמובייל. אלה הצליחו להרחיב ולשנות את המאגר המכונה ״גיימרים״ ולהכניס לשם אוכלוסיות חדשות ומגוונות. היום כמעט כולם משחקים במכשיר הנייד.



40 אלף אפליקציות שוחררו לאפסטור רק במהלך חודש אפריל האחרון. הרבה אנשים מנסים היום לעשות כסף מאפליקציות ומשחקים. אם פעם היה דרוש צוות של מתכנתים, גרפיקאים וצוות רחב של בעלי תפקידים לייצר משחק, היום כמעט כל אחד יכול לייצר בביתו אפליקציה או משחק דוגמת Flappy Bird ולזכות לעשרות מיליוני הורדות. קהל היעד כבר אינו רק שחקנים כבדים שאוהבים לשחק מסביב לשעון, אלא גם שחקנים קלים שיתעניינו במשחקים דוגמת ״קים קרדשיאן: הוליווד״ או משחק מבוסס על הסדרה Mean Girls, משחקים ששום גיימר רציני לא יעז להתקין בנייד שלו.



ההכנסות ממשחקי מובייל צפויות להגיע ב־2015 ל־22 מיליארד דולר, דולר אחד מכל חמישה, לפלטפורמה שבכלל לא נועדה במקור למשחקים. עיקר הכסף לא יגיע בהכרח מרכישת המשחק עצמו, כמו שהיינו עושים פעם, אלא דרך רכישות מתוך המשחק.




ההכנסות צפויות להגיע ב־2015 ל־22 מיליארד דולר. משחק המובייל "קים קרדישיאן: הוליווד", צילום: יח"צ


משחקים במשך חודשיים


רק כדי לסבר את האוזן, על פי נתוני חברת המחקר Newzoo, שוק משחקי המובייל בשוק כמו הודו יגלגל 571 מיליון דולר ב־2016, הודות ל־206 מיליון גיימרים מקומיים - מספר עצום של לקוחות פוטנציאליים. בברזיל תמצאו 46 מיליון גיימרים והכנסות שנתיות של 287 מיליון דולר בשנה.



על פי הנתונים, גיימרים כבדים יכולים להשקיע מדי יום כ־80 דקות בממוצע במשחק אקשן דוגמת VAIN GLORY, אשר צבר כבר 1.5 מיליון משתמשים יומיים.



שם המשחק במובייל הוא Engagement - אנשים שיגיעו מדי יום לשחק, ולו לפרקים קצרים. דוגמה למשחק שכזה הוא המשחק הוותיק Top Eleven, המדמה ניהול של קבוצת כדורגל, שבו נמשכת עונת משחקים על פני 28 ימים, כמעט חודש שלם, כשמדי יום תצטרכו לנהל משחק או שניים מול שחקנים שונים מרחבי העולם.



כך יוצא שהשימוש במשחק אינו מסתכם בפעמים אחדות, אלא בתקופות של חודשים רבים ואף שנים. כדי שתוכלו גם לנצח את השחקנים האחרים, יהיה עליכם לחזק את הקבוצה ולקנות שחקנים. על מנת לעשות זאת, יש צורך בכסף וירטואלי. תחום המטבעות הווירטואליים הנלווים למשחקים נמצא אף הוא בפריחה. חברות אלה ימכרו לך מטבע וירטואלי או יאפשרו לך להרוויח מטבעות בתמורה לצפייה בפרסומות, התקנת אפליקציות ומילוי שאלונים, כדי שתוכל להתקדם במשחק ולשדרג את היכולות שלך.



עד כמה פופולרית פלטפורמת המובייל אפשר ללמוד מחברת נינטנדו, שהתנכרה לשוק המובייל במשך שנים. לאור ההתעלמות שלה ולאור החיבה הרבה של אנשים למשחקי מריו, זלדה והמשחקים של פעם על פלטפורמת Gameboy, נוצרו הרבה אמולטורים של משחקי נינטנדו הוותיקים. מאמולטורים אלה לא רואה נינטנדו סנט אחד. לכן החליטה כעת החברה להיכנס לעולם המובייל, לאחר שהבינה שמדובר בקרב אבוד, והיא תשיק גרסאות חדשות למשחקים ולדמויות הפופולריות שלה בהשקעה של 180 מיליון דולר.



עתיד המשחקים צפוי לכלול את הטכנולוגיה הלבישה. אחד התחומים שזוכה לעדנה הוא תחום המציאות המדומה (ראו למטה). משקפיים למשחק בתלת ממד, דרך מכשיר הנייד, מיוצרים היום על ידי כמה ענקיות. Oculus VR היא אחת הרכישות האחרונות של פייסבוק בשני מיליארד דולר. חברה זו מייצרת משקפי מציאות מדומה ואלה מושכים תשומת לב רבה עוד בטרם הושקו. מיקרוסופט גם היא פעילה בתחום עם מערכת משלה בשם HoloLens. ומובן שחברת גוגל לא תישאר מחוץ לעניינים והכריזה החודש שתשחרר כבר בגרסה הקרובה של Google Cast ממשק להקרנת משחקים בזמן אמת מהסלולרי על גבי הטלוויזיה. אם הדבר יעבוד היטב, מדובר בשער לעולם אפשרויות משחק בחוויית משתמש על גבי מסך גדול.



ענקית נוספת שנכנסה לשוק משחקי המובייל היא חברת אמזון, ששחררה בשבוע שעבר משחק הרפתקאות בשם Til Morning's Light. בניגוד לטכניקות המובילות להפקת רווח ממשחקים במובייל, אמזון החליטה לפעול הפוך, והיא תגבה תשלום חד-פעמי כדי לרכוש את המשחק. בנוסף, לא יהיו במהלכו רכישות נוספות, ולא יהיה ניתן לשחק בריבוי משתתפים ולשתף דברים מתוכו.



ככל שהמציאות מורכבת, אנשים מוצאים את עצמם במציאות מדומה, והכי קל ופשוט זה באמצעות מכשיר הנייד. תחום הגיימינג במובייל הוא כנראה התחום הכי בטוח בהתרחבותו בשנים הקרובות.