רגע האמת של חברת מיקרוסופט הגיע בשבוע שעבר, עם השקת וינדוס 10. אחרי הכישלון הקולוסאלי של וינדוס 8, הפעם מערכת ההפעלה החדשה מוצעת בחיגם לכל המשתמשים, כדי להגיע לכמה שיותר אגשים ב־190 מדינות וב־111 שפות, כולל עברית. ״בתוך שנתיים־שלוש משחרור וינדוס 10, יהיו מיליארד מכשירים שישתמשו במערכת ההפעלה״, אמר סגן נשיא מיקרוסופט, טרי מיירסון.



מיקרוסופט נקטה צעד לא אופייני עבורה והציעה את וינדוס 10 כשדרוג חינם לכל משתמשיה החוקיים. המטרה היא לגסות ולחפות על הכישלון הגדול בווינדוס 8, שניסה לעשות מהמחשב שלכם טאבלט ובעיקר עצבן את המשתמשים. הנתונים של וינדוס 8 היו כה גרועים שהוא נותר אפילו מאחורי וינדוס XP המיושן.



אי אפשר בלי e



הדבר הראשון שבו מבחינים לאחר ההתקנה הוא שהמערכת שומרת על האופי והעיצוב שלה, כמו גם על התוכנות והמסמכים שהיו לכם על שולחן העבודה. זאת, בניסיון לגרום לכם להרגיש בבית, כאילו לא התחוללה כאן מהפכה. מיקרוסופט גם טיפלה בדבר שהרגיז הכי הרבה אנשים: כפתור ההתחל שנעלם בגרסת וינדוס 8 ועושה עכשיו קאמבק. בתפריט תוכלו למצוא את כל הדברים הישגים והמוכרים כמו התוכנות שהתקנתם, ההגדרות והקבצים, ובנוסף תקבלו את הכפתורים המוכרים והמרגיזים בתוך התפריט, למשל גולל תמונות, שעון עולמי, מזג אוויר ועוד, שאותם תוכלו להסיר או לעדכן כרצונכם.



תהליך הפיתוח של וינדוס החדש עבד בצורה טובה יותר, כאשר מערכת ההפעלה הציעה למשתמשים לפני כשנה גישה לגרסת בטא של המערכת, ולמעשה הפכה חמישה מיליוני משתמשים שנקראו וינדוס אינסיידרס לצוות QA שלה. אלה שלחו לחברה עדכונים על בעיות ותקלות שהתגלו, שאותם תיקנה החברה לפני ההשקה לציבור הרחב בשבוע שעבר.



אחד החידושים הוא העובדה שהמערכת פועלת על כל הפלטפורמות - מחשב נייח, טאבלט, מובייל וגם אקס בוקס וטלוויזיות חכמות, דבר המאפשר גישה לתכנים מכל הפלטפורמות, באמצעות אחסון בענן, כמו גם אפיון דומה בכל הפלטפורמות.



כדי שניתן יהיה להמשיך בשימוש בין פלטפורמות, משולבת בווינדוס תוכנה שנקראת Continuum, שלטענת סגן נשיא החברה, ג׳ו בלפיור, ״יהפוך כל טלפון נייד למחשב PC״.



תפיסת הענן מהותית כאן - וינדוס רוצה גישה לכל התוכן שלכם. ממש כמו גוגל, גם כאן הענן יאחסן וימיין לכם תמונות, מוזיקה, סרטים, מסמכים ועוד. שימו לב, הוא יאפשר לכם לקבוע איזה מידע לשתף עם מיקרוסופט. אם תבחרו את אפשרות ההתקנה הנפוצה, ישותפו התמונות, המסמכים, המיקום שלכם - הכל למעשה.




צילום מסך



את העוזרת האישית, ש״הועתקה״ מהאייפון לווינדוס פון, הביאו עכשיו לשולחן העובדה שלכם. באמצעות אפשרות החיפוש על שורת המשימות תוכלו לחפש הכל, מבין כל המידע על המחשב שלכם וגם ברשת, בעזרת בינג.



חידוש נוסף ונחמד הוא חנות אפליקציות, בדומה לזו של אפל ואנדרואיד. במקום ללקט כל מיני תוכנות מכל מיני מקורות ואתרים, תוכלו למצוא במקום אחד את האפליקציות (תוכנות) ולהוסיפן למערכת שלכם.



במיקרוסופט הגיבו לביקורת הקשה על דפדפן אקסלפורר ויצרו את Edge. בדף הבית תופיע אותה e מפורסמת, שלא ברור למה לא החליפו אותה אם רצו מותג חדש. לדבריהם, מדובר בדפדפן אחר לחלוטין, מהיר הרבה יותר ורספונסיבי, ואולי הכי חשוב - מאובטח יותר. האקספלורר הישן היה פגיע מאוד מבחינת וירוסים ותוכנות זדוניות, ובמיקרוסופט טוענים שהדפדפן החדש יהיה בטוח יותר. אחד החידושים שלו הוא היכולת לחזות בזמן ההקלדה שלכם תוצאות אפשריות, כמו גם שימוש בשורת המשימה כמנוע חיפוש ישיר, כמו בדפדפן כרום. החיסרון המשמעותי, לפחות בינתיים, הוא היעדר תוספים לדפדפן, שהפכו להיות מרכזיים בשימוש בדפדפנים המובילים.



אף על פי שהביקורות משבחות את החזרה למקורות של מיקרוסופט, נשמעים גם לא מעט קולות המוטרדים מכמות המידע שמערכת ההפעלה החדשה אוספת עלינו. דווקא מארין לה פן, המועמדת הימנית לנשיאות צרפת, יצאה במתקפה על מיקרוסופט וקראה לרשויות לפעול לשמירה על האזרח מפני ״הריגול של התאגיד האיום״. ״וינדוס 10 יקלוט את המידע של המשתמש. במידע הזה תוכל להשתמש מיקרוסופט ולמכור אותו למפרסמים ולעסקים אחרים. באמצעות המחשב, הנמצא בבתיהם של כ־80% מבתי האב בצרפת, מיקרוסופט בונה מערכת המונית לריגול אחר אזרחים ולכן פוגעת בפרטיותם״, כתבה.



בשורה התחתונה מדובר בחידוש מרענן עבור משתמשי ה-PC, שאין להם כל כך ברירה כי וינדוס היא מערכת ההפעלה הנגישה היחידה עבורם. לפחות הגרסה החדשה של וינדוס חוזרת למאפיינים המוכרים והפשוטים שלה, עם עוד כמה תוספות נחמדות. פשטות זו תאפשר למשתמשים רבים יותר לגשת למידע ללא האתגרים של מערכות ההפעלה הקודמות. 



אפליקציה

ההמצאה של סיינפלד
בכל יום לפני השינה אתם נזכרים ״אוי, שכחתי לעשות את...״ ו״הייתי צריך לעשות את...״? לאנשים עסוקים שמאבדים חלק מהמשימות במהלך היום, אפליקציות פשוטות ומבריקות יכולות לסייע רבות. הכירו את האפליקציה Streaks. אפליקציה פשוטה סך הכל שמאפשרת לכם להציב מספר תזכורות במהלך היום לדברים שאתם רוצים לעשות מדי יום. אני למשל רציתי תזכורת לשתות שתי כוסות מים בבוקר, להוציא את הכלבים בערב ועוד כמה תזכורות.



זו אינה אפליקציה רגילה לרישום מטלות. סטריקס דואגת לשאול אותך במהלך היום ״האם עשית את הפעולה?״, כדי לדרבן ולהזכיר לך לעשות אותה. בנוסף, היא סופרת כמה פעמים התמדתם בביצוע המטלות האלה, וגם נותנת לכם ציונים על כך. המטרה היא לייצר שרשרת הצלחות. או Streaks באגגלית, רצף שיגרום לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם.




נותנת ציונים. "streaks". צילום מסך


המקור לרעיון הוא ג׳רי סייגפלד, שהציע למתכנת האפליקציה, בראד אייזק, ״קנה לוח שנה, תסמן עליו בכל יום במרקר אדום כשישבת לכתוב, וכך תסמן עם המרקר מדי יום. עוד יום ועוד יום, אתה תראה שורה של סימונים. השורה הזו, הרצף הזה, יגרום לך להרגיש טוב ואתה תרצה להתמיד בו״.



האפליקציה מאפשרת לכם לייצר גם שרשרת אירועים שאינם יומיים. למשל דו־יומיים או חד־שבועיים. כך שתוכלו לייצר את הרצף המבוקש. הגרסה החינמית מאפשרת לכם חמש משימות יומיות. כדי להוסיף משימות ללא הגבלה, תידרשו לשלם 15 שקלים עבור הגרסה המלאה. אפשר להסתפק גם בגרסה החינמית, אבל מה זה 15 שקלים עבור התמדה במשימות שהצבתם לעצמכם? האפליקציה המקורית זמינה למשתמשי אייפון. למשתמשי אנדרואיד קיימות גרסאות דומות שמציעות את אותן הפונקציות בחינם.



מבזקים



כתבו עלי באינטרנט


גוגל הודיעה כי היא דוחה את הצו שניתן בצרפת על ידי הוועדה הלאומית לחופש המידע המורה לחברה למחוק תוצאות חיפוש בעקבות בקשה של גורם מסוים. בית המשפט העליון של האיחוד האירופי קבע ב־2014 כי לאנשים יש זכות להחליט מה מופיע בתוצאות כאשר מחפשים אחר שמם, וכי על מפעילת מנוע החיפוש להסיר תוצאות שאינן מקובלות על האדם או הגוף. גוגל חשפה כי קיבלה יותר מרבע מיליון פניות בנושא וטענה כי אינה יכולה לציית להחלטה, שכן הדבר יוביל לדרישה דומה בכל מדינות העולם, גם במדינות אשר אינן מקבלות את מדיניות הפרסום של החברה.



פריצה דרך טוויטר
כמעט כולם נתקלו בוודאי בחשבונות טוויטר מזויפים, שכל מה שהם עושים הוא לפרסם לינק לא ברור עם משהו ש״חייבים לראות״. כך פעלה קבוצת האקרים בחסות המשטר ברוסיה שפרצה למחשבים בעלי פרופיל גבוה בממשל האמריקאי במהלך אפריל 2014. הפריצה למחשבים התאפשרה באמצעות שימוש בחשבונות טוויטר מזויפים שהיו מיוצרים על בסיס יומיומי ומידע המוצפן בתמונות - כך דיווחה חברת האבטחה פייראיי. לדבריהם, צוות ההאקרים בחן מסביב לשעון חשבונות טוויטר בעלי עניין באמצעות אלגוריתם, וכשגילה כי מאחורי הפעלתו עומד אדם, ננקטה סדרת פעולות כגון משלוח הודעה עם כתובת אינטרנט להפעלה או תמונה ובה מוצפנת כתובת, טכניקה הנקראת סטגנוגרפיה. לאחר שמפעיל חשבון המטרה לוחץ על הלינק או פותח את התמונה, ההאקר מצליח להחדיר תוכנית זדונית למחשב המטרה.



חיל האוויר של פייסבוק


פייסבוק הכריזה על תחילת הניסוי בכלי טיס לא מאוישים המונעים באנרגיית השמש. למה רשת חברתית צריכה כזה כלי? שאלה טובה. המטוס ללא טייס מסוגל לטוס עד 90 יום בכל פעם, הוא בממדים של בואינג 737 אך שוקל מעט פחות ממכונית פרטית. הפונקציה המעניינת אך מטרידה שלו היא יכולות הלייזרים שלו, שיכולים לפגוע במטבע ממרחק של 10 מייל. מארק צוקרברג הכריז על המוצר החדש שלו ועל תחילת הניסויים בו וגם ציין כי ביכולתו לשדר 10 ג׳יגהבייט של מידע בשנייה. ״בדקנו בהצלחה לייזר חדש שיכול לשדר מידע של 10 ג׳יגה לשנייה. זה פי עשר יותר מהר מכל מערכת אחרת, והוא יכול לחבר באופן מדויק נקודה בגודל מטבע ממרחק של עשרה מייל״, אמר צוקרברג.