הגרסאות המשודרגות של אייפון 6 כבר הושקו בעולם ב־9 בספטמבר, וכעת הגיע תורנו.



החל מהלילה ישווקו בישראל אייפון 6S ו־6S Plus, והססמה שנבחרה להשקתם היא: "The only thing that’s changed is everything". הדבר היחיד שהשתנה זה הכל, בתרגום חופשי. אז אכן, יש שינויים בין המכשירים של הדור החדש לזה שהיה פה לפניו, אבל בגדול זה אותו הטלפון.



הדגם הבסיסי שמשווק מגיע עם מסך 4.7 אינץ' ורזולוציה מרשימה של 750X1,334 פיקסלים. ה־6S Plus הוא למעשה גרסת פאבלט עם מסך 5.5 אינץ' ורזולוציה של 1,080X1,920 פיקסלים. אחד החידושים הגדולים הוא במעבד. האייפונים החדשים מצוידים במעבד A9 ב־64 ביט.



דבר נוסף שאפל עושה כדי לבדל את מכשירי ה־S הוא להציע צבע חדש וייחודי. הפעם זה ורוד־זהוב. הדגם החדש הזה מעט יותר כבד מהדגם המקורי. הוא שוקל 143 גרם לעומת 129 גרם, ומשתמשים בארצות הברית כבר טענו כי ההבדל במשקל מורגש.



הסיפור של ה־6S הוא טוב עבור אפל, שראתה לאחרונה ירידה בהתלהבות סביב המכשירים שלה. אבל השדרוג הנוכחי הצליח למכור בתוך שלושה ימים בלבד 13 מיליון מכשירים מסביב לעולם, הודות לחידושים ולשדרוגים אמיתיים בחומרה וביכולות.



גולת הכותרת היא טכנולוגיית זיהוי עוצמת המגע, או Touch 3D, כפי שקוראים לה באפל. מדובר בפונקציה שמאפשרת לזהות את עוצמת הלחיצה שלכם, וכל עוצמה מבצעת פעולה שונה במכשיר. הטכנולוגיה הזאת מגיעה מה־Apple Watch החדש של החברה, וכבר זוכה לפידבקים חיוביים ממשתמשים. ההערכה היא כי הטכנולוגיה תגיע גם למכשירים אחרים, כיוון שהיא מאפשרת פונקציונליות חדשה למכשירים ולאפליקציות, למשל בקריאה מוקדמת של מיילים והודעות או בפתיחת תפריטים מתקדמת של אפליקציות.



שדרוג משמעותי נוסף הוא בגזרת המצלמה, שהופכת ל־12 מגה פיקסל למצלמה הראשית, שדרוג מה־8 מגה פיקסל באייפון 6, ומצלמת סלפי של 5 מגה פיקסל, שדרוג מה־1.2 מגה. המצלמות הפכו היום למרכיב מרכזי וחשוב, והשדרוג הזה לבטח תרם למכירות המוצלחות של האייפונים החדשים. תוספת נחמדה למצלמה היא לכידת וידיאו לפני צילום תמונה ואחריה, כדי לייצר תיעוד עשיר יותר לחוויית הצילום.



חפש את המעבד



עד כאן החידושים. עכשיו לבעיות. הסוללה במכשירים החדשים היא כנראה החלשה ביותר שהותקנה עד היום במכשירי אייפון. בדגמים החדשים יש סוללת 1,715 מיליאמפר, לעומת 1,810 מיליאמפר בדגם הקודם. מדובר בסוללה חלשה יותר, אך החברה טוענת כי המעבד החדש מציע ביצועים טובים יותר, כך שחיי הסוללה לא נפגעו. הבעיה היא שהמכשיר מגיע עם סוללה מובנית, כך שאם תוחלת חייה קטנה, כך גם תוחלת חייו של המכשיר ברוב המקרים.



בעיה נוספת התגלתה בימים האחרונים על ידי אתר Gizmodo. צוות האתר בדק ומצא כי קיים הבדל בין מכשירים לפי סוגי המעבדים שלהם. מעבד אחד יוצר על ידי חברת סמסונג, ואחר על ידי חברת TSMC. השבב שיוצר על ידי סמסונג עובד בטמפרטורות גבוהות יותר, ולכן גורע כשתי שעות עבודה מהמכשיר. לעומתו, המעבד שיוצר על ידי TSMC עובד כפי שדווח לראשונה, והוא תקין לגמרי. לכן מומלץ לרוכשים לבדוק מבעוד מועד איזה מעבד מגיע עם המכשיר, לפי שם תת־הדגם.



אז איפה קונים? חברת Idigital מתכננת "לילה לבן" בין רביעי לחמישי למכירת המכשירים החדשים, כנראה כדי לתת למכורים האמיתיים תחושה של חו"ל. המחירים יעמדו על 3,750 שקלים ל־6S והפלוס יעלה 4,350. לשם השוואה, באתר אמאזון ניתן לרכוש 6S ב־640 דולר. כלומר 2,450 שקלים. פער של יותר מ־1,200 שקלים.



פלאפון מציעה את האייפון 6S במכירה מוקדמת ב־3,740 שקלים ואת הפלוס ב־4,350 שקלים, עם חמש שנות אחריות. פרטנר מציעה את ה־6S ב־3,889 שקלים וב־2,499 במסלול הליסינג שלה (תשלום לשנה ואז שדרוג), ואת הפלוס ב־4,489 שקלים ו־2,999 שקלים במסלול הליסינג. בסלקום תוכלו לרכוש אותו ב־096,3 ואת הפלוס ב־092,4.



בשורה התחתונה, מדובר סוף־סוף בשדרוג אמיתי לעומת המכשירים הקודמים, כולל אייפון 6 שיצא רק לפני מספר חודשים. אבל האם זה שווה הוצאה נוספת של אלפי שקלים? לא בטוח.







סטארט־אפ

עונת הפרסים



חברת ולנס הישראלית זכתה בפרס האמי על פיתוח טכנולוגיה שמשפיעה על האופן שבו אנו צופים בטלוויזיה



האם שמעתם על הזוכה הישראלי האחרון בפרס האמי היוקרתי? אולי לא. בכל מקרה, תכירו את ולנס (Valens). חברת הסמיקונדקטור שיושבת בהוד השרון זכתה באמי על פיתוח טכנולוגיה שמשפיעה על האופן שבו אנו צופים בטלוויזיה.



מדובר בחיבור ביתי ומסחרי שמאפשר העברה של וידיאו ואודיו באיכות Full HD. הוא כולל גם חיבור


Ethernet לרשת וחוסך את ריבוי הכבלים שמתחברים לטלוויזיה או למקרן. "בכבל אחד עוברים חמישה דברים שונים: אודיו, וידיאו, usb/IR ודומיהם, אינטרנט וגם חשמל 100 ואט", מספר אריאל סובלמן, סמנכ"ל החברה.



החיבור החדש מאפשר להתקין את כל מכשירי הטלוויזיה בבית באמצעות כבל אחד ולשלוט על כל מסך מכל נקודה בעזרת השלט של הטלוויזיה. בנוסף, הודות למתח החשמל הנמוך, ניתן להתקין מכשירי טלוויזיה גם בבריכה או באמבטיה ללא סכנת התחשמלות.



זהו למעשה כבל Lan שמוכר לנו מהמחשבים בבית או במשרד. רק שהחברה יודעת לקודד את הנתונים שעוברים עליו באופן שונה המאפשר להעביר אותם למרחק של עד 100 מטרים. "והכל עובר בצורה לא דחוסה, מה שאומר שכל הדאטה עוברת בצורה שוטפת", מבהיר סובלמן. "זה מאפשר זרימה חלקה של משחקים, קובצי וידיאו ועוד".



ולנס הוקמה ב־2006, אך את הפריצה שלה עשתה ב־2009, כאשר יצרה שותפות עם שלוש ענקיות הטכנולוגיה LG, סמסנוג וסוני, כדי להקים את ארגון HdbaseT. מתוך אינטרס כלכלי משותף עובד הארגון בשנים האחרונות על השגת רישיונות וטיפול בתקינה של המוצר החדש.



טקטיקה כזאת, של בניית שותפות עם ענקיות טכנולוגיה, היא יוצאת דופן לחברות ישראליות, ועבור ולנס נראה שהעסק השתלם כשהשותפות המליצו עליה גם מול הארגון המחלק את פרסי האמי.



"הפרוצדורה המשפטית של הקמת גוף משפטי שבבעלות ארבע החברות ארכה כשנה", מודה סובלמן, שמכהן גם כנשיא HdbaseT. "אבל זה השתלם, כי השוק התחיל לשפוט אותנו בצורה אחרת. האנליסטים התחילו להסתכל על המוצר אחרת, וחברות נוספות הצטרפו". כיום בארגון 150 חברות, בהן ענקיות כפנסוניק, שארפ ואחרות.



על פי חברת הייעוץ דלויט, ולנס היא החברה הרביעית בהיקף הצמיחה באירופה, המזרח התיכון ואפריקה, כשבין השנים 2009־2013 גדלה ב־33,244%. ואף שלחברה משרדים ברחבי העולם, הפיתוח עדיין נעשה בארץ. אחרי שבשנותיה הראשונות נהנתה מחיבוק מצד קרנות ישראליות, השותפות עם ענקיות כמו סמסונג וגם פרס האמי לבטח ייצרו עניין רב גם אצל משקיעים בינלאומיים גדולים.




מבזקים



מצייצים פיטורים


חברת טוויטר מתכננת גל פיטורים מקיף השבוע. כיום עובדים בחברה 4,100 עובדים, פי שניים יותר מאשר ב־2013, בימים של לפני ההנפקה.



אחת ההחלטות שהתקבלו לאחרונה בחברה הייתה לצמצם את כוח האדם הטכני, וככל הנראה מרבית המפוטרים יהיו המתכנתים. זו תהיה הפעולה הראשונה של המנכ"ל החדש־ישן של החברה, ג'ק דורסי, ממקימי טוויטר, שחזרתו לתפקיד אושרה לאחרונה על ידי בעלי המניות. מניות החברה ירדו ב־%3 לאחר הדיווח על גל הפיטורים.



חוכמת ההמונים


הרשויות בארצות הברית משתמשות לא מעט בחוכמת ההמונים כדי למצוא פתרונות לבעיות שונות שאיתן הם לא מצליחים להתמודד. "האתגרים", כך נקראות אותן קריאות לציבור העונות על קשת של בעיות: מעזרה לאנשים שסובלים מפגיעות קשות בעמוד השדרה, ועד סיוע לילדים עם קשיי תקשורת הנובעים ממצבי עוני קיצוניים.



לא תמיד מדובר רק בפתרונות טכנולוגיים; משרד הבינוי והפיתוח בחוף המזרחי הציע אתגר לעיצוב מחדש של שטחים ציבוריים שהושפעו מההוריקן סנדי ב־2013. הזוכים באתגרים הללו נהנים מפרס כספי, אך במקרים רבים גם בחוזים גדולים עם הרשויות.



לאחרונה התפרסמו נתונים שחשפו את היקף ה"אתגרים" הללו, ועל פיהם עלה כי בארבע השנים האחרונות הפעילו הרשויות השונות בארצות הברית 440 אתגרים, שבהם השתתפו 200 אלף איש. השווי הכולל שלהם נאמד ב־150 מיליון דולר.



הופעה בהזמנה


חברת פנדורה, המציעה למשתמשים להאזין למוזיקה על פי העדפותיהם, רכשה את שירות מכירת הכרטיסים למופעים Ticketfly ב־450 מיליון דולר. מדובר ככל הנראה בניסיון להיאבק בשני שירותי המוזיקה המובילים Apple Music ו־Spotify. הרכישה החדשה תאפשר לפנדורה להציע שירות ייחודי של מכירת כרטיסים למופעי מוזיקה למשתמשים שלה, בהתאם להעדפות השמיעה שלהם.



על אף המחיר הגבוה, מדובר בצעד מוצלח עבור פנדורה, שכן בשנים האחרונות עלו מחירי הכרטיסים למופעים וגדל גם שוויים של שירותי מכירת הכרטיסים. פנדורה הביאה לאחרונה למכירת 55 אלף כרטיסים להופעות של רולינג סטונס בתוך 24 שעות, וכעת היא תוכל למכור את הכרטיסים בעצמה.