מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) את חוק המאגר הביומטרי, לפיו, אמצעי זיהוי ביומטריים יישמרו במאגר מידע. בעד החוק הצביעו 39 חברי כנסת, לעומת 29 שהתנגדו. החוק החדש קובע, כי מכלל תושבי ישראל יילקחו טביעות אצבעות ותצלומי פנים, שישולבו בתעודות הזהות הביומטריות, בדרכונים הביומטריים ובמאגר ממשלתי. הנתונים יוכלו לשמש לזיהוי ביומטרי לבקרת גישה, זיהוי קבוצות הנמצאות תחת מעקב ואיתור חשודים על ידי גורמי אכיפת החוק.



שר הפנים אריה דרעי, המופקד על יישום החוק, הירך על אישורו ואמר כי הוא "סמוך ובטוח כי מתווה זה מהווה איזון מיטבי בין שמירה על הפרטיות וחובתה של המדינה להגן על תושביה מפני התחזות וגניבת זהות".



ח"כ מיכל רוזין (מרצ) אמרה בעקבות אישור החוק, כי "הממשלה אישרה פגיעה קשה וחסרת תקדים בביטחון ובפרטיותם של אזרחי המדינה. כעת, ניתן לומר שמדינת ישראל היא המדינה המובילה בעולם - באיסוף מידע על אזרחיה. מאגר ביומטרי הוא מיותר, מסוכן ומעמיד את המידע הבסיסי ביותר שלנו בסכנה לדליפה או סחר שיובילו לסחיטה, שימוש עוין ופגיעה בביטחון המדינה. לצערי, חברי הקואליציה שוב הציבו את האינטרס הציבורי בתחתית והצביעו בידיעה מוחלטת נגד הציבור בישראל. צר לי שגם בנושאים שבהם כביכול 'אין קואליציה-אופוזיציה', הממשלה בוחרת להיות בצד שמצמצם את ביטחוננו ופרטיותנו".



ח״כ רויטל סויד (המחנה הציוני) אמרה כי "המאגר הביומטרי מסוכן, הוא מאגר זהב לארגוני טרור. ומישהו פה, בשביל שלמות הקואליציה משחק בחיי אדם". לדבריה, דליפת המאגר הביומטרי הוא עניין של זמן. "אין מאגר שלא ידלוף ולא בכדי היועצת המשפטית מהיחידה הממונה על יישומים ביומטריים הצהירה שזו נקודת המוצא".



"אנחנו בדקה ה-90, זו דרך אל חזור", הבהירה ח"כ סויד. "אין מדינה נאורה ומתקדמת שמחזיקה מאגר עם טביעות אצבעות. אז מה הדחף שלנו כמדינה לפגוע כך בזכויות הפרט של אזרחינו? בעוד שמדינות העולם הולכות לכיוון צמצום מאגרים ביומטריים, מתוך תובנה על כשלים וסיכונים, אצלנו שועטים קדימה".



חברת הכנסת הוסיפה: "הקואליציה הצביעה היום נגד רוב אזרחי מדינת ישראל ובניגוד לעמדתם האמיתית של רוב חברי הכנסת. לבסוף כשתהייה זליגה של המאגר לארגוני הטרור, מי יהיה השר שייתן על כך את הדין?".



מוקדם יותר היום קבעה הוועדה המשותפת לוועדות החוקה חוק ומשפט, הפנים והגנת הסביבה והמדע והטכנולוגיה כי לא יישמרו במאגר טביעות אצבע של קטינים מתחת לגיל 16, לא ייעשו שימושים משטרתיים בניגוד לכללי העיכוב הקיימים היום ובכל מקרה עד שיאושרו התקנות בכנסת, לא תוכל המשטרה להשתמש במאגר בכלל.



כמו כן, ראש מערך הסייבר יערוך בדיקות כל שנה וחצי במקום כל שנתיים למציאת חלופות טכנולוגיות לטביעות האצבע ומערך ההסברה ייתן מענה בחמש שפות. השר יביא תקנות ראשונות עד אחד במאי והכנסת תאשר אותן עד 3.7.17. יום תחילת החוק יהיה תלוי באישור התקנות בכנסת, כלומר עם כניסת התקנות לתוקף. עד כניסת התקנות לתוקף ימשיכו לחול הוראות הפיילוט הביומטרי, דבר שעמד במוקד מחלוקת קשה שכן, במהלכו חייבים מבקשי מסמכי זיהוי לתת טביעת אצבע שתוכנס למאגר הביומטרי ואילו בחוק מתן הטביעות יהיה וולונטרי.