פרצת אבטחה חמורה ב-Waze: מיליוני אנשים ברחבי העולם משתמשים באפליקציית הניווט שנוצרה בישראל ונמצאת כעת בבעלותה של גוגל. מחקר חדש של אוניברסיטת קליפורניה-סנטה ברברה מגלה כי המשתמשים חשופים למעקב אחר תנועותיהם. כך פורסם היום (רביעי) באתר fusion.



החוקרים גילו לאחרונה כי קיימת אפשרות ליצור בווייז "נהגי רפאים" שיכולים לעקוב אחרי תנועת הנהגים בקרבתם. מדובר בפרצה המאפשרת פיקוח ומעקב בזמן אמת. "מדובר בפגיעה משמעותית בפרטיות", אמר בן זאור, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה-סנטה ברברה, שהוביל את צוות המחקר.



זאו ושותפיו גילו כי כי התקשורת של וויז מאפשרת פריצה וחיבור של מחשב מתווך בין המשתמש לשרתים של ווייז. במהלך הניסוי גילו החוקרים כי ניתן להציף את ווייז באלפי "נהגי רפאים" שיוצרים למעשה פקק מדומה, מה שפוגע גם באמינות של היישומון שאמור להציג את תנאי הדרך.



ווייז מסרו בתגובה כי "ווייז עומלת כל הזמן על שיפור הטכנולוגיה כשי למנוע שימוש לרעה. וויז נמצאת כל העת בקשר עם עם גורמים שנועדו לוודא את האבטחה והפרטיות של המשתמשים". עוד הוסיפו מוויז כי הם בקשר עם קבוצת המחקר מאז שנת 2014 ואף השיבו על חלק מטענותיה.



האפליקציה ממשיכה לעורר ביקורת לאחר שבחודש שעבר שני חיילי צה"ל נכנסו בשוגג לתוך מחנה הפליטים קלנדיה עם רכבם, ככל הנראה בעקבות שימוש באפליקציית WAZE. השניים, שהיו ברכב צבאי, זוהו מיד על ידי הפלסטינים והותקפו על ידי המון, שהחל ליידות לעברם אבנים, בקבוקי תבערה והתקרב אליהם. רכבם של השניים נשרף, והם נמלטו מהמקום, כשהם מנתקים קשר אחד מהשני. בסופו של דבר, לאחר שעה וקצת הם חולצו מתוך המחנה, מבלי שנפגעו.