הגביע הקדוש של חברות המשחקים הוא משחק מובייל פשוט וממכר שימשוך מיליוני הורדות ויאפשר להרוויח ממכירת מוצרים ופרסומות. שתי הדוגמאות הבולטות ביותר בתחום הן אנגרי בירדס, שהפכה את החברה היוצרת שלה Rovio לענקית משחקי מובייל עם שורה ארוכה של משחקים ומרצ'נדייז בצורת בגדים, בובות, סדרת טלוויזיה ועוד; וקנדי קראש של חברת קינג, המלך הבלתי מעורער של משחקי המובייל, שמדי יום משחקים בו יותר מ־120 מיליון שחקנים, ורק ב־2013 הכניס לחברה רווחים של כחצי מיליארד דולר. 
 
על פי נתונים לא רשמיים מרוויח המפתח על כל משתמש שמוריד את המשחק 0.187 דולר, ו־0.1 דולר על כל משתמש במכשיר אייפון. כך שכאשר נרשמות למשחק עשרות מיליוני הורדות, מדובר בהכנסה גבוהה.
 
ויש גם הצלחות שאינן צפויות: משחקים פשוטים וממכרים להחריד שמגיעים משום מקום וגורפים מיליוני שחקנים ומיליוני דולרים.  מה שהופך את המשחקים הללו למשחקי קאלט הוא אולי המאפיין שמחבר בין כל המשחקים – הצורך ללחוץ ולהפעיל את האצבע במהירות, דבר שדורש עקביות, התמדה ושכלול.

יש במשחקים הללו משהו כמעט אובססיבי ועקבי, ההצלחה נראית כל כך פשוטה ונגישה שהמשתמשים מרגישים שהם חייבים עוד ניסיון ועוד ניסיון. לבסוף או שמצליחים או שזורקים את המכשיר הצדה בעצבים ומוחקים את המשחק. הנה לפניכם הדירוג הלא רשמי:

 Flappy Bird .1
המשחק הכי פופולרי, שהגיע משום מקום וכבש את לבבות ההמונים עד שלא ניתן למצוא אותו בחנויות האפליקציות. מדובר בציפור קטנה ומפוקסלת שמנסה להתעופף בין צינורות בלי להיתקע בהם. המשחק לא קל בכלל (אני טרם הצלחתי לעבור ארבעה צינורות), ומעבר לזה אין שום דבר. משחק בסיסי ופשוט שרשם יותר מ־100 מיליון הורדות.

היוצר הווייטנאמי של המשחק, נגוין דונג, פיתח את המשחק באמצע 2013, והופתע לאחר כמה חודשים כשהמשחק הפך ללהיט היסטרי. בתקופת השיא של המשחק, הרוויח דונג לטענתו כ־50 אלף דולר ליום מפרסומות. בפברואר 2014 החליט דונג להסיר את המשחק משום שלא יכול היה לסבול את הידיעה שאנשים רבים התמכרו אליו, ואף כתב בחשבון הטוויטר שלו "אני פשוט לא יכול לשאת את זה יותר". אך למרות זאת, אפשר למצוא את המשחק המקורי אם מחפשים ממש טוב (לא בערוצים המוכרים דוגמת האפ־סטור או הגוגל פליי), והוא עדיין כולל פרסומות, כך שמישהו כנראה עדיין מרוויח מהעניין.
 2. Crossy Road 
מדובר במין חיקוי למשחק העתיק פרוגר, שבו צפרדע מנסה לחצות את הכביש בלי להידרס. ההבדל הוא שהפעם יש יותר מ־100 דמויות שונות, ובהן תרנגולת, המפלצת מאגם לוך נס וכוכב הפופ PSY שביצע את השיר "גנגם סטייל". המשחק פותח על ידי חברה אוסטרלית שנקראת Hipster Whale, ועד כה צבר מספר מרשים של משתמשים. תוך חודש נרשמו עשרה מיליון הורדות רק בפלטפורמת iOS. מאז הושקה גרסת אנדרואיד, שצברה יותר מ־50 מיליון הורדות, ו־vnaje קיבל ערך בוויקיפדיה.
 
גם המודל הכלכלי הוא חכם – אפשר לרכוש כל דמות בכסף, או להתאמץ ולהגיע אליה באמצעות משחק מתמשך, כשלאורכו קופצות פרסומות על עוד דמות שתוכלו לרכוש או על תוספים שונים של המשחק.
 
חייבים לציין שהמשחק עצמו לא מהנה כמו המשחקים האחרים ברשימה. הייחוד שלו הוא כנראה המעטפת. הגרפיקה מזכירה משחקים משנות ה־80, וגורמת לאנשים תחושת נוסטלגיה. גם ההתבססות על משחק ישן ומוכר כמו פרוגר משפיעה כנראה על העניין, וכך גם הפשטות שלו. בנוסף, ריבוי הדמויות השונות והעובדה ש"יש על מה לשחק", כשכל כמה דקות מקבלים פרס ואחרי כל הישג מקבלים דמות נוספת – כל אלה מושכים את המשתמש.
 aa .3
כן, זהו שם המשחק. רק בן חודש, וכבר מבזבז למיליונים את הזמן ומורט עצבים. מדובר בקווים המחוברים לכדור שבקצה שלהם יש כדורים קטנים. על המשתמש לשגר כדורים אל מרכז הכדור הגדול, בלי לפגוע בכדורים הקטנים, בזמן שהכדור הגדול כל הזמן בתנועה. המשחק מהנה ומאתגר ככל שהשלבים מתקדמים (אני הגעתי עד שלב 25 בשימוש הראשון), אך גם מתסכל ובוחן את יכולת הריכוז והסבלנות.
 
המשחק נוצר על ידי General Adaptive Apps, שיצרה שורה של משחקים באותו הסגנון עם שמות דומים כמו sn ו־ff. עד כה הורידו את המשחק כ־50 מיליון משתמשים. הרווח מהמשחק מגיע בעיקר מפרסומות. 
 4. 2048
משחק גאוני ופשוט שפותח על ידי מתכנת איטלקי בן 19 בשם גבריאל צ'ירולי. המשחק, שיצא לאור בחודש מרץ 2014, הצליח לצבור עשרות מיליוני הורדות ועשרות רבות של חיקויים; וזאת משום שכמעט כל אדם בעל ידע בסיסי בתכנות יכול לפתחו. מטרת המשחק היא להגיע למספר 2048 באמצעות הזזת משבצות שעליהן כתובות ספרות, כאשר משבצות בעלות ספרות זהות נפגשות, הן מתחברות לכדי משבצת אחת בעלת הסכום הכולל של שתי המשבצות שהתנגשו.

על פניו המשחק אמור לעניין רק חובבי מתמטיקה, אך לא כך. בשבוע הראשון להשקת המשחק הורידו אותו ארבעה מיליון משתמשים. בשל ריבוי הגרסאות, קשה לדעת כמה אנשים שיחקו ועדיין משחקים במשחק. את המשחק המקורי הורידו כ־100 אלף משתמשים, אך את החיקוי הראשון הורידו כבר יותר מ־50 מיליון איש.
 5. ZIGZAG
מדובר במשחק ממכר של חברה שנקראת Ketchapp, ומאז השקתו בפברואר 2015 רשם כמעט 50 מיליון הורדות. המשתמש שולט בכדור שנמצא בתנועה על מסלול, ויש לשנות את כיוון התנועה שלו, אבל רק בזווית של 90 מעלות. האתגר של המשחק הוא שצריך להגיב מהר, ומה שממכר בו הוא שהמשתמש מרגיש שהמעבר לשלב הבא נמצא ממש בהישג יד ולכן ממשיך לנסות שוב ושוב.
משמעת מים 

Water Your Body היא כנראה האפליקציה הכי חשובה שאתם יכולים להתקין בטלפון שלכם. העיקרון פשוט: אפליקציה שעוקבת אחר כמות המים שאתם שותים ביום. למה זה חשוב? כדי שכל המערכות שלכם יתפקדו כמו שצריך, וכששותים – גם אוכלים פחות.




אז איך זה הולך? תחילה האפליקציה תגדיר כמה מים אתם צריכים לצרוך; אני למשל צריך לצרוך כ־2.5 ליטרים ביום. יש אפשרות להגדיר מאיזה כלי המשתמש שותה – כוס קטנה, כוס גדולה, בקבוק, כוס קפה וכדומה. ובכל פעם שהמשתמש שותה, האפליקציה מסמנת שהתקרב ליעד.
 
כמו כן האפליקציה מחלקת את כמות המים לפי שעות היום, כך שאם לא שתיתם שעה וחצי־שעתיים, תקבלו התראה שנשמעת כמו מים זורמים. האפליקציה גם מפיקה גרפים של כמות המים ששתיתם השבוע, השוואה לפי ימים ועוד. אופציה נחמדה נוספת היא התממשקות עם Google Fit, שיכולה להגדיל את כמות המים שצריך לשתות ביחס לפעילות הגופנית של המשתמש ועוד. יתרון חשוב הוא שהאפליקציה מתורגמת לעברית.
אין הרבה אפליקציות שבאמת עוזרות לנו לדאוג לבריאות שלנו, אבל זו בלי ספק אחת מהן. רוצו לשתות משהו