מי היה מאמין שעבר עשור? לכבוד חגיגות עשר שנים ליציאתו של מכשיר האייפון הראשון, שוחחה הבוקר (חמישי) איילה חסון עם ד"ר לירז מרגלית, חוקרת התנהגות גולשים מהמרכז הבינתחומי על המכשיר שאנו לא יכולים בלעדיו: "ערכתי מחקר על דפוסי הגלישה של ישראלים מול גולשים ברחבי העולם. נמצא כי הישראלים נוטים להתמכרות לסמארטפון ובצורה מובהקת יותר משאר העולם".


תמיר לאון, חוקר תרבות ונוער הצטרף לשיחה והוסיף: "כל מי שלומד על מדינת ישראל מגלה שטרנדים תופסים מאד חזק אצלנו, לא בהכרח רק בנוגע לסמארטפון. כל דבר שמתקשר לרשת החברתית תופס מאד חזק בישראל. בסוף מאי היה כנס בכנסת לכבוד עשר שנים לסמארטפון ושם אמרתי כי ישנן מדינות שהעבירו חוק שמותר לילד להחזיק סמארטפון החל מגיל 14. אנחנו בדקנו למה קונים לילד סמארטפון ונמצא כי 50% קנו מלחץ חברתי".

על הצריכה המוגברת של שימוש בסמארטפון אמרה ד"ר מרגלית: "מבחינה פסיכולוגית, אנחנו רואים שהסמארטפון הפך לצורך. כשהסמארטפון לא נמצא לידנו, ניתן לזהות אצל אנשים תסמינים של חרדה. זו התמכרות חדשה שאף מוכרת באיגוד הפסיכולוגים. בדקנו כמה פעמים אדם ממוצע מסתכל בסמארטפון מבלי שקיבל התראה או נוטופיקציה ונמצא כי אדם שכזה מסתכל 40 פעמים בשעה. הסמארטפון הפך למעין אישור חברתי, אתה צריך אישור חברתי ולהרגיש שצריכים אותך. הסמארטפון משקף את כל ה'אני העצמי' שלך. אם את מתנתקת ממנו את כאילו מתנתקת מהעולם אבל גם מתנתקת מעצמך. אנחנו צרכים את הסמארטפון כדי להרגיש קיימים".  
עריכה: איתמר זיגלמן