בשבועות האחרונים עסקו כותרות רבות במאריסה מאייר, מנכ"לית חברת יאהו. על פי מרביתן, מאייר הזוהרת, שהגיעה בקול תרועה מתפקיד סגנית הנשיא בגוגל, נמצאת בדרך החוצה מהחברה. אבל הסיפור האמיתי הוא לא מאייר, אלא חברת יאהו. ייתכן כי ענקית האינטרנט, חלוצה של ממש, תיעלם מהנוף.



על פי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, מועצת המנהלים של פורטל האינטרנט יאהו שוקלת למכור את עסקי האינטרנט של החברה. חברי הדירקטוריון ידונו האם לבצע עסקת חילופי מניות עם אתר עליבאבא הסיני, למצוא קונה או שתי האפשרויות ביחד.



עוד לפני שגוגל הייתה גוגל, בשנות ה־90, הייתה יאהו השער של רובנו לאינטרנט, הפורטל שממנו הגענו לאתרים שונים ולתוכן. יאהו גם שימשה כספק הדואר האלקטרוני של רבים, עד שהגיע הג'ימייל של גוגל. אבל כבר מזמן החברה לא נמצאת על הרדאר של מרבית הגולשים.



טוב, מה יש לה להציע? לא הרבה: את פליקר, שירות אחסון התמונות שאותו רכשה, את Tumblr, אתר מיקרו־בלוגינג שגם אותו רכשה, ויש גם Answers שמציע פתרונות לשאלות של הגולשים, ערוצי תוכן פיננסי, ירוק ויופי, ושירות הדואר האלקטרוני הוותיק ופלטפורמת קניות. זהו למעשה - אוסף של ערוצי תוכן לא פופולריים.



הדבר בא לידי ביטוי בנתונים: בשנה האחרונה צנחו מניות יאהו ב־35%. ברבעון הקודם ירדו הכנסות החברה ב־8%, והן צפויות לצנוח ב־20% ברבעון הקרוב. בנוסף, חברת הדירוג "סטנדרד אנד פורס" הורידה את דירוג החברה מ"יציב" ל"שלילי".



אבל הנה הנתון החשוב מכל לגבי יאהו: יש לה הרבה מזל. לחברה השקעה אחת מאוד מוצלחת, בענקית המכירות עליבאבא הסינית. שווי המניות של יאהו בעליבאבא הוא כ־23 מיליארד דולר, וזהו למעשה הנכס היחיד של החברה. מאייר, על פי הדיווחים, מעוניינת לבצע שינוי באחזקות החברה, כך שהאחזקות בעליבאבא לא יהיו תחת יאהו, בדומה לשינוי באחזקות שעשו בחברת גוגל בחודשים האחרונים. בעלי המניות כמובן מתנגדים, משום שהזזת הנכס הגדול ביותר של יאהו תוריד את שווי המניות שלהם.





ב־2005 השקיעה יאהו מיליארד דולר בחברה הסינית. את ההשקעה הוביל אחד המקימים של יאהו ולימים המנכ"ל שלה, ג'רי יאנג. יאנג פגש את ג'ק מא, מייסד עליבאבא, כשהאחרון היה אחראי על הסיור של יאנג בסין מטעם משרד התעשייה הסיני. עשר שנים אחרי כן, ושניהם מיליארדרים.


על פי חברת מחקר השוק סאניוויל, השווי הריאלי של עסקי יאהו הוא פחות מאפס. שווי מניות החברה הוא 29.5 מיליארד דולר, אך 22.6 מיליארד מתוכם הוא ערך המניות שלה בעליבאבא, 5.5 מיליארד בביטחונות שהיא מחזיקה, 2.3 מיליארד מושקע ביאהו יפן. משמע: שווי החברה בפועל הוא כמינוס מיליארד דולר.



נוטשים את הספינה


"החברה ובעלי המניות יפיקו יותר אם מאייר תעזוב", אומר אריק ג'קסון, בעל מניות בחברה ומנכ"ל קרן ההשקעות אדר. עבור בעלי המניות, העסקתה פשוט לא משתלמת. הדגש שהביאה המנכ"לית עם כניסתה לתפקיד היה התמקדות במובייל. אבל כיום האפליקציה הפופולרית של יאהו היא Yahoo Mail, שממוקמת רק במקום ה־75 ב־AppStore. עמוד הבית של יאהו בירידה של 50% בכניסות בשנה האחרונה, "יאהו יופי" בירידה של 33% ו"יאהו בריאות" ב־11%. מאייר ניסתה גם להביא שמות גדולים שייצרו תוכן מעניין עבור הגולשים, כמו מגישת NBC קייטי קוריק, אבל זה פשוט לא עבד.



כיום נותרו לה מעט מאוד תומכים, ונראה שהספורט הפופולרי של בעלי המניות ומנהלים בחברה הוא לצאת נגדה. האנליסט של קרן סאן־טראסא, רוברט פק, שלח מכתב לדירקטוריון החברה שבו הוא ממליץ לפטר את מאייר. לכך מצטרפים 12 חברי הנהלת יאהו שעזבו את החברה בשנה האחרונה, במה שנראה כמו עכברים שנוטשים את הספינה.



אולם מאייר, לפחות על פי הצהרותיה, מאוד מאמינה בחברה. רק לפני כחודש, בהצגת התוצאות הרבעוניות של החברה, שכמובן היו מאכזבות מאוד, אמרה: "יש לי ציפיות אגרסיביות מאוד מהעיסוק המרכזי של יאהו. יש לנו הכישרונות הנכונים, האסטרטגיה הנכונה והנכסים הנכונים לדחוף לכיוון צמיחה ארוכת טווח ויציבה".



נראה שלפי הנתונים ולפי הלחץ הציבורי, ימיה של מאייר ספורים. אבל האם מנהל חדש יוכל לשנות את מצבה של יאהו? כך קיוו חברי הדירקטוריון כשהביאו את מאייר לפני כארבע שנים מגוגל. מאייר התחילה עם הרבה אופטימיות והרבה רכישות של חברות בעלות פוטנציאל, בעיקר בתחום המובייל. את אתר הבלוגים Tumblr, למשל, היא רכשה תמורת 1.1 מיליארד דולר. זה כמובן לא השתלם ליאהו.



ועם הנתונים המאכזבים, מתחילים לצוץ הסיפורים הרעים. נחשף כי לפני כשנה, לקראת ליל כל הקדושים, החליטה מאייר להעלות את המורל בחברה ולקחה את המנהלים הבכירים להפקת צילומים שבה התלבשו כדמויות מ"הקוסם מארץ עוץ". הפקת הצילומים הזו עלתה לחברה 70 אלף דולר, וכמובן גררה אחריה לא מעט בדיחות וגם הרבה ביקורת על שיקול הדעת של המנכ"לית.



מאייר ככל הנראה מתכננת גל פיטורים שישנה מעט את תוצאותיה. כמה יפוטרו מתוך 10,000 העובדים? לא ברור. לדבריה, החברה תתמקד "בפחות מוצרים באיכות גבוהה יותר". עיתונאים העוקבים אחר המתרחש ביאהו טוענים כי מאייר תחפש את הדרך הקלה החוצה, עם מצנח זהב גדול מכובד כמובן, סביב תחילת השנה, אז צפויה לידת התאומות שלה.



מה צפוי לחברה? קשה לומר. אך על פי מרבית התחזיות, יאהו תיעלם כמו ענקיות טכנולוגיה אחרות שהיו שם ראשונות, הובילו לתקופה ארוכה, אבל התקרבו יותר מדי לשמש והתרסקו על קרקע המציאות. 



מבזקים



נקודה. סוף
עכשיו זה מדעי: נקודה בהודעות טקסט משנה את משמעות ההודעה. במחקר שנערך באוניברסיטת בינגהמטון בקרב 126 סטודנטים ופורסם במגזין הפסיכולוגיה "מחשבים בהתנהגות אנושית", עלה כי הודעות המסתיימות בנקודה נחשבו לכנות פחות מהודעות ללא נקודה. הבודקים הציגו טקסטים על גבי מסך הטלפון וטקסטים במחברת. הסטודנטים כלל לא ראו הבדל בין הודעות שנכתבו במחברת, וראו הבדלים רק כאשר היה מדובר בהודעות טקסט. "הנתונים שהעלינו מלמדים אותנו שאנשים מסוגלים לכלול בהודעות שלהם מידע לא מילולי, כזה שמתקבל בשיחה שנערכת פנים מול פנים", סיפרה הפסיכולוגית ועורכת המחקר סיליה קלין. 

הרשת מגויסת 
ארגון דאע"ש מנסה לגייס צעירים מאוסטרליה ברשת פייסבוק. ד"ר רובין טורק מאוניברסיטת אדית' קוואן בפרת' מצא כי פעילי הארגון מקדישים שעות רבות לגיוס חברים לארגון ביבשת. התהליך מתחיל בזיהוי של הפעילים הפוטנציאליים בשיחות שהם מעורבים בהן. המגייסים - שלעתים משתמשים בעשרות חשבונות שונים - ממשיכים במעקב ובאיסוף מידע על אופני השימוש של המגויסים הפוטנציאליים בפייסבוק, למשל, כמה פעמים הם מפרסמים פוסט בנושאים פוליטיים. לאחר מכן הם מתקשרים איתם בנושאים כלליים בשיחות פומביות שמתנהלות ברשת.

בהמשך היחסים הופכים אישיים יותר, והמגייס מפגין אמפתיה כלפי המגויס כאשר הוא מפגין קושי רגשי. הוא מעודד אותו לשתף בבעיותיו ומשתמש במשפטים כמו "ההורים שלי גם לא הבינו אותי". אם המגייס קולט כי המגויס מאמץ את המסרים שלו, הוא מתקדם. 

שני שלבים חשובים בתהליך, לפי ד"ר טורק, הם כאשר המגייס מציע למגויס להתאסלם ולבסוף, לאחר שהמיר את דתו, המגייס מנסה לשכנע את המגויס לנקום על מעשים נגד רוח האסלאם.