כולנו משתמשים בה, גם אם אנחנו לא מודעים לכך. הרבה יותר מבפייסבוק אפילו. אבל אמזון, ענקית הטכנולוגיה הלא כל כך שקטה, נותרה עדיין יחסית אלמונית למשתמש הישראלי. לצד תחום הקמעונאות, התחום הגדל בקצב מסחרר בחברה הוא שירותי האינטרנט שלה. אלה כוללים 70 שירותים בענן, שהוא בעצם חוות שרתים המכילה כמויות עצומות של מידע.



זוהי תעשייה אדירה, שכן כל חברה מייצרת ואוגרת נתונים רבים במהלך עבודתה וצריכה לאחסן אותם במקום כלשהו. אחזקה של חוות שרתים היא עסק יקר, בטח כשהוא גדל כל הזמן (אנחנו מייצרים עוד ועוד מידע). לחברות משתלם הרבה יותר לשכור את השירות מגורם חיצוני, ואמזון השכילה להבין זאת כבר לפני עשור. וככה בדיוק אנחנו משתמשים בשירותי החברה: היא המארחת הגדולה ביותר של אתרים ומאגרי נתונים ברשת. מיליון לקוחות עסקיים אולי לא נשמע הרבה, אבל הלקוחות הללו כוללים את ג'נרל אלקטריק, ג'ונסון אנד ג'ונסון, פיליפס, מקדונלדס, Airbnb, Time ועוד. אמזון שולטת בשוק עם 31% נתח שוק מול היריבות המרכזיות שלה, אלפבית (גוגל), מיקרוסופט, עליבאבא ו־IBM. על פי הערכות, היא גדולה יותר מכל 14 החברות הגדולות האחרות המתחרות בה גם יחד. אפילו נטפליקס, המתחרה באמזון בשירותי תוכן, מפעילה את שירותי הסטרימינג שלה באמצעות השרתים של החברה. 



מכשיר האקו של אמזון. צילום: רויטרס
מכשיר האקו של אמזון. צילום: רויטרס



אמזון הוקמה על ידי ג'ף בזוס ב־1994 בשם "קדברה" ועלתה לאוויר כאמזון ב־1995, תחילה כחנות ספרים אונליין. לאורך השנים הוסיפה לעצמה תחומי עיסוק רבים, חלקם מצליחים וחלקם פחות. כתגובה לביקורת שספגו אמזון והמנכ"ל שלה בזוס על המהלך להקים שירותי אחסון, אמר בזוס: "אנחנו מוכנים ללכת בכמה מסדרונות אפלים, ומדי פעם למצוא משהו שבאמת עובד". הוא צדק, אל מול כל המקטרגים.
 
שירותי הרשת של אמזון יניבו השנה 10 מיליארד דולר לחברה, גידול מ־7.9 מיליארד בשנה שעברה. הצפי להכנסות שנתיות בתוך חמש שנים - 40 מיליארד דולר. הרווח של אמזון הוא רק 3%. זהו מרווח רווחים צר מאוד. ועדיין, בגלל הדומיננטיות שלה בשני ענפים מרכזיים, היא נחשבת לחברה שהכי מפחידה את התעשייה.
 
הרווח של שירותי האינטרנט של החברה אגב הרבה יותר גבוה, וברבעון האחרון של 2015 עמד על 29%. בשנה האחרונה צמח שוויה של אמזון ב־118%, לשווי חברה של 285 מיליארד דולר. 

אכפתיות ולא תחרותיות 

כצפוי מחברה בסדר הגודל של אמזון, היא שולחת את ידה לתחומים רבים ומגוונים. אחד מהם הוא השילוח - כבר למעלה משלוש שנים שהיא שוקדת על פיתוח רחפנים שיוכלו להביא לכם את החבילה עד הדלת בתוך 30 דקות מההזמנה. גם בתחום זה היא הקדימה את הטרנד. מה שכן, יש עוד הרבה בעיות שיש לפתור עד שהתוכנית של בזוס תתממש במלואה. אפשר רק לדמיין איך ייראו עשרות רחפנים מתעופפים מעל  לראשינו ומה עלול לקרות כשחבילה במשקל 20 קילו נופלת לפתע לקרקע. אמזון מבטיחה ש"בטיחות תהיה בראש סדר העדיפויות שלנו", אולם הצהרה כזאת מתאגיד לא מרגיעה יותר מדי אנשים.
 
אבל הרחפנים הם רק חלק ממערך האספקה שאמזון החליטה לבנות לעצמה, בעקבות תקלות חוזרות ונשנות בחברות השילוח שאיתן היא עובדת. על פי 
הערכות, אמזון שולחת 5.6 מיליון חבילות מדי יום רק בצפון אמריקה, כ־75% מכמות המשלוחים של Fedex וכ־50% מהמשלוחים של UPS. כעת החברה מנהלת משא ומתן לרכישת נתח מחברה גרמנית המציעה שירותי ניווט. המטרה היא ככל הנראה פיתוח משאיות אוטונומיות שיביאו את החבילות היישר ליעדן.

הקורא המבוקש ביותר, הקינדל. צילום: רויטרס
הקורא המבוקש ביותר, הקינדל. צילום: רויטרס


אחד מהתחומים הפופולריים של אמזון הוא תחום הוא הספרים הדיגיטליים וה"קינדל" - הקורא הדיגיטלי של החברה, שמאז השקתו ב־2007, עדיין נחשב לקורא המבוקש בעולם. גם הרמקול "הטוב בעולם", ה־Echo, שייך לאמזון. מדובר ברמקול חכם בסגנון העוזר האישי שבטלפון, שעובד בסנכרון עם שירות המוזיקה בתשלום של אמזון, ויכול להפעיל גם מכשירים בבית באמצעות פקודות קוליות.
 
מבחינת תוכן - בעקבות הצלחת נטפליקס ושירותי ה־VOD, גם באמזון נכנסו לעסק ובהצלחה רבה. החברה מייצרת כיום לא מעט תכנים מקוריים, כמו "טרנספרנט" – הסדרה שזכתה בשני פרסי גלובוס הזהב, "מוצרט בג'ונגל", "אלפא האוס" ועוד.

את המכתב ששלח בחודש שעבר למשקיעים של החברה פתח בזוס במשפט: "השנה אמזון הפכה לחברה שהגיעה הכי מהר למכירות של 100 מיליארד דולר". בהמשך כתב: "האם זו מקריות ששני שירותים כה שונים גדלים כל כך מהר תחת קורת גג אחת? מזל ממלא תפקיד חיצוני למשימה, ואני מבטיח לכם שהיה לנו לא מעט. אך מעבר לכך... הם חולקים תרבות ארגונית שאכפת לה מאוד ופועלת מתוך מספר עקרונות. אני מדבר על האובססיה ללקוח ולא על התחרות". אחרי מכתב כזה – מי לא היה קונה את המניה שלו?

אמזון אומנם אינה "סקסית" כמו פייסבוק, אפל וגוגל, אבל היא בהחלט אחת מחמש ענקיות הטכנולוגיה של ימינו. ועם נכונות כמו שלה לריצה למרחקים ארוכים עם יוזמות שונות, סביר להניח שגם תהיה שם אחרי שכמה מיריבותיה הגדולות ייעלמו מהבמה. ד

חדשות טכנולוגיה: עכשיו מעונן 

רשויות האכיפה האמריקאיות תובעות, אבל גם נתבעות. מיקרוסופט הגישה תביעה לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון בדרישה לאפשר לה לדווח ללקוחותיה כאשר גורמי ממשל מחטטים בחשבון המייל שלהם. מיקרוסופט טוענת כי בעצם מניעתו מהחברה לדווח ללקוחותיה על בקשות למיילים ולמסמכים שלהם, פוגע הממשל בזכותם לפרטיות.
 
הסעיף הרביעי בחוקה האמריקאית מעניק לאזרח ולעסק זכות לדעת אם הממשלה מחפשת רכוש שלו או אם רכוש שלו נמצא בחזקתה. הסעיף הראשון בחוקה עוסק בחופש הביטוי, ונטען שגם הוא נפגע.
 
התביעה עוסקת בשירותי הענן של מיקרוסופט, שבהם מאחסנים עסקים ואנשים פרטיים מידע. "הממשל ניצל את המעבר למחשוב ענן כאמצעי להרחיב את הכוח לבצע חקירות סודיות", נכתב בתביעה. מיקרוסופט חשפה כי בשנה וחצי האחרונות התקבלו 5,624 צווים מרשויות החוק.
מעקב צמוד
מכשיר חדש יאפשר למשטרה לבדוק האם נהג סימס תוך כדי נהיגה. המכשיר, בדומה למכשיר הבודק האם הנהג נוהג בהשפעת אלכוהול, יוכל לבחון האם ההודעות נשלחו באמצעות הטלפון, ללא הצורך לפתוח אותו על ידי קוד פתיחה.
 
היוזמה שייכת לארגון החברתי "משתמשים מוסחי דעת בסכנה", שבראשו עומד בן ליברמן, ששכל את בנו בתאונה שאירעה בשל כתיבת הודעה בזמן הנהיגה.
 
מאחורי פיתוח המכשיר הזה עומדת חברת Cellebrite, שעל פי הדיווחים עזרה ל־FBI לפרוץ למכשיר האייפון של המחבל מלוס אנג'לס.
פעילות יתר 
תחילת הסוף של הזמן הפנוי שלנו? גוגל הכריזה בשבוע שעבר על Goals, פונקציה חדשה ללוח השנה של גוגל, שתקבע באופן אוטומטי זמנים לפעילויות ומטרות שהצבתם לעצמכם, על הזמן הפנוי שביומן.

הכלי הזה יאפשר להוסיף מטרות אישיות, ולאחר כמה שאלות – למשל, בנוגע לזמן שבו הייתם רוצים לעשות את הפעילות ובאיזו תדירות - יקבע עבורכם באמצעות אלגוריתם את הפעילות. האלגוריתם גם מבקש לדעת אם המטרה הושגה או לא, כדי להתאים עבורכם את המשך הפעילות.
לדברי החברה, לא צריך לחשוש מאיסוף מידע אישי על ידיה, שכן המידע ישמש רק לשפר את התיאום עבור המשתמש בעתיד. 
פייסבוק // חידושי המסנג'ר
מארק צוקרברג ופייסבוק מבקשים לחולל מהפכה. אבל לצערם, הם אינם הראשונים בזירה. מנכ"ל הרשת החברתית הודיע לפני כשלושה שבועות בכנס המפתחים השנתי של פייסבוק בסן פרנסיסקו כי החברה תתחיל להתמקד בבוטים - שירותי אוטומציה למשימות שונות, שניתן להפעילם באמצעות הצ'ט של פייסבוק. אתם רוצים משלוח פרחים לבת הזוג שלכם? תוכלו לכתוב את זה בצ'ט עם הכתובת למשלוח, והמשלוח יבוצע. כל זאת בלי להיכנס לאפליקציה או לאתר, או חלילה להתקשר לאנשהו.


מארק צוקרברג. צילום: רויטרס
מארק צוקרברג. צילום: רויטרס

 
"אתה אמור להיות מסוגל לשלוח הודעה לעסק כמו שהיית שולח לחבר", אמר צוקרברג, וסגן הנשיא של פייסבוק, דיוויד מרכוס, הוסיף: "אנשים אוהבים לתקשר עם עסקים במסנג'ר. העתיד שאנחנו הולכים לבנות הולך להיות יותר מעניין".
 
אפליקציית Kik, שכתבנו עליה כאן לפני מספר שבועות, כבר מציעה חנות שלמה של בוטים לביצוע פעולות שונות באופן אוטומטי. כך גם הענקית הסינית Wechat. הסמנכ"ל של Kik, מייק רוברטס, תיאר את המהפכה הזאת בצורה הבאה: "הודעות הן הדפדפן החדש ובוטס הם האתרים".
 
הדבר הכי דומה לבוטים בימינו הוא נציג שירות הלקוחות האוטומטי שבו נתקלים באתרים של חברות שונות. השאלות שמופיעות, בעקבות תשובות הגולשים, מפעילות באופן אוטומטי את המערכת הממוחשבת שמפיקה את התשובות הרצויות. זה לא מושלם, אבל זה מאוד חסכוני לחברות שירות. 
הצד המעצבן של המטבע הוא שלא רחוק היום שתכתבו לחבר שלכם בוואטסאפ "אני רעב" ותקבלו אוטומטית הצעה להזמין המבורגרים מהמסעדה שליד המשרד. זה יהיה מציק, זה יהיה ספאם, אבל לשם אנחנו הולכים. רק נזכיר שוואטסאפ נמצאת בבעלות פייסבוק, שאך הכריזה על הכיוון החדש שלה.
 
חידוש נוסף במסנג'ר של פייסבוק יהיה היכולת לתקשר עם אדם שרק פגשתם באמצעות QR Code; במקום לשאול "מה שם המשתמש שלך?" ניתן יהיה פשוט לסרוק את הקוד ולהתחיל לתקשר. זו פונקציה שהצליחה מאוד באפליקציית שיתוף התמונות סנאפצ'ט ואין פלא שפייסבוק רוצה כזה גם. כלי נוסף שיוצע בקרוב הוא פונקציית "דפי זהב", שבאמצעותו ניתן יהיה לחפש אנשים ועסקים במסנג'ר, בלי הצורך ללכת לחפש בגוגל.