חברת "איביי" הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ הישראלית "סיילס פרדיקט" בכ-20 מיליון דולר, אקזיט נוסף לרשימת האקזיטים הישראלית המתארכת. לפי הפרסומים זיהו ב"סיילס פרדיקט" את הצורך לחזות את העדפות הצרכנים, בקשר שבין החברות והרשתות החברתיות. היזם דב מורן, ממציא ה-"דיסק און קי" וכיום מנהלת קרן המשקיעה בחברות סטארט-אפ סיפר על האקזיט לגבי גזית ב"רדיו ללא הפסקה 103fm": "הם הביאו משהו מאוד מורכב לעשייה וחכם. הם לא היו ראשונים ובאו עוד שתי חברות עם מוצר מקביל, אבל בכל זאת הם עשו מוצר יפה, יצרו משהו ייחודי והצליחו למשוך את תשומת הלב של 'איביי', שאמרה יש פה טכנולוגיה מעניינת, אני רוצה את הדבר הזה. זה לא בא להם בקלות, הם עבדו נורא קשה, אני מכיר אותם מאוד מקרוב. אצל אחד ישבתי בבית ואת השני אני פוגש כל חודש".




 



גזית שאל אם בשביל להצליח בסטארט-אפ צריך לשרת קודם לכן ביחידה 8200 בצה"ל, ומורן השיב: "גם אני לא הייתי ב-8200, לא כזה נורא, יש סיכוי גם לכאלה שלא היו שם. צריך מאוד לרצות להגיע לאקזיט. זה לא מסוג הדברים שאופס, יש לך רעיון ובואו נקים חברה. זה השקעה, המון השקעה של להיות טוב במה שאתה. צריך ללמוד הנדסה, מחשבים ופיזיקה. מתחילים מללמוד טוב ואחר כך צריך לחפש את הרעיון. החבר'ה של 'סיילס פרדיקט' הם אנשים חכמים במיוחד, אבל מה שחשוב בהצלחה של סטארט-אפ זה לאו דווקא האיי.קיו של המייסד. זה כמה המייסד רוצה, נחוש בדעתו ומוכן להיאבק. כמה כסף הוא יכול לגייס זה תלוי אם הוא טוב. אם הוא טוב הוא יגייס, ואם הוא לא טוב סביר להניח שלא. לוקח את הזמן למצוא משקיע טוב".

"בקרן שלי אנחנו מסתכלים בשנה על 600-900 חברות ובסוף משקיעים בארבע", סיפר מורן. "הלוואי וכל הארבע יגיעו להצלחה. אם נגיע לזה, מדובר בהישג פנומנאלי שאין כמוהו בתעשיית ההון סיכון. לא כל הארבע יצליחו. האחרים, גם כשאתה מקבל כסף, יחשבו מסלול מחדש ויחשבו איך ומה לעשות. אז חלק יחפשו את דרכם מחדש. חלק מצוינים אבל לא מתאימים לנו, כי אנחנו משקיעים במה שמוגדר כ'דיפ טכנולוג'י'. וחלק אולי לא התחברנו ואחרים יתחברו אליהם והם יגייסו כסף ויצליחו".

גזית שאל את מורן אם הוא כבר יכול לזהות כשמישהו בא אליו עם רעיון, אם זה הדבר הבא. "הלוואי שכן", השיב מורן, "אני חושב שיש לי סיכוי לקלוע יותר מאנשים שאין להם את הניסיון הרלוונטי. אבל אני לא יכול להתהדר בזה שאני יודע ואדע. הנה, עובדה, 'מודו', חשבתי שזה יהיה מדהים וזה לא עלה בידי". "ניסית לייצר טלפון סלולרי וכשלת בו, כי לא הבאת את הבשורה החדשה", אמר גזית, "או בגלל שהבאתי אותו מוקדם מדי, כי עכשיו גוגל קנו את הפטנטים והטכנולוגיה ומביאים כזה לבד", השיב מורן, "היום אולי לא הייתי משקיע בזה. אגב, חלק גדול ממה שנדרש מאדם טוב זה כל הזמן ללמוד ולהשתפר".

גבי גזית, א'-ה', 10:00-12:00, ברדיו ללא הפסקה, 103FM

עריכת תוכן 103FM: אסף נבו