איש הפרסום ומנהל אתר "מזבלה" דורי בן ישראל, העלה היום (שני) אתר המפרסם את פרטי יצירת הקשר של בכירים בהנהלת פייסבוק ישראל, ביניהם המנכ"לית עדי סופר תאני והעוזרת האישית שלה. החשבון שלו נחסם מפייסבוק ל-30 יום והפוסט שהשיק את הפרויקט נמחק. באתר contact facebook פורסמו מספרי הטלפון, כתובות הדואר האלקטרוני, ופרטי חשבון הפייסבוק שלהם של הבכירים, לצד תמונותיהם ומידע על תחומי האחריות שלהם באתר.



המחאה התעוררה עקב השבתה של חשבונות פייסבוק רבים בשבוע שעבר. בהודעה שהופיעה בניסיון ההתחברות לפייסבוק נכתב: "השבתה - אי כשירות. הגענו למסקנה שאינך זכאי להשתמש בפייסבוק. החלטה זו היא סופית. לצערנו, משיקולי בטיחות ואבטחה, אין באפשרותנו למסור לך פרטים נוספים לגבי הסיבה להשבתת חשבונך".



חלק מהגולשים שנחסמו משמשים כמנהלי עמודים מהגדולים והמוכרים בפייסבוק. בין החסומים ניתן היה למצוא את "המומלצים של איביי" של אלעד גרבי שמנה למעלה מ-40 אלף חברים, את פרופיל הפייסבוק האישי של מייסד 'פשפשוק' ופרופיל הפייסבוק האישי של סניה ולדברג עם למעלה מ-68 אלף עוקבים. 



"צנזורה משתוללת בפייסבוק"


זו אינה הפעם הראשונה שמדיניות החסימות של פייסבוק מעוררת מחלוקת. בחודש שעבר פייסבוק חסמו חשבונות רבים בגלל שימוש במילה "קוקסינל". ללא אבחנה בין פוסטים עכשוויים לבין פוסטים שפורסמו לפני שנים. בעקבות זאת, אנשי התקשורת רבים שלחו מכתב להנהלת פייסבוק ישראל בו צוין כך: "בימים האחרונים כולנו עדים לתופעת חסימות וצנזורה בלתי מוסברות שמשתוללות בפייסבוק. מאות גולשים, מרביתם מהדמויות מהמוכרות ברשת, נחסמו עקב שימוש במילים ומושגים שככל הנראה ובאופן חד־צדדי, הוגדרו על ידי פייסבוק כ'אסורים לפרסום'... לא נעמוד עוד בשקט ונאפשר לפייסבוק לפגוע בצורה כל כך אנושה בחופש הביטוי שלנו, של חברינו ושל הקהילה... אנו דורשים מפייסבוק שתתנהל בצורה אחראית, ישרה ושקופה בכל הנוגע למדיניות ותנאי השימוש שלה ותפעל ללא דיחוי להסרת כל החסימות ולפרסום תקנון מפורט בכל שפה המדוברת במדינת ישראל, שיגדיר בדיוק אילו מילים ותכנים אסורים לפרסום ברשת החברתית. לא נאפשר עוד מצב שבו במדינת ישראל של 2016, חופש הביטוי של כולנו נתון לשיקולה הבלעדי של פייסבוק, שחורצת גורלות, ללא שקיפות וללא דין וחשבון, וקובעת מה אסור להגיד ומה מותר".



בין החותמים על המכתב אפשר למצוא את דנה ספקטור, טל שניידר, אראל סג"ל, אבישי עברי, יותם זמרי, עמית סגל, חנוך דאום, נדב בורנשטיין, רז ציפריס ורבים אחרים.