אלפי חיות בר נדרסות מדי שנה בכבישי הארץ. מהנתונים שהתקבלו בחודשים האחרונים בחברה להגנת הטבע, מאז חודש נובמבר, עולה כי קיימות דריסות ברבים מהכבישים הראשיים בישראל, גם בצפון הארץ, גם במרכזה וגם בדרומה - בהם כביש 6, כביש 1, כביש 65, כביש 2, כביש 5, כביש 4, כביש 3, כביש 90 ועוד.



לקראת היום הבינלאומי לחיות הבר של האו"ם, שיחול ביום שישי הקרוב, החברה להגנת הטבע וחברת Waze, יוצאות במיזם משותף – קריאה לציבור לדווח באפליקציה הניווט על חיות בר שנדרסו מחוץ לשטח העירוני. מטרת המהלך היא למפות את הכבישים המסוכנים לבעלי החיים ולפעול להסדרת מעברים בטוחים לחיות הבר. מהדיווחים שיתקבלו, תכין החברה להגנת הטבע את "אטלס הכבישים האדומים לחיות הבר"



בארבעת החודשים האחרונים התבצעה הפעלה ניסיונית של המיזם, ואלפי דיווחים על חיות בר דרוסות התקבלו מדי חודש. בינואר, למשל, התקבלו באמצעות קהילת הנהגים של Waze דיווחים על 1416 דריסות, מכבישים בין עירוניים וכפריים.



אם נתקלתם בחיית בר דרוסה, מחוץ לשטח עירוני, כנסו לאפליקציית Waze, ולחצו: דיווח >> סכנה >> על כביש/בשולי הכביש >> בעל חיים. בעזרת תצפיות ומצלמות מעקב, בחברה להגנת הטבע ינסו להבין לעומק אלו בעלי חיים נדרסים, מהם הגורמים לכך ומה ניתן לעשות כדי להפחית את מספרם.



המסך ממנו אפשר לדווח על חיות בר שנדרסו. צילום מסך
המסך ממנו אפשר לדווח על חיות בר שנדרסו. צילום מסך



שמוליק יידוב, מנהל מרכז היונקים של החברה להגנת הטבע, מסביר: "רשת הכבישים הענפה הקיימת בישראל ממשיכה להתפתח בקצב מהי אבל תשתיות התחבורה מהוות אתגר וסכנה לאוכלוסיות רבות של חיות בר. עבור צבאים, דרבנים, גיריות, צבים, צבועים, לוטרות ומינים רבים אחרים, חציית כביש לעתים קרובות עלולה להסתיים במוות. המודעות לסוגיה הביאה את המתכננים להוסיף ולבנות מעברים מיוחדים עבור בעלי חיים בכבישים חדשים אך עדיין לא ניתנו הפתרונות לעשרות כבישים קיימים"