רשות ההגבלים האירופית הטילה היום (שלישי) קנס של 2.7 מיליארד דולרים על גוגל, דבר המעיד על כך שהם צפויים לנקוט בצורה דומה כלפי החברה בשני מקרים נוספים הנידונים בימים אלה. לדברי הנציבות, על מנוע החיפוש הפופולרי ביותר, להפסיק את הקידום העצמי של את שירות הקניות המקוון שלה בתוך 90 ימים. במידה והחברה לא תעשה זאת - היא תספוג קנס נוסף בשווי של עד 5% מסך המחזור היומי של חברת האם שלה - אלפבת.



בהודעת האיחוד נמסר כי גוגל "עשתה שימוש לרעה בשליטה שלה בשוק". הרשות האירופית מצאה כי גוגל פגעה במתכוון בדירוג המתחרות שלה בתוצאות החיפוש, כך שהגולש שחיפש מוצר מסוים, הגיע לתוצאות של שירות הקניות של גוגל באופן קבוע. "על פי חוקי ההגבלים העסקיים באיחוד האירופי, הדברים שעשו בגוגל אינם חוקיים", הסבירה נציבת התחרות האירופית, "זה פוגע בתחרות בין החברות ומונע מהתרכנים האירופים מלהינות מהיתרונות של החדשנות".



התביעה הוגשה לאחר חקירה שנמשכה כשבע שנים ובמסגרתה נבדקו תלונות רבות שהוגשו על ידי אתרים שונים. זהו הקנס הגדול ביותר שהטיל האיחוד על חברה אחת, שהקודמת להתמודד עם קנס גבוה היתה אינטל. יצרנית השבבים האמריקאית נקנסה בסכום של 1.06 מיליארד דולרים בשנת 2009. בנוסף, האיחוד האירופי האשים את גוגל בכך שהיא משתמשת במערכת ההפעלה שלה - אנדרואיד - כדי לפגוע ביריביה. היא הואשמה בכך שהיא חסמה גישה למשתמשים, הגולשים באמצעות מכשירים מבוססי אנדרואיד, אתרים מתחרים שלה.



בגוגל התייחסו להחלטת האיחוד, והיועץ המשפטי שלה, קנט ווקר, התייחס בבלוג החברה לעניין. "כשאתם קונים ברשת, אתם רוצים למצוא את המוצרים בקלות ובמהירות", כתב, "מפרסמים רוצים לקדם את המוצרים שלהם ולכן גוגל מציגה פרסומות שיחברו בין הקונים למפרסמים בדרך שתועיל לכולם". עוד נכתב: "אנחנו סבורים שבאיחוד האירופי מפחיתים בערכם של החיבורים הללו. אנשים מעדיפים קישור ישיר למוצר, מאשר לאתר שבו יצטרכו לחזור על החיפוש".