מאז פרוץ גל הטרור הנוכחי, אנחנו עדים לעלייה קלה בהיקף מתקפות הסייבר על מטרות ישראליות .

משה רז, סמנכ"ל הגנה על מידע וסיכול איומי סייבר מחברת  IP.sec  כי כל הנושא הזה של מתקפות סייבר נמצא במגמת עלייה כוללת, ללא קשר לגל הטרור הנוכחי או גלים אחרים. היעדים האטרקטיבים לתקיפה כרגיל הם משרדי ממשלה ואתרים ממשלתיים.
אם זאת גל הטרור הנוכחי קשור עם  טכנולגיית האינטרנט כי הוא מובל על ידי פוסטים בפייסבוק. ההסתה ברשתות דוחפת אנשים צעירים לקום ולבצע מעשה דקירה. האם יש מגמה דומה המשתקפת במישור התקפות הסייבר? 
"בעולם הסיייבר בודדים אינם יכולים לתקוף, וודאי שלא בסדר גודל משמעותי.  קבוצות  של האקרים מתארגנות סביב תקיפה של  אתרים או ארגונים ספציפים. יש התארגנויות שאורכות שנים אולם לרוב התארגנות לקראת תקיפות סייבר בסדר גודל שאנו רגילים אליו, אורכת מספר חודשים וכוללת פעולות כמו תכנון, מעקב, והתחקות אחר דפוסי התנהגות של העובדים באותו אתר. בכל מקרה תקיפה כזאת אינה יכולה להתבצע באופן ספונטני או ספורדי".


משה רז 

מה הפרופיל של התוקפים?
"בין התוקפים אפשר למצוא גורמים אנטי-ישראלים או האקרים בתשלום - שכירי החרב של המרחב הוירטואלי. אנו עדים לעליית מדרגה ברמת התקיפה וככל שהתקיפות יותר משוכללות וחכמות יש מקום להניח שמבצעים אותם שכירי חרב".
האם אתם חשים בעלייה ניכרת בכמות ההתקפות בחודש האחרון? 
"אנו חווים עלייה בכמות התקפות הסיבר על מטרות ישראליות על בסיס יום יומי ללא קשר לגלי טרור זה או אחר. אנו חווים באופן רציף עלייה מתמדת בכמות התקיפות ובתחכום שלהן, ללא קשר לגלי טרור פיזיים כל שהם.
אנחנו נמצאים בקשר מתמיד עם הלקוחות וכגורם מרכזי בשוק מודעים למה שקורה ואין בשלב זה עליה חריגה בכמות התקפות הסייבר בחודש האחרון. אך ה CYBER SPACE פתוח להתקפות בכל ימות השנה וחשוב שכל ארגון יבין שבהקשר להתקפות סייבר לא ניתן לשבת בחיבוק ידיים כי השאלה היא לא האם תתבצע תקיפת סייבר אלא מתי? 
אני תמיד אוהב לתת את הדוגמא הבאה: אם אתה משאיר רכב פתוח ברחוב הסיכוי שיגנבו לך את הרכב גבוה. ככל שתערים קשיים על הפרוצים עם מחסומים ואזעקות וכו' סביר להניח שהפורץ יוותר על הרכב שלך וילך לחפש רכב אחר, קל יותר לתקיפה. כך גם בעולם תקיפות הסייבר. 
לסיכום, אני יכול לומר כי כל עוד יש מתקפה פיזית היא בהחלט משפיעה על עליה מתונה של תקיפות במישור הוירטואלי. יחד עם זה, אם תיפסק המתקפה הפיזית הדבר לא ישפיע בהכרח על המישור הוירטואלי. ובשנים הבאות תקיפות הסייבר רק יתעצמו. זוהי תקיפה נוחה, קלה יחסית, אינה מסכנת את התוקף וטרנדית.".