מחפשים מה לקנות ביום הרווקים הסיני? גם אם לא תכננתם לרכוש אחד בזמן הקרוב, יש סיכוי יותר מסביר שהסמארטפון הבא שלכם מתחיל כאן, ויחד איתו כמה מיתוסים מנופצים אודות טכנולוגיה, מותגים ומבצעי מכירות. אין הרבה קטגוריות מוצרי צריכה שהן כה אוחזות עיניים כמו שוק הסמארטפונים. מודעות פרסומת מציגות קימורים מחוטבים של מלבני פלסטיק ומתכת ומוליכות אתכם שולל בתחושה שהנה, רק תניחו יד על הדגם החדש ואתם הדבר הכי מעודכן במשרד, או בשכונה. אחת הסיבות לכך היא האהבה שלנו, של כולנו, לדקלם ביטויים כמו "שמונה ליבות", "מגה פיקסל" או "שטח אחסון" תוך כדי שאנחנו עושים פרצוף משכנע של מי שיודעים מצוין על מה הם מדברים.



אבל האמת היא שכמו הרבה דברים בחיים, מישהו שם בחוץ מפעיל עלינו מניפולציות שיווקיות וגורם לנו לרוץ אל המכשיר הנוצץ הבא, זה שהוצג בתערוכת שקר כלשהו והוא תמיד הטכנולוגיה העדכנית ביותר, זו שתשנה את התחושה, את הערך ואת החיים. הגיע הזמן לנפץ גם את הבועה הזו.



דגם חדש של סמארטפון מסדרה כלשהי יוצא בכל מספר חודשים, לעתים חודשיים-שלושה בלבד לאחר קודמו. ההשקה תמיד תלווה בסופרלטיבים על ההבדלים וההתקדמות הטכנולוגית שעשה הדגם החדש. בסופו של יום, בתוך זמן לא רב אנחנו מוצאים עצמנו עם מכשיר שרק לפני רגע היה בשורה, וכעת הוא על תקן ברווז שאוטוטו יתחיל לצלוע. עכשיו נעשה קאט ונעבור לוקיישן. בואו נדבר על הסינים.



המותגים הסיניים שאפשר להתחיל לפנטז עליהם


סוד גלוי זה מכבר הוא שהסינים כבר מזמן לא סינים. מותגים כמו וואן פלוס, הואווי, לנובו, שיומי ואחרים – סללו את הדרך לחבריהם והראו לעולם שהחברים מלוכסני העיניים יודעים לעשות טכנולוגיה ראויה שרחוקה מלהיות נחותה. המכשירים שלהם לא רק ממלאים את ייעודם – הם גם מספקים חוויית משתמש מגוונת ומתקדמת שכבר לא מפתיעה אף אחד. יתרה מכך, הם מייצרים רכיבים עבור מותגי-על מחוץ לסין, וחלק מהחברות הסיניות הן בעלות נתח שוק גדול מרוב המותגים שכולנו מכירים. כשאנחנו מדברים על מותגים סיניים ברור, מן הסתם, שאייפון מחוץ לתמונה. המכשירים שנסקור יהיו מבוססי אנדרואיד.



נפרדים מהאייפון? צילום: רויטרס
נפרדים מהאייפון? צילום: רויטרס



חלק מהמותגים הסיניים הידועים התקדמו עד כדי תמחור כמעט קרוב למותגים ותיקים כמו סמסונג, LG ואחרים, ועדיין הם זולים משמעותית ברוב המקרים.



בואו נדבר על מותגים סיניים שחלקם כמעט עלומים (יש עשרות כאלה), למרות שהם מציעים מכשירים שבקלות הייתם מבלבלים עם מכשירי דגל של מותגי-העל.



אז למה דווקא סמארטפון סיני?


יום הרווקים הסיני שחל ב-11.11 בכל שנה, כמו זה שמגיע ממש עכשיו – מציע הנחות של עד עשרות אחוזים על מוצרים רבים ובהם, כמובן, סמארטפונים. הסיבה השנייה היא שככל שהתפתח השוק הסיני כך ניתן למצוא מכשירים מתקדמים במיוחד במחירים מצחיקים עוד יותר במיוחד.



המותגים הסיניים כוללים מכשירים שטווחי המחירים שלהם נע בין 500 ל-700 שקלים (קראתם נכון) ועדיין, כפי שתראו – תוכלו להתגאות בהם, ליהנות, לתפקד ולא לעשות ויתורים ממשיים לעומת מכשירים שעולים, במקרה הטוב – פי ארבע או חמש.



המכשירים הללו לא בהכרח יציגו את מהירות המעבד הגבוהה ביותר או את כמות הפיקסלים הגבוהה ביותר במצלמה – אבל תיכף אסביר למה אלו ראויים, בהרבה מקרים, להרבה פחות חשיבות מזו שאנו נוטים לייחס להם.



למה שנניח את ידנו על הדגם האחרון?


שנייה לפני שנעבור לסקור את המכשירים שיתחרו על מקום בכיס האחורי שלכם - למה כל כך הגיוני ומתבקש לבחור מכשיר מהרשימה הזו.



שאלו את עצמכם כל כמה זמן אתם מחליפים סמארטפון. תשובה שכיחה תהיה בין שנה לשנתיים. עכשיו, אם נניח ששינויים משמעותיים במפרטים שמציעים הסמארטפונים השונים חלים בערך אחת לשנה, ואם נרצה להיות כנים ולהסכים לכך שחלק גדול מהשינויים אינו כה מורגש במרבית הפעולות היומיומיות שאנחנו עושים עם הסמארטפון – נוכל להסיק שסמארטפון שיצא לשוק לפני מספר חודשים (ולעתים גם לפני שנה ויותר) אינו בהכרח מכשיר שיגביל אותנו או יתפקד פחות טוב ממכשיר חדש.



תובנה מספר 1: במקרים רבים, אין הבדל מהותי בין דגם אחד לזה שהחליף אותו ברמת השימוש היומיומי הסביר של מרביתנו.



עכשיו, תאמרו: כשרוכשים את הדגם האחרון שיצא לשוק, יש גם עניין של סטטוס חברתי ותחושה של "להיות מעודכן". ובכן, בדרך כלל התחושה הזו טובה לחודשים ספורים, כאמור.



תובנה מספר 2: לא שווה לבזבז אלפי שקלים רק כדי לחוש מעודכן, אם זה לחודשים ספורים (אם כי לעתים תלוי את מי שואלים).



למעשה (וכמו בתחומים טכנולוגיים רבים בחיים, לרבות רכבים ומכשירי אלקטרוניקה), תוכלו להיתקל היום במותג סיני שיתפקד ללא דופי בכל התקופה בה יהיה ברשותכם, בעוד מותג מוכר ומבוסס יאכזב כמעט למן הרגע הראשון (וכמובן שגם להיפך).



תובנה מספר 3: אין ערובה לעדיפות של מותג ידוע (עיין ערך סמסונג גלקסי נוט 7 ובעיית המטענים העולים באש).



התכונות הקובעות בבחירת הסמארטפון


אחרי שהצגנו רציונל לפיו מכשיר סיני, גם אם המפרט הטכני שלו לא יצא הרגע מהתנור - הוא בחירה הגיונית שלא מחייבת אותנו לפשרה מהותית, עדיין עלינו להחליט על רף מסוים של תכונות שישמש כמתווה לבחירה שלנו. לפני שאציג את הסטנדרט המינימלי שקבעתי לטובת רשימת המכשירים בכתבה הזו – אסביר על התכונות הכלולות בו.



כמות ליבות במעבד: בלי להיכנס להסברים טכניים עמוקים – כמות הליבות מסייעת למעבד לבצע פעולות שונות ומקבילות ביעילות גבוהה יותר. כך לפחות מבטיחים לנו. ההנחה היא שרובנו לא באמת נבחין ברמה השוטפת בהבדל בין ארבע ליבות ל-10 ליבות, ועל-כן המינימום יהיה ארבע.



כמות פיקסלים במצלמה: הנאה גלויה היא לגלגל על הלשון את המשפט: "אין מה לדבר, זה מוציא תמונות הרבה יותר איכותיות". רק שבכל דגם חדש נוספים אי אילו פיקסלים למצלמה (כלי שיווקי כבר אמרנו?), ומיד אנו שוכחים שרק לפני שנה הכרזנו ש"אין תמונות כאלה" על דגם שהציע, אולי, מחצית מכמות הפיקסלים. המינימום שלי יהיה 13 מגה פיקסל.



רזולוציית מסך: בלי להיכנס להכרזות דומות לאלו מהסעיף הקודם (כדוגמת "זה הרבה יותר חד"), נציב רף מינימום לרזולוציית מסך של 1920X1080.


זיכרון מטמון (RAM): התכונה המסייעת לריבוי משימות בו-זמנית. המינימום שהצבתי הוא 3GB.


מהירות מעבד: מינימום של 1.3 GHz .



סוללה: כאן חרגנו מה"נורמה", וחיפשנו מכשירים בעלי סוללה עוצמתית יותר (פועל יוצא של טראומה ממכשיר זולל סוללה שאילץ אותנו להיצמד למטענים בדומה לאינפוזיה), בת 4000 מילי אמפר לפחות.



יש אינספור תכונות אחרות שיש לבחון, כגון תדר מהרשת הסלולרית, שעליו להתאים לרשת שלכם (ניתן למוצא בגוגל את התדרים עימם עובדת כל רשת סלולרית בישראל, ולוודא שהמכשיר שתבקשו לקנות עובד איתם). תכונות נוספות הן האם המכשיר כולל עברית מובנית (פחות חשוב כי ניתן להוריד מקלדת בעברית), גודל המסך, כרטיס סים כפול, שטח אחסון, משקל, ממדים, זיהוי טביעת אצבע ועוד. תוכלו לבחון את המפרטים המלאים ולהחליט אם תכונה כלשהי חשובה לכם יותר.



לתשומת לבכם: המחירים שיוצגו למכשירים הנסקרים הם מחירים של לפני הנחות הענק שמבטיחים האתרים הסיניים בחגיגות יום הרווקים ב-11.11, כך שייתכן שתוכלו למצוא את המכשירים במחירי מציאה של ממש. אגב, לא בהכרח שכל המכשירים מיוצרים בסין, אבל הקונספט הוא אותו קונספט.



דבר אחרון: לא מדובר בסקירה טכנית של מכשירים על שלל תכונותיהם, אלא ברשימה, מזווית המשתמש, של מכשירים בעלי מפרט ראוי ומחיר ראוי עוד יותר, ששווים את תשומת הלב שלכם ביום הרווקים הנוכחי, בין אם תכננתם לרכוש סמארטפון חדש וגם אם לא. המחירים המופיעים כאן נלקחו מאתרים סיניים. מותגים סיניים אחדים מיובאים לישראל באופן רשמי, כמו המותג Meizu, אולי המוכר יותר ברשימה שלנו, שניתן למצוא ברשת BUG. כדי למצוא היכן לרכוש מכשירים אלו בחו"ל היכנסו לעלי אקספרס או חפשו בגוגל חנויות סיניות המבצעות משלוח לישראל.



וכעת, למכשירים הנבחרים:


1. Ulefone Power 


מפלצת סוללה במחיר של גמדים. היולפון פאוור הוא מכשיר חריג. הוא מציע את אחת הסוללות המפלצתיות בשוק (6000 מילי אמפר, פי 2 ויותר מרוב המכשירים בשוק), עם מפרט ראוי במיוחד הכולל מסך בגודל 5.5 אינץ', מעבד 8 ליבות, 3 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, מצלמת 13 מגה פיקסל ואפילו גב מכשיר דמוי עץ. כל זה במחיר של כ-500 שקלים. לחטוף ולצאת למילואים בלי מטען.




2. MEIZU M3 NOTE


סוללה בת 4,100 מילי אמפר, 3 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, שטח אחסון של 32 ג'יגה בייטס, מצלמת 13 מגה פיקסל, מעבד 8 ליבות. המחיר: כ-600 שקלים.



MEIZU M3 NOTE. צילום: יח"צ
MEIZU M3 NOTE. צילום: יח"צ




3. UMI Max


סוללה בת 4,000 מילי אמפר, 3 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, מצלמת 13 מגה פיקסל, מעבד 8 ליבות במהירות 1.8. המחיר: כ- 600 שקלים.



UMI Max. צילום: יח"צ
UMI Max. צילום: יח"צ




4. Letv Cool 1 / LeECo Cool1


סוללה בת 4,060 מילי אמפר, 3 או 4 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, מצלמת 13 מגה פיקסל, מעבד 8 ליבות במהירות 1.8. המחיר: כ-600 שקלים.



Letv Cool 1 / LeECo Cool1. צילום: יח"צ
Letv Cool 1 / LeECo Cool1. צילום: יח"צ




5. ZTE Nubia N1


סוללה בת 5,000 מילי אמפר, 3 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, 64 ג'יגה בייטס שטח אחסון, מצלמת 13 מגה פיקסל, מעבד 8 ליבות במהירות 2.0. המחיר: כ-700 שקלים.



ZTE Nubia N1. צילום: יח"צ
ZTE Nubia N1. צילום: יח"צ



6. Lenovo-vibe-p1


סוללה בת 5,000 מילי אמפר, 3 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, מצלמת 13 מגה פיקסל, מעבד 8 ליבות במהירות 1.5. המחיר: כ-650 שקלים.



ZTE Nubia N1. צילום: יח"צ
ZTE Nubia N1. צילום: יח"צ




7. Varnee Apolo


סוללה בת 3,180 מילי אמפר, 4 ג'יגה בייטס של זיכרון מטמון, 32 ג'יגה בייטס שטח אחסון, מצלמת 16 מגה פיקסל, מעבד 10 ליבות במהירות 2.3. המחיר: כ-700 שקלים.



Varnee Apolo. צילום: יח"צ
Varnee Apolo. צילום: יח"צ



זו, אם כן, הרשימה המנצחת ליום הרווקים הקרוב. אם יש לכם עניין ברשימה נוספת הכוללת מכשירים בעלי תכונות אחרות, הגיבו וציינו מה מעניין אתכם במיוחד בסמארטפון הבא שלכם. יום רווקים מוצלח.