חשבתם שמסי, ניימאר וסוארס הם ההצגה הכי טובה בברצלונה? תחשבו שוב. עשרות אלפי אנשים הגיעו לעיר כדי לראות את הטלפונים החדשים של סמסונג, LG ואחרים. תערוכת הסלולר המובילה בעולם Mobile World Congress נערכת בשנים האחרונות בבירת קטלוניה ומושכת את כל המנהלים הבכירים של השוק, והיא המקום שבו חושפים את המכשירים החדישים ביותר.



רק שענקיות הסלולר לא חיכו לפתיחת התערוכה, וכבר ביום ראשון בבוקר, באירועים המקדימים, הציגה חברת LG את ה־G5. אחר הצהריים הגיע תורה של סמסונג להציג את הטלפון שלו ציפו רבים: ה־S7.



אין הרבה בשורות בחדש של סמסונג. אולי האטרקציה הגדולה ביותר ב־S7 היא האפשרות של "מסך פועל תמיד", כדי שתוכלו לראות הודעות, התראות ואת השיחות שהוחמצו בלי ללחוץ על דבר. זה אולי נשמע כמו בזבוז של סוללה, אבל לא ממש. הטכנולוגיה מבוססת על חיישן תנועה וחיישן תאורה.



כשהטלפון שלכם נמצא בכיס, המכשיר ידע לכבות את המסך. בצירוף עם סוללה חזקה של 3,000 מיליאמפר, המכשיר אמור להחזיק יום שלם.



עם זאת, יש דמיון רב ל־S6, בטח במראה, שכבר זוכה לביקורת בשל הקווים המקבילים. גם כאן הממדים הם 5.1 אינץ' עם הגדלה ל־5.5 בגרסת הפאבלט EdGe. שני המכשירים מגיעים עם 32 או 64 ג'יגה זיכרון, אך בשונה מהדגם הקודם, ניתן להרחיב את הזיכרון בכרטיס מיקרו SD - מה שהיה חסר מאוד למשתמשים של ה־S6. שדרוג נוסף שהיה זמין בדגם של S5 ונעלם ב־S6 הוא העמידות למים. עוד תוספת היא שדרוג ל־4 ג'יגה זיכרון לעומת 3 ג'יגה של ה־S6.



הדגמים החדשים של סמסונג ושל סוני. צילום: רויטרס
הדגמים החדשים של סמסונג ושל סוני. צילום: רויטרס



אבל לא רק היתרונות ממשיכים הלאה, גם החסרונות. למשל הסוללה, שלא ניתן להסירה ולהחליפה. המטרה של סמסונג ברורה: הלכה הסוללה, תחליפו טלפון. לא מעט אנשים מעדיפים לא לשדרג טלפון בשביל סוללה שאיבדה מעוצמתה, אבל זה מה יש.



ויש גם שנמוכים. המצלמה הראשית של ה־S7 תצלם ב־12 מגה פיקסל, בעוד המצלמה של הדגם הקודם מצלמת ב־16 מגה פיקסל. עם זאת, בסמסונג טוענים כי המצלמה משופרת, מאחר שזמן התגובה ואיכות הצילום במקומות דלי תאורה טובים הרבה יותר מאשר בדגמים הקודמים. יש לציין כי המכשיר מעט כבד יותר: 152 גרם לעומת 138 גרם ששקל הדגם הקודם.



באירוע החשיפה של סמסונג הופיע לפתע גם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג כדי לקדם את שיתוף הפעולה עם החברה בזירת המציאות המדומה. זו כנראה לא הייתה חלטורה בשביל עוד קצת כסף כיס לצוקרברג, אך נוכחותו הפכה להיי־לייט של אירוע ההשקה.



גאדג'ט מעניין נוסף שחשפה סמסונג היא מצלמת ה־Gear360, שמתכתבת עם הטרנד הנוכחי של צילומי 360, ליצירת חוויית צפייה מקסימלית. המצלמה נראית קצת כמו המצלמות הישנות של המחשב האישי, אבל היא כוללת שתי עיניות שיאפשרו לצלם באופן מלא, ברזולוציה של 3840x1920 או ב־30 מגה פיקסל בתמונה עומדת.



צוקרברג בהשקה של סמסונג. צילום: רויטרס
צוקרברג בהשקה של סמסונג. צילום: רויטרס





משפרים את הסלפי



ענקית קוריאנית נוספת נושפת בעורפה של סמסונג, LG, שהשיקה באותו היום את ה־G5. בניגוד לסמסונג, הדגם החדש של LG הוא שינוי קונספט מהדגם הקודם. מדובר במכשיר מתכת מלא עם סנסור לזיהוי טביעת אצבע. המסך בגודל 5.3 אינץ', וגם כאן תוכלו לראות את ההתראות בזמן אמת, עם מסך "דולק תמיד", שלדברי החברה משתמש בפחות מ־1% מהסוללה לשעה במצב של חוסר שימוש.



המכשיר החדש מציע מצלמה 16 מגה פיקסל ומצלמה קדמית של 8 מגה פיקסל לסלפי איכותי. המעבד, בדומה ל־S7, כולל 8 ליבות והסוללה "רק" 2,800 מיליאמפר. אך שוב, אין לזה הרבה משמעות. בסוף הכל תלוי בצריכת החשמל של המכשיר.



ועדיין ה־G5 נראה מעניין יותר מה־S7, בעיקר בשל כמה שיפורים שהוא מציע, בהם הסרה של הסוללה באמצעות פתיחת החלק התחתון של הטלפון. בנוסף המכשיר החדש מוגדר מודולרי, כך שאפשר להוסיף לו מרכיבים נוספים המכונים LG Friends, כמו תושב שמאפשר להפוך את הטלפון למצלמה אופקית כמו פעם, תושב עם רמקולים איכותיים למוזיקה או חיבור משקפי תלת ממד.



חברת סוני, שאינה נחשבת לאחת המובילות בתחום המובייל, השיקה ליין סלולרי חדש בשם Xperia X. אחת הפונקציות הייחודיות שמציע הטלפון החדש שלה הוא מצלמה שיודעת לחזות את התנועה של המצולם, ולכן לשמור על פוקוס גם בזמן תנועה. תכונה נוספת שמתגאים בה בסוני היא תוכנה ייחודית שנקראת Stamina לניהול חכם של הסוללה, המאפשר שימוש במשך יומיים.



הדגם המתקדם של סוני - X Performance - מגיע עם מסך 5 אינץ' ומצלמה אחורית עם 23 מגה פיקסל (שוב זהו הצורך של סוני להרשים או להיעלם), כמו גם זיכרון של 3 ג'יגה ושטח פנימי של 32 או 64 ג'יגה.



ההימור של החברה הוא דווקא על אוזניית בלוטות' שכוללת עוזר אישי, ומאפשרות לבצע פקודות קול כמו חיפוש ברשת בלי להשתמש בטלפון. מניסיון העבר אנשים לא כל כך אוהבים אוזניות בלוטות', ויהיה מעניין לראות אם ההימור יצליח.



זוכרים את נוקיה? המוצר המעניין שהציגה בכנס הסלולר הוא דווקא מצלמה בשם Ozo VR, מצלמת וידיאו ואודיו שאמורה להיות החלוצה בצילום סרטים שלמים ללא תנועה של המצלמה, והכל במחיר סמלי של 60 אלף דולר.



הייתה זו חברת לנובו שהלכה לכיוון חכם יותר. במקום להתחרות בטלפונים המרשימים של החברות הגדולות, היא התמקדה בקו הביניים: סמארטפון עם מפרט טוב ובזול. לנובו מציעה מכשיר עם 2 ג'יגה זיכרון, מעבד אוקטה־קור, 13 מגה פיקסל מצלמה דולבי אודיו והכל במחיר של 149 דולר. לדבריה זה המחיר שאנשים מוכנים לשלם על מכשיר שמחליפים כל שנה וחצי.



הסינית Xiaomi השיקה את ה־Mi5, שרוצה לייצר הרבה רעש עם מצלמה 26 מגה פיקסל(!) ושתי אפשרויות זיכרון: 32 ג'יגה זיכרון ו־3 ג'יגה זיכרון מערכת, ודגם נוסף עם 64 ג'יגה שטח אחסון ו־4 ג'יגה זיכרון מערכת. גם מבחינת סוללה הצליחה החברה לדחוק פנימה 3,600 מיליאמפר - 20% יותר מהמתחרות.





כולל שירות



בהאקתון שייפתח היום באוניברסיטת תל אביב ינסו המשתתפים לשפר את השירות שמעניקים מוסדות ציבור לקהילה - למשל טיפת חלב, מתנ"ס, משטרה ועוד.ההאקתון יתקיים עד מחר, ביוזמת מכון ראות ובהשתתפות 70 יזמים חברתיים, נציגי מוסדות קהילתיים ואנשי טכנולוגיה.



האקתון הוא למעשה אירוע פיתוח רצוף שאליו מגיעים מתכנתים ואנשי פיתוח נוספים (מעצבים, מפתחים ועוד) כדי לייצר מוצרים ראשוניים כמו אפליקציות, אתרים ותוכנות למטרה מסוימת.



זהו קונספט פופולרי בחו"ל, שבו מקיימים תחרויות לפיתוח פתרונות טכנולוגיים למגוון גופים ציבוריים. התוכנית של אנשי מכון ראות והפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב היא פיתוח של עשרה כלים על ידי עשרת הצוותים המשתתפים, במטרה לשפר את השירות לקהילה.



נעמה קלר, ראש צוות "קהילות חכמות" במכון ראות אמרה: "במצב הקיים כרגע אנשים מחפשים אלטרנטיבות פרטיות לשירותים שהם לא מצליחים לקבל מהמוסדות הוותיקים". בין הנושאים שאיתם יתמודדו: כיצד ניתן לשפר את תחושת הביטחון האישי של תושבים המתגוררים בשכונות שקיימת בהן אלימות? איך הופכים מרכזי יזמות לנגישים לכלל האנשים בקהילה? כיצד אפשר להפיג את תחושת הבדידות בקרב פנסיונרים וקשישים ולחבר אותם לעשייה בקהילה?



"רק לאחרונה הבינו בעולם שגם קהילות צריכות להחכים. הטכנולוגיה שנראית טריוויאלית בעולם העסקים והמסחר לא מגיעה לעולם החברתי, שדווקא בו יש לה פוטנציאל להשפעה עצומה על הקשרים שלנו והלכידות של החברה שבה אנחנו חיים", אומרת ד”ר איריס גינזבורג, ראש תוכניות MBA בחדשנות ויזמות באוניברסיטת תל אביב.



מהאקתון יוצאים המשתתפים לרוב עם שני דברים: אב־טיפוס למוצר עם פוטנציאל כלכלי ופרס. הפרסים הפעם הם סמליים, והזוכים יקבלו שעות עבודה במרחבי עבודה כמו מזא"ה 9, שעות ייעוץ משפטי, ייעוץ פיננסי ועוד. הערך החברתי בולט גם בשורת הרווח בסוף היום.





מבזקים



אקסלרטור צפוני


עיריית מעלות־תרשיחא הקימה תוכנית האצה ("אקסלרטור") בעלות של מיליון שקלים בשם The Spark, אשר תתמוך ביוזמות הייטק של יהודים, ערבים ודרוזים מהאזור. תוכנית ההאצה תכלול השקעה ביוזמות ותוכנית ליווי שתימשך שישה חודשים ושמותאמת לעשרה יזמים, בהובלת יועצים ומנטורים בכירים במשק.



"המוסד הזה יהווה חלק בלתי נפרד מהדנ"א של העיר והוא הדו־קיום, בכך שיחבר בין יזמים יהודים לערבים ולדרוזים", אמר ראש עיריית מעלות־תרשיחא, שלמה בוחבוט. יוזמת התוכנית היא אביטל שינקאי, תושבת העיר ועובדת משרד עו"ד שנהב, קונפורטי רותם ושות'. "יזמתי את הפרויקט כדי לסייע לכישרונות טכנולוגיים מהצפון, שלא יכלו לעשות את המעבר לאזור המרכז ובפועל נותרו מאחור", סיפרה.





קליטה בינלאומית


אוניברסיטת MIT נכנסת לישראל עם תוכנית שמאפשרת לסטודנטים מצטיינים למינהל עסקים MBA להתמחות בחברות ישראליות. התוכנית מופעלת על ידי סלואן, בית הספר למינהל עסקים של האוניברסיטה ששולח את הסטודנטים שלו להתמחות במאות חברות ב־15 מדינות. הסטודנטים מצטרפים לחברות בשלב של לפני השקת מוצר חדש או לפני כניסה לשווקים בינלאומיים חדשים.



בתוכנית השנה נבחרו להשתתף ארבע חברות ישראליות: אמדוקס, Winward, HiGhcon ו־Consumer Physics, שיזכו לשירות מהסטודנטים בתחומי אסטרטגיה, שיווק, גיוס הון ועוד. מטרת התוכנית היא גם הקניית ניסיון מקצועי לסטודנטים, אך גם משרה עתידית בחברה שבה הם מבצעים את ההתמחות.




חטיפים סלולריים


מכונות חדשות המוצבות בימים אלה ברחבי הארץ יאפשרו רכישת מוצרים נלווים לסלולר, כמו ממכונת חטיפים. URBANANA הן מכונות עם מסך מגע מלא, שדרכן אפשר לרכוש מטענים, כבלים, רמקולים, כיסויים לסלולר, אזניות ועוד, בלי להיכנס לחנות. המכונה החדשה מאפשרת לאתר מוצרים המותאמים למכשיר שלכם. ניתן לראות באילו צבעים ומאפיינים מגיע המוצר, ולבחון אותו מזוויות שונות. החברה טוענת כי הממשק המבוסס לינוקס מאפשר לשלוט במכונות באופן מלא מרחוק, לבדוק את המלאי, לקבל מידע על כספים ואף להתריע ולתקן תקלות בלי להגיע לשטח.



חטיפים סלולריים. צילום: צביקה טיומקין - אורבננה
חטיפים סלולריים. צילום: צביקה טיומקין - אורבננה