כשארי רויזמן, יונתן קאראס ואדם קורבל, שלושה חרדים אורתודוקסים, עלו לארץ, הם לא חשבו שדווקא כאן, בירושלים, הם יקימו סטארט־אפ שישמש מיליוני אנשים, לא בהכרח למטרות קידום השם. אבל זה קרה. תכירו את גלייד (Glide) – אפליקציה שהיא מעין שילוב של וואטסאפ וסקייפ להעברת מסרים מיידיים של וידיאו בין משתמשים.



הייחודיות של האפליקציה היא ששידור הווידיאו עובר באופן מיידי ושוטף, באמצעות דחיסה ושליחה מהירה, בין שהצד השני מחובר ובין שלא. זאת להבדיל מאפליקציות כמו וואטסאפ, שבהן כדי לשלוח וידיאו צריך לחכות זמן מה להמרה והעלאה של הקובץ. 



נפגשנו עם יונתן קאראס, כאמור אחד המייסדים של החברה, שמנהל את השלוחה הישראלית הנמצאת בירושלים. שם עובדים כ־60 מהנדסים ומתכנתים. 

הרעיון התחיל ברצון של השלושה לשמור על קשר אקטיבי, מעבר להתכתבות, עם חברים וקרובי משפחה שנשארו מעבר לים. זה קרה ב־2012, ומאז הספיקה החברה לגייס 8.5 מיליון דולר בסיבוב גיוס ראשון, ועוד 20 מיליון דולר בגיוס שני בהובלת  Marker LLC ו־Two Sigma, שאותו סיימו בסוף 2014. כמו כן הספיקה החברה לפתוח משרדים בניו יורק ובבירת הסטארט־אפים – פאלו אלטו.

לדברי קאראס, את גלייד הורידו כבר 20 מיליון משתמשים, ויש לה כ־15 מיליון משתמשים קבועים, רובם בצפון אמריקה, המעבירים בינם מדי יום כ־26 הודעות בממוצע. 
 
כעת הם מעוניינים לחדור גם לישראל, וללמוד מהקהילה הישראלית הטכנולוגית. "ישראל תהיה מעין קהילת בטא. אנחנו מעוניינים ללמוד ולשנות את המוצר בהתאם לפידבקים שנקבל כאן", אומר קאראס.
 
אחד היתרונות הגדולים של האפליקציה הזו הוא האפשרות להשתמש בשירותי ענן בלתי מוגבלים, לפי שעה, שבהם נשמר סרטון הווידיאו. פורמט וידיאו הוא פורמט כבד, אך באמצעות האפליקציה אפשר להמשיך ולשלוח בלי לדאוג שהקבצים ימלאו את הטלפון או ייעלמו פתאום.
 

יונתן קאראס. צילום: יח"צ
החברה עדיין לא מרוויחה כסף, אך התוכנית היא שבשלב יותר מתקדם תגבה כסף עבור אפשרויות פרימיום, כמו שטח אחסון בענן, היעדר פרסומות ועוד. העובדה שכסף טרם נכנס לחברה לא מונעת מגלייד להיות פייבוריטית של ענקיות כמו אפל, שם אפשרו לחברה הזדמנות ייחודית לעבוד עם האפל ווטש לפני השקתו, כדי שיוכלו לפתח עבורו גרסה של האפליקציה.
 
"הביאו אותנו למעבדה מבודדת, כדי לראות את השעון, רחוק מכל אפשרות ליצור קשר עם התקשורת. כדי שנוכל לפתח גרסה מוקדמת לשעון. וכיום אנחנו עובדים עם אפל כדי לשדרג את אפשרויות הצ'ט של השעון". קאראס מאמין בשעון של אפל; הוא עונד אותו על ידו, וטוען ששינה את חייו. ואכן, גלייד הייתה אחת האפליקציות הראשונות שיצאו בשעון של אפל.
 
החברה הציבה לעצמה כיעד את כל נושא המוצרים הלבישים. אנשי הפיתוח שלה כבר שהו מספר חודשים בסין, אצל יצרנים גדולים של גאדג'טים, כדי לזהות את הטרנדים בתחום ולייצר לגאדג'טים האלו גרסה של האפליקציה עוד טרם יצאו ויכבשו את השוק. 
 
החברה עובדת גם עם אמזון. לדבריהם, "יש לנו מערכת יחסים עם אמזון, כדי להוריד עלויות לתשלום על השימוש בשרתים". לא רע בשביל סטארט־אפ ישראלי מירושלים שהחל לפעול רק לפני כשלוש שנים.
 
אבל מעבר לשם הטוב שיצא לתוכנה, ישנם כמה אתגרים. איך חברה שבראשה עומדים שלושה יזמים יהודים־אורתודוקסים חיה בשלום עם העובדה שמשתמשים באפליקציה בשבת? 



 
לדברי קאראס, "זה קצת מקשה לתת מענה לעבודה בשבת, כי חלק גדול מהצוות שלנו שומר שבת. אבל  אנחנו מקבלים את זה שמשתמשים בזה גם לצרכים שהם לא בהכרח לפי היהדות. יש כל מיני סוגים של יהודים אורתודוקסים", הוא אומר.
 
יותר מעניין השבת, האפליקציה – המאפשרת לראות תמונות של אנשים, לשלוח להם סרטוני וידיאו ואפילו לחפש משתמשים, גם כאלה שאתם לא מכירים, לפי מין, גיל ואזור מגורים – מזכירה מאוד אפליקציה אחרת שנקראת טינדר, רק עם וידיאו. ובאמת שיטוט באפשרות ה־Discovery באפליקציה מגלה שאנשים רבים, גברים ונשים, מציבים בפרופיל שלהם תמונות מיניות־משהו. כך שנראה שהאפליקציה מאוד מזכירה את אפליקציית Chatroulette, או אפליקציות אחרות בעלות אופי מיני, למציאת מפגשים לא מחייבים בין אנשים. 
 
קאראס שומר על מעט נאיביות מקסימה כשהוא רואה במשתמשי האפליקציה שלו אנשים תמימים וחביבים. "אנחנו רוצים להוריד את החומות, את הדברים שלא מובנים מספיק בטקסט והתכתבות". הוא אומר. "יש בצורה כזו של התקשרות הרבה יותר רגש ואמיתיות בחיבור. הרבה מהמשתמשים שלנו הם משפחות שנמצאות במרחק אחד מהשני. זה מצמצם את המרחק. אני נמצא 14 שעות ביום בערך מחוץ לבית, ואני מתקשר בגלייד עם אשתי, וזו הדרך הכי טובה להרגיש שהיינו ביחד".
 
מחוות דעת של משתמש אכן מדובר באפליקציה חביבה, אך היא משרתת בעיקר אנשים שרוצים להכיר אחרים למטרות "לא בהכרח אורתודוקסיות". זה אומר שלאפליקציה הישראלית־ירושלמית־אורתודוקסית הזו יש פוטנציאל כלכלי. אפילו אם הרב של המייסדים לא היה נותן את ברכתו לדבר.